po – pá 9:00 – 17:00
735 766 018
Úspory.cz >> Aktuality a návody >> Aktuality >> Povinné ručení >> Pozor na únavu za volantem

Aktuality

Pozor na únavu za volantem

Povinné ručení Bez auta si mnoho lidí již nedokáže svůj život vůbec představit. Mnoho lidí jej potřebuje jako dopravní prostředek do práce a někteří za volantem doslova tráví hodiny denně. Není tedy divu, že Vás za volantem může kdykoliv přepadnout únava. Ta také bývá příčinou mnoha nehod.

Na začátku dne se můžete cítit plní energie. Po pár hodinách za volantem a stovkách ujetých kilometrů se však nenápadně dostaví únava a s ní spojená ospalost, snížení pozornosti a také schopnosti rychle reagovat. Neriskujte zbytečně a vždy si včas odpočiňte. Zabráníte také nehodám, které mívají závažné důsledky nejen pro Vás ale i ostatní účastníky silničního provozu. Podle aktuálních statistik je únava příčinou každé páté nehody.

Nejriskantnějšími jsou přitom dlouhé jízdy na dálnicích. Dálnice jsou rovné a bez výrazných zatáček a změn terénu. Jízda po dálnicí je monotónní a mnohem více hrozí riziko usnutí za volantem.

Včasné a důkladné cvičení je účinnější než káva v motorestu

Řidič nejčastěji řeší únavu zástavku na benzínce či motoristu, kde do sebe rychle “kopnou” kávu nebo energy drink. Mnohem lepší však bývá fyzické protažení. "Po delší jízdě o sobě obvykle dávají vědět bolesti krční páteře. Paže a předloktí jsou kvůli dlouhodobému držení volantu také unavené a nepříjemně ztuhlé. Bolet začíná i bederní páteř a ramena. Dlouhá cesta je pro lidský organismus stresující. Tento stres může vyvolat právě ztuhlost šíjových svalů. S ohledem na zvýšené riziko nehody by řidiči rozhodně neměli únavu svalů i celkovou únavu organismu podceňovat," upozorňuje Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu v Brandýse nad Orlicí.

Zhruba po 180 kilometrech a 90 minutách řízení se u každého člověk dostaví psychická i fyzická únava. Právě tehdy je vhodné vypnout motor a věnovat pár minut důkladnému protažení. Můžete tak učinit za volantem i na odpočívadle. Velmi dobře působí protažení páteře v předklonu či záklonu s protaženými pažemi. Paže přitom opisují tvar pomyslné ležaté osmičky. Protažení provádějte pomalu. Takto si během pár minut protáhnete krční, hrudní i bederní páteř. Vhodné jsou také úklony těla ze strany na stranu, které lze provádět vsedě i ve stoje.

"Osmičku opisujete vždy třikrát jedním směrem a poté třikrát směrem opačným, postupně v různých rovinách i směrech. Z počátku provádějte téměř neviditelný pomalý pohyb, tzv. mikropohyb. Následně můžete zvýšit velikost ležaté osmičky i prováděnou rychlost cvičení," popisuje jednoduché ale velmi účinné cvičení proti únavě primářka Tomanová.

Kvalitní povinné ručení za výhodné ceny a k tomu dárky zdarma najdete pouze na Úspory.cz!

Zacvičte si za volantem

Není-li čas procvičit se venku mimo auto, protáhněte se v něm. Je to mnohem lepší než rychlá káva na benzínce. V takovém případě je nutné zajistit správné sezení vhodným seřízením sedadla a případně i volantu. Tělo držte ve vertikální poloze a posaďte se vzpřímeně a o sedadlo se opřete celým trupem i hlavou. Propněte paže a opřete se o volant.

"Horními končetinami lehce zatlačte do volantu, dolními končetinami do podlahy auta, odtlačte se zadečkem, zády, hrudníkem a hlavou, vše jen jemně. Současně lehce stahujte spodní část zadečku i pánevní dno. Vytáhněte hlavu nahoru a vše proveďte dohromady, jako byste chtěli vstát a celé tělo mělo tendenci se samo vzpřímit a narovnat. Sedm sekund provádějte vzpřímení - odtlačení, sedm až čtrnáct sekund uvolnění," dále radí primářka.

