Úspory.cz >> Bankovní poplatky: Které jsou nejabsurdnější?
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Internetové servery Novinky.cz a Bankovnípoplatky.cz rozběhly již 11. ročník čtenářské ankety o Nejabsurdnější bankovní poplatek. Do úzké nominace se dostaly následující poplatky:

Co které poplatky znamenají, a které banky si je účtují?

Nyní se podíváme na výše uvedené poplatky podrobněji. Přiblížíme vám, co které poplatky znamenají, a které banky si je stále účtují. Možná vám následující informace pomohou vybrat si takovou banku, která si podobně nesmyslné poplatky neúčtuje a svým klientům poskytuje pouze kvalitní bankovní služby.

Poplatek za autorizační SMS

Tento poplatek si banky účtují za zaslání SMS obsahující kód potřebný pro otevření či autorizaci vybrané bankovní služby. Banky si jej naštěstí účtují pouze omezeně a najdeme jej například u UniCredit Bank, jejíž klienti za sadu 100 SMS zpráv zaplatí celkem 90 Kč.

Poplatek za vklad na účet na přepážce třetí osobou

Při vkladu hotovosti na vlastní účet žádný poplatek neplatíte. Pokud však na váš účet bude chtít vložit peníze jiná osoba, zaplatí za tento úkon nemalý poplatek u většiny bank. Účtuje se jej například GE Money Bank (70 Kč), Raiffeisenbank (65 Kč), Česká spořitelna (80 Kč) a další.

Poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetové bankovnictví

Internetové bankovnictví neboli internetbanking je snadné, rychlé, pohodlné a levné. Banky s ním mají minimální náklady, i přesto se zde objevují bankovní poplatky, jako je tento. Za provedení jednorázového příkazu si částku ve výši 5 až 6 korun účtuje Česká spořitelna, Komerční banka či GE Money Bank.

Poplatek za dotaz úřední osoby

Tento poplatek je vskutku absurdní, jelikož tuto službu si klient zpravidla neobjednává ze své vlastní vůle. Banky naúčtují poplatek svému klientovi v případě, že se na jejich účet dotazuje úřední osoba (např. soud, policejní orgán, exekutor, apod.). