po – pá 9:00 – 17:00
735 766 018
Úspory.cz >> Aktuality a návody >> Aktuality >> Zdraví >> Nejezte potraviny, které škodí zdraví

Aktuality

Nejezte potraviny, které škodí zdraví

Zdraví Zdravá výživa není vždy tak jednoznačná, jak mnozí lidé tvrdí. Existují potraviny, které jsou propagovány za zdravé, ale ve skutečnosti našemu zdraví nijak neprospívají. Ve velkém množství mohou navíc způsobovat narůst váhy a dokonce i zdravotní komplikace. Které to jsou?

Vybrat si potraviny tak, aby nejen neškodily našemu zdraví, ale naopak mu prospívaly, není bohužel nikterak snadné. Je pravda, že nabídka údajně zdravotně prospěšných potravin se neustále rozšiřuje. Rovněž také existují specializované obchody se zdravou výživou, které však bývají leckdy předražené. 

Zásadním problémem je však fakt, že některé potraviny jsou považovány za zdravé. Ve skutečnosti však obsahují látky, které ve větším množství lidskému zdraví spíše chodí. Tyto potraviny byste měli omezit a nahradit je zdravější alternativou (protože vše má svoji zdravou alternativu).

Pufované chlebíčky versus pečivo

Pečivo zejména v bílé formě bývá označováno za nepřítele štíhlé linie. Často jej přitom nahrazují tzv. pufované chlebíčky. Možná tento pojem neznáte, ale určitě jste již někdy ochutnali rýžové, kukuřičné či pšeničné chlebíčky a burisony, které údajně obsahují vysoký podíl vlákniny a málo soli.

Pravda je však taková, že mají vysoký glykemický index, který zvyšuje hladinu cukru v krvi, a to redukci váhy rozhodně neprospívá. Navíc nejsou zcela chutné, a proto většina lidí sáhne po těch s polevou, což ale jejich energetickou hodnotu ještě více znásobí. Tyto potraviny jsou tedy vhodné pro občasné doplnění energie na cestách, ale rozhodně ne jako součást zdravé a dokonce redukční stravy každý den.

Vhodnou alternativou je neslazené müsli či ovocné tyčinky bez čokoládové polevy. Nezapomeňte si u každého výrobku prostudovat složení a ujistěte se, že výrobek je nezávadný.

Ovoce a ovocné džusy v omezeném množství

Ovoce i jejich tekutá forma v podobě džusů jsou doporučovány jako jedna ze složek zdravé výživy. Jsou zdravým a rychlým zdrojem energie, obsahují potřebné vitamíny, ale mají také určitá negativa zejména v případě redukce váhy.

Jak jistě víte, ovoce je zdrojem jednoduchých cukrů. Bohužel však také mají vysoký glykemický index, to znamená, že tělu dodají energii rychle, ale tato energie také velmi rychle vyprchá. Následuje chuť na něco vysoce energetického, které není snadné odolat.

U ovoce i ovocných džusů je proto důležité hlídat množství. Někdy je vhodnější džus nahradit lehkou ovocnou či zeleninovou šťávou. Oblíbená je také voda ochucená čerstvým citrónem a mátou.

Čerstvé ovoce je však vždy lepší než ovoce sušené, které obsahuje velké množství jednoduchých cukrů. Mnoho lidí sušeným ovocem zahání hlad a nevědomky tak přispívají k rozvoji nadváhy a obezity. 

Pozor na barviva, polotovary i uměla sladidla

Velmi oblíbenou součástí našich jídelníčků se staly tzv. polotovary, tedy jídla, která stačí naředit vodou či mlékem, ohřát a jídlo je připravené. Tyto polotovary však obsahují nejrůznější náhražky, které mají prodloužit trvanlivost, zvýraznit chuť či barvu. Tyto látky však nemají na lidské zdraví pozitivní vliv a to v žádném případě.

Mezi typická jídla, která obsahují umělá barviva, patří nepřirozeně barevné jogurty, které jsou určené dokonce dětem. Ty mohou vyvolávat hyperaktivitu, astma a nejrůznější typy alergií.

Oblíbené bujóny, instantní jídla, tavené sýry a kořenící směsi obsahují glutamáty a vysoké množství soli, které mohou mít toxické účinky, zvyšují krevní tlak, přispívají nárůstu váhy a v nejhorším možném případě mají vliv na rozvoj rakoviny, nervových a srdečních poruch.