Fyzickému protažení se věnujte co nejčastěji to půjde. Učinit tak můžete i za jízdy. Cvičte však pouze tehdy, kdy řízení nevyžaduje mnoho pozornosti nebo při pohybu v dopravní jízdě. Rozhodě se protažení nevěnujte ve chvílích rychlé jízdy či při jízdě na dálnici. Nejedná se přímo o fyzickou činnost. Řidiči si provádění pohybů na principu ležaté osmičky pouze představují. "Mozek nerozezná skutečnost od imaginace, na jednotlivé cviky stačí jen myslet. Mozek bude příslušné svaly i přesto zapojovat a vysílat do nich signály k pohybu," tvrdí primářka Michaela Tomanová.

Další rady, jak se únavě za volantem ubránit:

  • Neřiďte déle než 10 hodin denně.
  • Odpočinku se věnujete alespoň každé 2 hodiny.
  • Mějte sebou něco k pití a jídlu.
  • Kávu či energetický drink si dejte na počátku pauzy.
  • Při vícehodinové jízdě si udělejte čas na krátký spánek.

Štítky: cvičení za volantem | energy drink | nejlevnější povinné ručení | pojištění vozidel | porovnání povinné ručení | povinné ručení |

5
0
5
Hodnocení článku:

Podobné články

Supersporty a veteráni: Jak se pojišťují drahá a vzácná auta?

11. 8. 2016

Supersportovní auta jsou sice spíš zbytečným statusovým symbolem, snad každý ale ocení jejich mnohdy osobitou krásu. Přece to nejsou auta, ale také pěkné technické artefakty. Jak se ale supersportovní vozy pojišťují? A co drahé sběratelské kousky? Pojistit neobvyklá auta je většinou poměrně těžké a také drahé.

Celá aktualita

Jak ušetřit za povinné ručení na motocykl? Zkuste sezónní pojištění

25. 5. 2016

Také majitelé motocyklů se nevyhnou sjednání povinného ručení. Na rozdíl od auta však na motocyklu v našich končinách nejspíš nejezdíte po celý rok a váš stroj přes zimu odpočívá v garáži. Proč tedy za toto období povinné ručení platit?

Celá aktualita

Nejde jen o počet bodů. Kdy vám policie zabaví řidičák okamžitě?

1. 5. 2016

Bodový systém jistě přispěl k lepšímu chování řidičů na silnicích. Skutečnost, že k odebrání řidičského průkazu je potřeba nastřádat přestupky za dvanáct bodů. Policie vám ale může řidičák odebrat v některých případech ihned. Kdy? Pozor je nutné dávat hlavně na rychlost.

Celá aktualita

Může z povinného ručení získat peníze i viník?

23. 12. 2015

Nemusí jít hned o velkou nehodu. Někdy stačí ťuknout do sousedního auta při parkování a škoda může vzniknout na obou autech. Poškozený náhradu za způsobenou škodu získá z viníkova povinného ručení. Viník však bez havarijního pojištění nedostane ani korunu. Nebo ano?

Celá aktualita

Vybíráte si povinné ručení? Dejte si pozor na nízké limity plnění

6. 11. 2015

Zákon o pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla stanovil minimální limit pojistného plnění na částce 35 milionu korun za újmy na zdraví či životě a 35 milionu korun za škody na majetku. Pojišťovny však upozorňují, že při současných podmínkách a cenách mohou být i tyto částky nízké.

Celá aktualita

Povinné ručení: Jak změnit pojišťovnu a na nic nezapomenout

23. 9. 2015

Ceny povinného ručení neustále stoupají, a proto se vyplatí pravidelně sledovat změny cen. Nové sazebníky zveřejňují české pojišťovny vždy na konci října a právě tato chvíle se pomalu blíží. Sledujte nové nabídky a najdete-li lepší, nebojte se změny. Ušetřit můžete i několik tisíc korun ročně.

Celá aktualita

Povinné ručení i pro traktory a bagry

5. 9. 2015

Pravidla povinného ručení čekají výrazné změny. Na počátku stojí případ slovinského farmáře zraněného traktorem, kterému mu pojišťovna odmítla uhradit plnou škodu. Důvodem bylo nedostatečné pojištění traktoru. Evropská unie se proto rozhodla zavést povinné ručení i do míst mimo veřejné pozemní komunikace.

Celá aktualita

Povinné ručení “povinně” i pro cyklisty?

3. 9. 2015

Zatímco motorová vozidla nesmí bez platného pojištění vyjet na silnici, cyklisté mohou. A to i přesto, že během letních měsíců jsou jich silnice i cyklostezky plné, a množí se případy nehod, které zaviní právě cyklisté. Kdo za ně však uhradí způsobenou škodu?

Celá aktualita

1 2 3 »