po – pá 9:00 – 17:00
735 766 018
Úspory.cz >> Aktuality a návody >> Aktuality >> Povinné ručení >> Senát usiluje o zrušení placení garančního příspěvku

Aktuality

Senát usiluje o zrušení placení garančního příspěvku

Povinné ručení V lednu následujícího roku vstoupí v platnost novela zákona o odpovědnosti za škody způsobené motorovými vozidly. Jednou ze změn by mělo být zrušení placení garančního příspěvku za nesjednané povinné ručení. Novela nyní čeká pouze na podpis prezidenta.

V současné době platí zákon v podobě, který byl uvedený v platnost 1. ledna 2009. Na základě tohoto zákona jsou nepojištění motoristé povinni uhradit tzv. příspěvek do garančního fondu, který činí 20 až 300 korun za každý den bez platného pojištění. Na celkové výši příspěvku se kromě uvedené částky podílí také náklady na uplatnění a případně i náklady na vymáhání příspěvku.

Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu ČKP podle druhů vozidel
Druh vozidla Výše příspěvku
Motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm 20 Kč
Motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
Osobní automobil s objemem válců motoru do 1 850 ccm 50 Kč
Osobní automobil s objemem válců motoru nad 1 850 ccm 70 Kč
Autobus 160 Kč
Nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 Kč
Tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
Speciální vozidlo 80 Kč
Přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
Zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
Ostatní vozidla 60 Kč
Zdroj: Server Bez pojisteni

Tento příspěvek však pravděpodobně nebude v lednu již platný. O jeho zrušení totiž usiluje senát, který zrušení zahrnul do novely zákona o odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla. Novelu zákona senát již schválil a nyní se čeká pouze na podpis prezidenta ČR.

Vymáhání garančního příspěvku je neoprávněné

Právě toto tvrdí senát, podle kterého Česká kancelář pojistitelů vymáhá garanční příspěvek neoprávněně také od motoristů, které dané vozidlo již nevlastní. Novela zákona by podobným případům měla údajně zcela zamezit. Česká kancelář pojistitelů však tvrdí, že zrušení garančního příspěvku bude chybné rozhodnutí, které zapříčiní navýšení počtu nepojištěných vozidel. Motoristé se již nebudou muset obávat vysokých finančních pokut.

Původní návrh novely zákona přitom navrhoval pouze to, aby právo České kanceláře pojistitelů vymáhat garanční příspěvek zaniklo po třech let. Cílem bylo zamezení úmyslného navyšování dluhu nepojištěných. Poslanci a senátoři se však nakonec rozhodli příspěvek zrušit s odůvodněním, že se jedná o zbytečnou sankci.

Dalším důsledkem zrušení garančního příspěvku bude pravděpodobně navýšení cen povinného ručení. Z garančního fondu jsou totiž hrazeny škody, které jsou způsobené právě nepojištěnými vozidly. Nebude-li však nyní garanční příspěvek vybírán, budou muset své příspěvky zvýšit samotné pojišťovny. Ty zcela logicky takové navýšení nákladů promítnou do konečných cen povinného ručení. Na nepoctivost jedněch řidičů tak doplatí ti, kteří si povinné ručení řádně platí.

Nyní budou škodu po nepojištěných vinících nehody vymáhat dopravní úřady obcí s rozšířenou působností. Ty budou mít právo vozidla nepojištěného vlastníka vyřadit z registru vozidel ve správním řízení.

5
0
5
Hodnocení článku:

Podobné články

Supersporty a veteráni: Jak se pojišťují drahá a vzácná auta?

11. 8. 2016

Supersportovní auta jsou sice spíš zbytečným statusovým symbolem, snad každý ale ocení jejich mnohdy osobitou krásu. Přece to nejsou auta, ale také pěkné technické artefakty. Jak se ale supersportovní vozy pojišťují? A co drahé sběratelské kousky? Pojistit neobvyklá auta je většinou poměrně těžké a také drahé.

Celá aktualita

Jak ušetřit za povinné ručení na motocykl? Zkuste sezónní pojištění

25. 5. 2016

Také majitelé motocyklů se nevyhnou sjednání povinného ručení. Na rozdíl od auta však na motocyklu v našich končinách nejspíš nejezdíte po celý rok a váš stroj přes zimu odpočívá v garáži. Proč tedy za toto období povinné ručení platit?

Celá aktualita

Nejde jen o počet bodů. Kdy vám policie zabaví řidičák okamžitě?

1. 5. 2016

Bodový systém jistě přispěl k lepšímu chování řidičů na silnicích. Skutečnost, že k odebrání řidičského průkazu je potřeba nastřádat přestupky za dvanáct bodů. Policie vám ale může řidičák odebrat v některých případech ihned. Kdy? Pozor je nutné dávat hlavně na rychlost.

Celá aktualita

Může z povinného ručení získat peníze i viník?

23. 12. 2015

Nemusí jít hned o velkou nehodu. Někdy stačí ťuknout do sousedního auta při parkování a škoda může vzniknout na obou autech. Poškozený náhradu za způsobenou škodu získá z viníkova povinného ručení. Viník však bez havarijního pojištění nedostane ani korunu. Nebo ano?

Celá aktualita

Vybíráte si povinné ručení? Dejte si pozor na nízké limity plnění

6. 11. 2015

Zákon o pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla stanovil minimální limit pojistného plnění na částce 35 milionu korun za újmy na zdraví či životě a 35 milionu korun za škody na majetku. Pojišťovny však upozorňují, že při současných podmínkách a cenách mohou být i tyto částky nízké.

Celá aktualita

Povinné ručení: Jak změnit pojišťovnu a na nic nezapomenout

23. 9. 2015

Ceny povinného ručení neustále stoupají, a proto se vyplatí pravidelně sledovat změny cen. Nové sazebníky zveřejňují české pojišťovny vždy na konci října a právě tato chvíle se pomalu blíží. Sledujte nové nabídky a najdete-li lepší, nebojte se změny. Ušetřit můžete i několik tisíc korun ročně.

Celá aktualita

Povinné ručení i pro traktory a bagry

5. 9. 2015

Pravidla povinného ručení čekají výrazné změny. Na počátku stojí případ slovinského farmáře zraněného traktorem, kterému mu pojišťovna odmítla uhradit plnou škodu. Důvodem bylo nedostatečné pojištění traktoru. Evropská unie se proto rozhodla zavést povinné ručení i do míst mimo veřejné pozemní komunikace.

Celá aktualita

Povinné ručení “povinně” i pro cyklisty?

3. 9. 2015

Zatímco motorová vozidla nesmí bez platného pojištění vyjet na silnici, cyklisté mohou. A to i přesto, že během letních měsíců jsou jich silnice i cyklostezky plné, a množí se případy nehod, které zaviní právě cyklisté. Kdo za ně však uhradí způsobenou škodu?

Celá aktualita

1 2 3 »