po – pá 9:00 – 17:00
735 766 018
Úspory.cz >> Aktuality a návody >> Aktuality >> Zdraví >> Kdy je pití kávy zdravé a kdy nikoliv?

Aktuality

Kdy je pití kávy zdravé a kdy nikoliv?

Zdraví Káva patří mezi oblíbené nápoje po celém světě. Obsahuje kofein, který potlačuje únavu a zvyšuje koncentraci a bdělost. Lidé ji pijí jen tak i jako podporu výkonu. O tom, zda je káva zdravá a v jakém množství se vedou nekonečné diskuse.

Účinky kávy na lidské zdraví patří mezi častá témata diskusí o zdravé výživě. Mezi její zastánce patří “běžní” konzumenti i vrcholoví sportovci. O tom, zda má káva spíše pozitivní či negativní vliv, rozhoduje více faktorů. Jsou jimi kvalita kávy, způsob přípravy, načasování konzumace i četnost pití.

Příznivé versus nepříznivé účinky kávy

Nelze jednoznačně určit, zda je káva zdravá či nikoliv. Káva obsahuje kofein, který patří mezi legální psychoaktivní látky. Je vědecky prokázáno, že káva dokáže nakopnout lidský organismu mentálně i fyzicky. Ne že by zvyšovala energii, ale brání zklidnění centrální nervové soustavy.

Experti na zdravou výživu tvrdí, že má káva neuroprotektivní účinky. To znamená, že napomáhá udržování mladých svalů, pokud ji pijete před tréninkem. U kávy jsou dokázané tzv. lipolytické účinky a je tedy běžnou součástí potravinových doplňků určených k redukci váhy. Údajně také stojí za zvýšením metabolismu organismu, čímž dochází ke spalování přebytečného tuku. Zároveň tak snižuje chuť k jídlu a především na sladké.

Negativními  důsledky neuroprotektivních účinků může být zvýšení rizika vzniku a rozvoje Parkinsonovy a Alzheimerovy choroby.

Kofeinu ve vetším množství by se měly vyhýbat zejména těhotné ženy a také lidi, kteří jsou na tuto látku citlivější. Zvýšená citlivost se projevuje bušením srdce a třesem. Pití kávy se může projevovat dalšími nepříjemnými projevy. Těhotné ženy příjicí kávu pravidelně mohou způsobit zdravotní problémy u vyvíjejícího se plodu spojených s návykem na kofein.

Kromě toho jsou u kofeinu prokázané dráždivé účinky na trávící trakt. Lidé, kteří trpí problémy se žaludky a střevy, by se tedy kávě měli vyhnout obloukem. Káva má také diuretické účinky a způsobuje ztrátu vitamínů a minerálů (vitamíny C a B, vápník, železo). Odborníci proto doporučují s kávou konzumovat dostatečné množství čisté vody.

Příliš velké množství vypité kávy má za následek zvýšení hladiny homcysteinu, což může mít za následek vznik kardiovaskulárních onemocnění. To je možné řešit zvýšenou dávkou vitamínu skupiny B. Velmi jednoduše řečeno jsou neškodné jeden až dvě kávy denně. Samozřejmě bez velkého množství cukru.

Hubnutí je hračka! Díky nutriční typologii a výživovému plánu na míru na Úspory.cz!

Je libo ajurvédskou či zelenou kávu?

Pokud Vám klasická káva nedělá příliš dobře nebo se jí ze zdravotních důvodu musíte vyhýbat, existují náhražky. Kvalitních náhražek se nemusíte bát, protože jsou nejen zdravé, ale také chutné. V podstatě se jedná o plnohodnotné nápoje nikoliv špatnou náhradu oblíbené kávy.

Stále častěji je možné narazit na ajurvédskou kávu, jejímž základem je čekanka. Jejích druhů je více a je pouze na Vás, abyste si vybrali tu “svou”. Oblíbená je varianta brahmi s mandlovou příchutí či arjuna.

Někteří lidé pijí kávu pouze kvůli nízkému tlaku. Pokud mezi ně patříte také, ale jinak na kávě důsledně netrváte, vyzkoušejte zvýšení vitamínu C či ajurvédský čaj Maricha. Tento čaj posiluje kardiovaskulární systém, přispívá k lepšímu prokrvení končení a celkové pozitivně působí na teplotu lidského těla.

