po – pá 9:00 – 17:00
735 766 018
Úspory.cz >> Aktuality a návody >> Aktuality >> Zdraví >> Ovoce a zelenina do zdravého jídelníčku patří

Aktuality

Ovoce a zelenina do zdravého jídelníčku patří

30. 7. 2015 Zdraví Výživoví specialisté neustále zdůrazňují význam ovoce a zeleniny v každodenním jídelníčku. Většina lidí však na tyto zásadní potraviny zapomíná a tím tělu nedodává potřebné vitamíny, minerály, vlákninu a další živiny. Denně by člověk měl sníst alespoň pět porcí ovoce či zeleniny.

Bez zeleniny a ovoce to určitě nepůjde. Tyto dvě složky do zdravého jídelníčku prostě patří a zdravý lidský organismus se bez nich neobejde. Proč tomu tak je? Zelenina a ovoce obsahují velmi cenné látky, jako jsou vitamíny, vláknina a minerály. Má-li jich organismus dostatek, je mnohem lépe chráněn před různými zdravotními riziky i nadváhou.

Zelenina a ovoce chrání před nemocemi srdce a rakovinou

Tisíce lidí na celém světě trpí různými nemocemi. Těmi nejhoršími jsou srdeční choroby a rakovina. Ne vždy lze vzniku nemoci zabránit. To však neznamená, že prevence v podobě zdravé životosprávy nemá smysl. Je vědecky prokázáno, že jídelníček obsahující dostatek ovoce a zeleniny  snižuje riziko vzniku nemoci srdce a cév až o 27 procent.

Ovoce i zelenina navíc obsahují důležitá rostlinná barviva, která dle vědeckých výzkumů mají vliv na snížení výskytu nádorových onemocnění. Ovoce je bohaté na rozpustnou vlákninu, která má velmi cennou vlastnost. Dokáže na sebe navázat vodu a žlučové kyseliny, čímž odvádí z těla ven škodlivý cholesterol. Zelenina zase obsahuje nerozpustnou vlákninu, která brání střevním onemocněním a vzniku rakoviny tlustého střeva.

Ideální svačina

Jak již bylo řečeno, každý den bychom měli sníst nejméně 5 porcí ovoce a zeleniny. Kromě potřebných látek zažene hlad a také dodá energii. Ovoce je vzhledem k vyššímu obsahu jednoduchých cukrů vhodnější konzumovat v dopoledních hodinách. Je známo, že večerní konzumace ovoce může vést i k přibývání kil a tedy tloustnutí. To se týká zejména hodně sladkých druhů ovoce.

Naproti tomu zelenina má výrazně příznivější glykemický index. Proto je důležitá pří redukčních dietách i pro prosté udržení ideální hmotnosti. Zeleninu je možné konzumovat v průběhu celého dne a doslova v neomezeném množství. Zelenina je ideální svačinkou ve chvílích “vlčího” hladu i jako příloha.

Není přitom nutné vždy jíst zeleninu v syrové podobě. Výborná je také vařená či dušena. Mějte v mrazáku dostatek mražené zeleniny a vždy budete mít po ruce ideální přílohu k pečenému i grilovanému masu. Zelenina konzumovaná společně s nějakou bílkovinu je mnohem lépe stravitelná a do těla se snadněji dostanou všechny potřebné vitamíny, zejména ty, které jsou rozpustné v tucích.

Nutriční specialisté na Úspory.cz Vám poradí, jak se nejlépe stravovat. S námi je hubnutí hračka!

Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš

Základní problém se zeleninou a ovocem vzniká již v dětství. Pokud jídelníček dítěte neobsahuje téměř žádnou zeleninu ani ovoce, je velmi pravděpodobné, že v dospělosti to bude stejné. Proto je více než důležité věnovat pozornost tomu, co jí malé dítě. Přitom je známo, že české děti stále více trpí obezitou. Od roku 1996 jejich počet vzrostl trojnásobně.

Dítě trpící nadváhou v dětství má daleko větší předpoklady k nadváze i v dospělosti. Rovněž je více náchylnější ke vzniku civilizačních nemocí, jako jsou cukrovka, vysoký tlak a již zmiňované srdeční choroby a rakovina.