Lidé, kteří se snaží zhubnout, často získají negativní postoj k cukru, který vnímají jako hlavní příčinu své nadváhy. Přírodní cukr se poté snaží nahradit umělými sladidly a potravinami, které jsou označovány jako “light”. Neuvědomují si přitom, že umělá sladidla typu aspartam, sacharin či cyklamát jsou chemického původu a mohou mít zdravotně závadné účinky. Některé z nich dokonce napomáhají vzniku a rozvoji cukrovky a podporují obezitu.

Štítky: dieta | glykemický index | polotovary | umělá barviva | zdravá výživa | zdravý jídelníček |

5
0
5
Hodnocení článku:

Podobné články

Jak si vybrat klimatizaci, která opravdu funguje

13. 7. 2016

Letní horka jsou tady a snad i ten, kdo ji dosud nemá, občas zatouží po klimatizaci. Jak si vybrat klimatizační zařízení do bytu a přitom si domů nedonést nefunkční a hlučnou „potvoru“. Máme pro vás několik tipů.

Celá aktualita

Slevy na romantické pobyty pro dva

6. 6. 2016

Vybrat vhodné místo a program pro romantickou večeři ve dvou či zamilovaný víkend strávený s milovanou osobou může být ošemetná záležitost, hlavně v případě, kdy nechcete, aby vás zruinoval. Nadějí pro vaši peněženku mohou být slevové portály, které velmi často nabízejí právě tematické zážitkové víkendy či jednorázové pobyty speciálně pro zamilované páry. Připomeňte si výhody těchto nabídek.

Celá aktualita

Dietní potraviny, které nejsou dietní - část první

21. 5. 2016

Možná se snažíte shodit nějaké to kilo. Možná jste na internetu narazili na spoustu zaručeně účinných přípravků a náhražek stravy, které by vás měly nadbytečné váhy zbavit. Možná chcete změnit svůj jídelníček na zdravější a ulevit tak organismu od všech těch chemických koktejlů v potravinách. A možná prostě chcete žít vitálně.

Celá aktualita

Akupunktura: Účinná metoda nebo pouhé placebo?

7. 5. 2016

Západní medicína mívá sklon ohrnovat nos nad tradičními a alternativními východními léčebnými metodami. Nejsou dostatečně vědecky prozkoumané a ověřené, jejich výsledky jsou nejisté. Východní medicína však její požehnání nepotřebuje. Provádí se stovky i tisíce let a věří ji miliony lidí po celém světě.

Celá aktualita

Superpotraviny nemusí být exotického původu, najdeme je i u nás

30. 4. 2016

Tzv. Superpotraviny se stávají fenoménem zdravé výživy. Super proto, že obsahují ohromné množství antioxidantů, enzymů, vitamínů, minerálů a dalších důležitých živin. Superpotraviny však nemusí vždy mít cizokrajný původ, najdeme je i u nás doma v Česku.

Celá aktualita

Největší překážka ke štíhlejší postavě? Nezdravé leč lákavé pochoutky

15. 4. 2016

Přibrali jste. Zrcadlo a náhle těsné oblečení nelže. Cítíte se často unavení, podráždění a bez energie. Už vás nebaví držet diety, a proto se rozhodnete pro trvalou změnu jídelníčku. Zásobíte se zdravými a čerstvými potravinami. Posledním krokem je naučit se odolávat oblíbeným nezdravým pochoutkám.

Celá aktualita

Světový den zdraví: Tématem pro rok 2016 prevence a léčba cukrovky

2. 4. 2016

V rámci OSN byla 7. dubna 1948 založena Světová zdravotnická organizace, jejíž náplní je koordinace aktivit v oblasti mezinárodního veřejného zdraví. Na její počest se každoročně v tento den slaví Světový den zdraví na zvolené téma. Pro letošní rok se hlavním tématem stala prevence a léčba cukrovky.

Celá aktualita

Nemohu přestat kouřit, ztloustl(a) bych

18. 3. 2016

Přesně takto zní častá odpověď kuřáků na otázku, proč nepřestanou kouřit. Je to výmluva nebo má kouření na tělesnou váhu opravdu velký vliv? Jak se říká, na každém šprochu pravdy trochu. Podívejme se blíže na to, jak moc kouření váhu ovlivňuje, a zda se ze štíhlého kuřáka může stát obézní nekuřák.

Celá aktualita

1 2 3 »