po – pá 9:00 – 17:00
735 766 018
Úspory.cz >> Aktuality a návody >> Aktuality >> Zdraví >> Nemohu přestat kouřit, ztloustl(a) bych

Aktuality

Nemohu přestat kouřit, ztloustl(a) bych

Zdraví Přesně takto zní častá odpověď kuřáků na otázku, proč nepřestanou kouřit. Je to výmluva nebo má kouření na tělesnou váhu opravdu velký vliv? Jak se říká, na každém šprochu pravdy trochu. Podívejme se blíže na to, jak moc kouření váhu ovlivňuje, a zda se ze štíhlého kuřáka může stát obézní nekuřák.

Mnozí kuřáci svůj zlozvyk hájí obavami před kily navíc. Mezi lidmi je totiž všeobecné rozšířeno, že odnaučení kuřáci vždy přiberou. Odborníci jejich tvrzení potvrzují, jedním dechem ale dodávají, že není problém přestat kouřit a zároveň si udržet váhu. Přestat kouřit znamená zásadní zlom v životě každého kuřáka. A taková změna vyžaduje i změnu v přístupu. Přestat kouřit znamená hledat náhradu za cigarety a tou se nejčastěji stává právě jídlo. Musí to tak být?

Jak kouření ovlivňuje tělesnou hmotnost?

Statistiky uvádí, že čtyři z pěti kuřáků nějaké to kilo opravdu přiberu. Většina tato kila navíc bez velkých problémů opět shodí poté, co se jejich organismus se změnou vyrovná. Proč tomu tak je? Ke vzniku nadváhy dochází tehdy, je-li příjem energie (kalorií) vyšší než výdej. Vliv na váhu má samozřejmě také věk, pohlaví, rychlost metabolismu, fyzická aktivita, složení jídelníčku, zdravotní stav a další.

U nikotinu byl prokázán vliv na rychlost metabolismu. Ve chvíli, kdy tělu přestanete dodávat jeho pravidelnou dávku nikotinu, se metabolismus zpomalí. Pokud si to člověk neuvědomí a nepřizpůsobí se tomu, pár kilogramů nabere. To je však jediná výhoda, kterou bychom rozhodně neměli brát jako důvod, proč kouřit. Kouření zdravé není a je příčinou řady zdravotních komplikací. Po každé cigaretě se člověku zvýší tep až o 20 úderů za minutu. Je známo, že kuřáci jsou více ohroženi chorobami kardiovaskulárního systému.

Další věcí je zvyk. Člověk, který byl zvyklý držet v ruce cigaretu, potřebuje tento zvyk nahradit jiným. Velice častou kompenzací je právě jídlo. Odnaučení kuřáci trpí chutí na sladkosti. Nikotin má pravděpodobně i vliv na mechanismy, které ovlivňují chuť k jídlu. Po vynechání kouření se zvyšuje pocit hladu a chuť k jídlu. A co stres? Když se kuřák ocitne ve stresu, jde si zapálit. Ale co udělá odnaučený kuřák? Sáhne po sladké tyčince či čokoládě. Stres sice zažene, ale zároveň zasadí ránu své linii.

Vliv nikotinu na energetický příjem
Nikotin je z plic vstřebáván do krve, jejímž prostřednictvím se dostane až do mozku. V mozku se uvolňují tzv. neurotransmitery, které ovlivňují různé pochody v těle, jako je například pocit sytosti, metabolismu apod. V tomto případě se nikotinu daří zvyšovat pocit sytosti a snižovat pocit hladu. Zároveň prodlužuje dobu pociťované sytosti, protože nikotin zpomaluje vyprazdňování žaludku a urychluje dobu, po kterou potrava prochází tenkým střevem. Nikotin rovněž může způsobovat zánětlivé stavy, které dokonce vyvolávají nechuť k jídlu.
Vliv nikotinu na energetický výdej
Nikotin zvyšuje činnost sympatiku, což je nervová dráha autonomního nervového systému zajišťujícího důležité životní biologické funkce, které probíhají bez úmyslného vědomí. Zvýšená činnost sympatiku urychluje metabolismus tuku a spontánní fyzickou aktivitu (např. nervózní pohyby, ošívání se apod.), které byť v malé míře spotřebovávají další energii.

Kouření nahraďte zvýšenou aktivitou

V USA se uskutečnil výzkum, který po dobu dvou let sledoval celkem 9000 žen, které aktivně kouřily a přestaly. Jak se jejich organismus se změnou vyrovnal, a co pro to udělaly ony samy? Všechny ženy během této doby zaznamenaly přírůstek na váze od 1,5 do 4,4 kilogramů. Nejnižší váhový přírůstek zaznamenaly ty ženy, které se věnovaly sportovním aktivitám nejméně 2 hodiny týdně.