Naučte se jíst dostatek zeleniny a ovoce:

  • Mějte dostatek zeleniny a ovoce v zásobě.
  • Ke každému jídlu si dejte alespoň jeden kus ovoce či zeleniny.
  • Nakrájejte si zeleninu a ukusujte ji v průběhu celého dne.
  • Jezte pouze ty druhy zeleniny a ovoce, které Vám chutnají.
  • Používejte kvalitní suroviny, jako je olivový olej, balsamico či bílý jogurt.

Štítky: dieta | glykemický index | nadváha | výživové poradenství | zdravé stravování | zelenina a ovoce |

Hodnocení článku:

Podobné články

Jak si vybrat klimatizaci, která opravdu funguje

13. 7. 2016

Letní horka jsou tady a snad i ten, kdo ji dosud nemá, občas zatouží po klimatizaci. Jak si vybrat klimatizační zařízení do bytu a přitom si domů nedonést nefunkční a hlučnou „potvoru“. Máme pro vás několik tipů.

Celá aktualita

Slevy na romantické pobyty pro dva

6. 6. 2016

Vybrat vhodné místo a program pro romantickou večeři ve dvou či zamilovaný víkend strávený s milovanou osobou může být ošemetná záležitost, hlavně v případě, kdy nechcete, aby vás zruinoval. Nadějí pro vaši peněženku mohou být slevové portály, které velmi často nabízejí právě tematické zážitkové víkendy či jednorázové pobyty speciálně pro zamilované páry. Připomeňte si výhody těchto nabídek.

Celá aktualita

Dietní potraviny, které nejsou dietní - část první

21. 5. 2016

Možná se snažíte shodit nějaké to kilo. Možná jste na internetu narazili na spoustu zaručeně účinných přípravků a náhražek stravy, které by vás měly nadbytečné váhy zbavit. Možná chcete změnit svůj jídelníček na zdravější a ulevit tak organismu od všech těch chemických koktejlů v potravinách. A možná prostě chcete žít vitálně.

Celá aktualita

Akupunktura: Účinná metoda nebo pouhé placebo?

7. 5. 2016

Západní medicína mívá sklon ohrnovat nos nad tradičními a alternativními východními léčebnými metodami. Nejsou dostatečně vědecky prozkoumané a ověřené, jejich výsledky jsou nejisté. Východní medicína však její požehnání nepotřebuje. Provádí se stovky i tisíce let a věří ji miliony lidí po celém světě.

Celá aktualita

Superpotraviny nemusí být exotického původu, najdeme je i u nás

30. 4. 2016

Tzv. Superpotraviny se stávají fenoménem zdravé výživy. Super proto, že obsahují ohromné množství antioxidantů, enzymů, vitamínů, minerálů a dalších důležitých živin. Superpotraviny však nemusí vždy mít cizokrajný původ, najdeme je i u nás doma v Česku.

Celá aktualita

Největší překážka ke štíhlejší postavě? Nezdravé leč lákavé pochoutky

15. 4. 2016

Přibrali jste. Zrcadlo a náhle těsné oblečení nelže. Cítíte se často unavení, podráždění a bez energie. Už vás nebaví držet diety, a proto se rozhodnete pro trvalou změnu jídelníčku. Zásobíte se zdravými a čerstvými potravinami. Posledním krokem je naučit se odolávat oblíbeným nezdravým pochoutkám.

Celá aktualita

Světový den zdraví: Tématem pro rok 2016 prevence a léčba cukrovky

2. 4. 2016

V rámci OSN byla 7. dubna 1948 založena Světová zdravotnická organizace, jejíž náplní je koordinace aktivit v oblasti mezinárodního veřejného zdraví. Na její počest se každoročně v tento den slaví Světový den zdraví na zvolené téma. Pro letošní rok se hlavním tématem stala prevence a léčba cukrovky.

Celá aktualita

Nemohu přestat kouřit, ztloustl(a) bych

18. 3. 2016

Přesně takto zní častá odpověď kuřáků na otázku, proč nepřestanou kouřit. Je to výmluva nebo má kouření na tělesnou váhu opravdu velký vliv? Jak se říká, na každém šprochu pravdy trochu. Podívejme se blíže na to, jak moc kouření váhu ovlivňuje, a zda se ze štíhlého kuřáka může stát obézní nekuřák.

Celá aktualita

1 2 3 »