Novým trendem je také tzv. zelená káva, což jsou zrna neprošlá pražením. Díky tomu si uchovává větší množství látek-antioxidantů. Její účinky nejsou dosud prokázané, ale údajně stejně jako káva napomáhá spalování tuků. Na rozdíl od kávy však tlak nezvyšuje, ale dokonce snižuje. Zelená káva se prodává v podobě klasických namletých zrn s obsahem kofeinu i bez.

Štítky: hubnutí | káva | kofein | spalování tuků | zdravá výživa | zdravé nápoje |

5
0
5
Hodnocení článku:

Podobné články

Jak si vybrat klimatizaci, která opravdu funguje

13. 7. 2016

Letní horka jsou tady a snad i ten, kdo ji dosud nemá, občas zatouží po klimatizaci. Jak si vybrat klimatizační zařízení do bytu a přitom si domů nedonést nefunkční a hlučnou „potvoru“. Máme pro vás několik tipů.

Celá aktualita

Slevy na romantické pobyty pro dva

6. 6. 2016

Vybrat vhodné místo a program pro romantickou večeři ve dvou či zamilovaný víkend strávený s milovanou osobou může být ošemetná záležitost, hlavně v případě, kdy nechcete, aby vás zruinoval. Nadějí pro vaši peněženku mohou být slevové portály, které velmi často nabízejí právě tematické zážitkové víkendy či jednorázové pobyty speciálně pro zamilované páry. Připomeňte si výhody těchto nabídek.

Celá aktualita

Dietní potraviny, které nejsou dietní - část první

21. 5. 2016

Možná se snažíte shodit nějaké to kilo. Možná jste na internetu narazili na spoustu zaručeně účinných přípravků a náhražek stravy, které by vás měly nadbytečné váhy zbavit. Možná chcete změnit svůj jídelníček na zdravější a ulevit tak organismu od všech těch chemických koktejlů v potravinách. A možná prostě chcete žít vitálně.

Celá aktualita

Akupunktura: Účinná metoda nebo pouhé placebo?

7. 5. 2016

Západní medicína mívá sklon ohrnovat nos nad tradičními a alternativními východními léčebnými metodami. Nejsou dostatečně vědecky prozkoumané a ověřené, jejich výsledky jsou nejisté. Východní medicína však její požehnání nepotřebuje. Provádí se stovky i tisíce let a věří ji miliony lidí po celém světě.

Celá aktualita

Superpotraviny nemusí být exotického původu, najdeme je i u nás

30. 4. 2016

Tzv. Superpotraviny se stávají fenoménem zdravé výživy. Super proto, že obsahují ohromné množství antioxidantů, enzymů, vitamínů, minerálů a dalších důležitých živin. Superpotraviny však nemusí vždy mít cizokrajný původ, najdeme je i u nás doma v Česku.

Celá aktualita

Největší překážka ke štíhlejší postavě? Nezdravé leč lákavé pochoutky

15. 4. 2016

Přibrali jste. Zrcadlo a náhle těsné oblečení nelže. Cítíte se často unavení, podráždění a bez energie. Už vás nebaví držet diety, a proto se rozhodnete pro trvalou změnu jídelníčku. Zásobíte se zdravými a čerstvými potravinami. Posledním krokem je naučit se odolávat oblíbeným nezdravým pochoutkám.

Celá aktualita

Světový den zdraví: Tématem pro rok 2016 prevence a léčba cukrovky

2. 4. 2016

V rámci OSN byla 7. dubna 1948 založena Světová zdravotnická organizace, jejíž náplní je koordinace aktivit v oblasti mezinárodního veřejného zdraví. Na její počest se každoročně v tento den slaví Světový den zdraví na zvolené téma. Pro letošní rok se hlavním tématem stala prevence a léčba cukrovky.

Celá aktualita

Nemohu přestat kouřit, ztloustl(a) bych

18. 3. 2016

Přesně takto zní častá odpověď kuřáků na otázku, proč nepřestanou kouřit. Je to výmluva nebo má kouření na tělesnou váhu opravdu velký vliv? Jak se říká, na každém šprochu pravdy trochu. Podívejme se blíže na to, jak moc kouření váhu ovlivňuje, a zda se ze štíhlého kuřáka může stát obézní nekuřák.

Celá aktualita

1 2 3 »