po – pá 9:00 – 17:00
735 766 018
Úspory.cz >> Aktuality a návody >> Aktuality >> Povinné ručení >> Nejvíce rizikoví jsou mladí řidiči

Aktuality

Nejvíce rizikoví jsou mladí řidiči

Povinné ručení Každý den se na českých silnicích pohybují stovky tisíc aut, za jejichž volantem sedí mladí, staří, zkušení, zodpovědní, ohleduplní, ale i nezodpovědní či agresivní řidiči. Podle pojišťoven patří do nejvíce rizikové skupiny mladí řidiči, kteří řidičský průkaz vlastní kratší dobu. Proč je tomu tak?

Všeobecně platí, že mladí lidé ve věku od 18 do 25 let nemají tolik životních zkušeností, jako jejich o pár let a více starší spoluobčané. A tomu také odpovídá jejich jednání. Ve vztahu k řízení vozidla jsou mladí lidé více impulzivní a více se orientují na momentální okamžik. Zejména mladí muži si kupují silná auta, za jejichž volantem jim narůstá sebevědomí a zkouška vlastních hranic jim dodává pocit “mužství”. Nejenže nemají dostatek řidičských zkušeností, ale také zapomínají na možné důsledky svých činů a zodpovědnost je jim cizí.

Většinu mladých řidičů charakterizují následující typické vlastnosti:

  • sebestřednost

  • impulsivnost

  • nižší odpovědnost

  • netolerance vůči ostatním

  • nižší schopnost vnímání rizika

  • experimentování

  • soutěživost a předvádění se

  • strach z neúspěchu a posměchu

  • nízká sebekritika a přílišná sebedůvěra

  • generační vzdor

Podle statistik českých pojišťoven bývají mladí řidiči a řidičky častými viníky dopravních nehod, což se také mimochodem odráží na vyšší ceně povinného ručení. Mezi příčiny nehod, které způsobují, patří nejčastěji překročení rychlosti, podcenění oslabené fyzické a psychické kondice, jízda pod vlivem alkoholu či drog, nedostatek řidičských zkušeností a nízká tolerance vůči ostatním účastníkům provozu.

Chování vozidla na silnici je projekcí osobnosti řidiče

Ne všichni mladí řidič jsou rizikoví a rovněž neplatí, že starší řidiči jsou vždy zkušení a zodpovědní. Podle psychiatra profesora Cyrila Höschle je na silnicích vidět identifikaci řidiče s vozem.

“Chování na silnici je projekcí osobnosti řidiče. A začíná to už volbou určitého typu vozu. Pocity méněcennosti, nebo naopak velikášství, arogance a agresivita se do jisté míry promítají i do toho, jaké auto si kdo koupí. Dnes se i třeba mezi ojetými auty dají pořídit vozy rozměrů, typů a značek, o kterých se dřív českým řidičům ani nesnilo,” vysvětluje a dodává: “Prostě se nedokážou ovládat, do řízení se jim promítají pocity méněcennosti, které kompenzují agresivním chováním. Nebo mají agresi jako takovou v sobě, jako charakteristický povahový rys. Nebo patří mezi lidi neschopné zvládat své afekty, trpí nadměrnou soutěživostí, ale třeba i předpojatostí, nebo naopak nedostatkem velkorysosti.”

Podle profesora Höschle je nedostatečný i náš způsob trestání, tzv. bodový systém, který podle něho neřeší situaci okamžitě a odpovídajícím způsobem. Nezodpovědným a agresivním řidičům tu a sem ubude bod, ale to vnímají spíše jako nepříjemnost než jako skutečný trest.


“Já neříkám více policistů na silnici, ale aby byli vidět systematicky, ne kampaňovitě. Aby byli vidět s puškovými radary, aby jezdili s auty v provozu, aby využívali veškerou techniku, včetně třeba vrtulníků. Dalším důležitým bodem je profil toho, co a jak se trestá. Když se policie zaměří na špatné parkování, zatímco na stíhání rychlých agresorů na silnicích rezignuje, pak se situace nikdy nezlepší. Když to bude obráceně, že se především a nejvíc bude trestat agresivita, zatímco pasivní přestupky se vyřeší mírně, pak se může změnit profil chování většiny motoristické veřejnosti,” říká.

