Už při koupi nového či ojetého vozidla odborníci doporučují popřemýšlet nad tím, zda je lepší koupit benzíňák nebo nafťák. Vyšší pořizovací náklady jsou u auta jezdícího na naftu a rovněž servis nad 100 000 najetých km bývá dražší. Avšak výrazně levnější je právě spotřeba. Nákup dieselového auta se vyplatí těm, kteří jezdí opravdu hodně. Při malém nájezdu a krátkých trasách náklady u dieselových aut rostou, až přerostou náklady na pořízení a provoz automobilu s benzínovým motorem.
Pozor si také dávejte na městská auta s malým motorem o nízkém výkonu. Při jízdě po městě je vše v naprostém pořádku, horší je to na dálnicích. Slabé motorizace mají nedostatečný výkon pro cestování na vysokorychlostních silnicích a dálnicích. Řidič u takového auta ždíme plyn na maximum a spotřeba roste a roste. Jezdíte-li často po dálnicích, určitě se vyplatí větší a silnější motor.
Mnoho řidičů jezdí stylem “brzda-plyn”. Není divu, když tu a sem uslyší větu “Když s tím autem jezdíš jako dobytek, nediv se, že tolik žere”. Nižší spotřebě a vůbec autu celkově svědčí předvídavá jízda bez spěchání. Mezi hlavní zásady plynulé jízdy patří udržovat optimální rychlosti, zbůhdarma nevytáčet motor, zbytečně nebrzdit a nepřidávat plyn, vnímat okolní provoz, využívat zelenou vlnu, nebát se vyřazování a brzdění motorem. Změnou stylu jízdy lze spotřebu údajně snížit až o čtvrtinu!
I pneumatiky mají na spotřebu auta vliv. Konkrétně se jedná o správné huštění, hloubku dezénu a valivý odpor. Přehuštěné pneumatiky snižují komfort jízdy a negativní vliv mají na podvozek. Naopak podhuštěné pneumatiky snižují životnost pneumatiky a pro nás nejdůležitější informace - zvyšují spotřebu paliva, a to až o 0,7 litru na 100 000 km. A pokud si navíc vyberete pneumatiky s nižším valivým odporem, můžete ušetřit dalších 0,1 až 0,15 litru na 100 000 km. Spotřebu zvyšuje i nerovnoměrné opotřebení dezénu pneumatik.
Česká republika je známá vysokým počtem benzínových pump. Čeští řidiči tak mají velkou výhodu - mohou si vybrat, kde natankují. Ceny benzínu se mezi jednotlivými pumpami mohou lišit až o několik korun. Rozdíl při natankování plné nádrže vychází na desítky a dokonce stovky korun. Proč tedy tankovat u drahé značkové benzínky, když benzínka mimo dálnici má stejně kvalitní benzín ale o 5 Kč za litr levněji.