Odborníci doporučují při odvykání kouření přidat pohybovou aktivitu a sledovat jídelníček. Klíč v udržení hmotnosti spočívá ve vyrovnaném příjmu a výdeje energie. Zažeňte chuť na cigarety jinou aktivitou, hýbejte se a sportujete. Časem zjistíte, že vám sport a zdravá strava přináší mnohem více radosti a užitku než cigarety kdykoliv předtím.

Kouření škodí zdraví. Přestaňte kouřit a začněte žít zdravě! Nevíte-li si rady, jak začít, poraďte se s výživovými odborníky na Úspory.cz a vše půjde jako po másle.

Štítky: kardovaskulární systém | kouření a jeho vliv na váhu | kouření škodí zdraví | příjem versus výdej energie | vliv kouření na metabolismus | zdraví |

5
0
5
Hodnocení článku:

Podobné články

Jak si vybrat klimatizaci, která opravdu funguje

13. 7. 2016

Letní horka jsou tady a snad i ten, kdo ji dosud nemá, občas zatouží po klimatizaci. Jak si vybrat klimatizační zařízení do bytu a přitom si domů nedonést nefunkční a hlučnou „potvoru“. Máme pro vás několik tipů.

Celá aktualita

Slevy na romantické pobyty pro dva

6. 6. 2016

Vybrat vhodné místo a program pro romantickou večeři ve dvou či zamilovaný víkend strávený s milovanou osobou může být ošemetná záležitost, hlavně v případě, kdy nechcete, aby vás zruinoval. Nadějí pro vaši peněženku mohou být slevové portály, které velmi často nabízejí právě tematické zážitkové víkendy či jednorázové pobyty speciálně pro zamilované páry. Připomeňte si výhody těchto nabídek.

Celá aktualita

Dietní potraviny, které nejsou dietní - část první

21. 5. 2016

Možná se snažíte shodit nějaké to kilo. Možná jste na internetu narazili na spoustu zaručeně účinných přípravků a náhražek stravy, které by vás měly nadbytečné váhy zbavit. Možná chcete změnit svůj jídelníček na zdravější a ulevit tak organismu od všech těch chemických koktejlů v potravinách. A možná prostě chcete žít vitálně.

Celá aktualita

Akupunktura: Účinná metoda nebo pouhé placebo?

7. 5. 2016

Západní medicína mívá sklon ohrnovat nos nad tradičními a alternativními východními léčebnými metodami. Nejsou dostatečně vědecky prozkoumané a ověřené, jejich výsledky jsou nejisté. Východní medicína však její požehnání nepotřebuje. Provádí se stovky i tisíce let a věří ji miliony lidí po celém světě.

Celá aktualita

Superpotraviny nemusí být exotického původu, najdeme je i u nás

30. 4. 2016

Tzv. Superpotraviny se stávají fenoménem zdravé výživy. Super proto, že obsahují ohromné množství antioxidantů, enzymů, vitamínů, minerálů a dalších důležitých živin. Superpotraviny však nemusí vždy mít cizokrajný původ, najdeme je i u nás doma v Česku.

Celá aktualita

Největší překážka ke štíhlejší postavě? Nezdravé leč lákavé pochoutky

15. 4. 2016

Přibrali jste. Zrcadlo a náhle těsné oblečení nelže. Cítíte se často unavení, podráždění a bez energie. Už vás nebaví držet diety, a proto se rozhodnete pro trvalou změnu jídelníčku. Zásobíte se zdravými a čerstvými potravinami. Posledním krokem je naučit se odolávat oblíbeným nezdravým pochoutkám.

Celá aktualita

Světový den zdraví: Tématem pro rok 2016 prevence a léčba cukrovky

2. 4. 2016

V rámci OSN byla 7. dubna 1948 založena Světová zdravotnická organizace, jejíž náplní je koordinace aktivit v oblasti mezinárodního veřejného zdraví. Na její počest se každoročně v tento den slaví Světový den zdraví na zvolené téma. Pro letošní rok se hlavním tématem stala prevence a léčba cukrovky.

Celá aktualita

10 důvodů, proč by borůvky neměly chybět v jídelníčku

10. 2. 2016

Drobné, tmavě modré bobule borůvek jsou nejen sladké a šťavnaté, ale zároveň velice zdravé. Až tak zdravé, že jsou považovány za “superpotravinu”obsahující ohromné množství různých účinných látek, jež prokazatelně prospívají lidskému zdraví. Je velká škoda, že si lidé dopřávají borůvek jen v omezené míře.

Celá aktualita

1 2 3 »