Štítky: automobilová havárie | pojištění vozidel | policejní kontrola | povinné ručení | řidičské zkušenosti | řízení vozidla |

5
0
5
Hodnocení článku:

Podobné články

Supersporty a veteráni: Jak se pojišťují drahá a vzácná auta?

11. 8. 2016

Supersportovní auta jsou sice spíš zbytečným statusovým symbolem, snad každý ale ocení jejich mnohdy osobitou krásu. Přece to nejsou auta, ale také pěkné technické artefakty. Jak se ale supersportovní vozy pojišťují? A co drahé sběratelské kousky? Pojistit neobvyklá auta je většinou poměrně těžké a také drahé.

Celá aktualita

Jak ušetřit za povinné ručení na motocykl? Zkuste sezónní pojištění

25. 5. 2016

Také majitelé motocyklů se nevyhnou sjednání povinného ručení. Na rozdíl od auta však na motocyklu v našich končinách nejspíš nejezdíte po celý rok a váš stroj přes zimu odpočívá v garáži. Proč tedy za toto období povinné ručení platit?

Celá aktualita

Nejde jen o počet bodů. Kdy vám policie zabaví řidičák okamžitě?

1. 5. 2016

Bodový systém jistě přispěl k lepšímu chování řidičů na silnicích. Skutečnost, že k odebrání řidičského průkazu je potřeba nastřádat přestupky za dvanáct bodů. Policie vám ale může řidičák odebrat v některých případech ihned. Kdy? Pozor je nutné dávat hlavně na rychlost.

Celá aktualita

Může z povinného ručení získat peníze i viník?

23. 12. 2015

Nemusí jít hned o velkou nehodu. Někdy stačí ťuknout do sousedního auta při parkování a škoda může vzniknout na obou autech. Poškozený náhradu za způsobenou škodu získá z viníkova povinného ručení. Viník však bez havarijního pojištění nedostane ani korunu. Nebo ano?

Celá aktualita

Vybíráte si povinné ručení? Dejte si pozor na nízké limity plnění

6. 11. 2015

Zákon o pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla stanovil minimální limit pojistného plnění na částce 35 milionu korun za újmy na zdraví či životě a 35 milionu korun za škody na majetku. Pojišťovny však upozorňují, že při současných podmínkách a cenách mohou být i tyto částky nízké.

Celá aktualita

Povinné ručení: Jak změnit pojišťovnu a na nic nezapomenout

23. 9. 2015

Ceny povinného ručení neustále stoupají, a proto se vyplatí pravidelně sledovat změny cen. Nové sazebníky zveřejňují české pojišťovny vždy na konci října a právě tato chvíle se pomalu blíží. Sledujte nové nabídky a najdete-li lepší, nebojte se změny. Ušetřit můžete i několik tisíc korun ročně.

Celá aktualita

Povinné ručení i pro traktory a bagry

5. 9. 2015

Pravidla povinného ručení čekají výrazné změny. Na počátku stojí případ slovinského farmáře zraněného traktorem, kterému mu pojišťovna odmítla uhradit plnou škodu. Důvodem bylo nedostatečné pojištění traktoru. Evropská unie se proto rozhodla zavést povinné ručení i do míst mimo veřejné pozemní komunikace.

Celá aktualita

Povinné ručení “povinně” i pro cyklisty?

3. 9. 2015

Zatímco motorová vozidla nesmí bez platného pojištění vyjet na silnici, cyklisté mohou. A to i přesto, že během letních měsíců jsou jich silnice i cyklostezky plné, a množí se případy nehod, které zaviní právě cyklisté. Kdo za ně však uhradí způsobenou škodu?

Celá aktualita

1 2 3 »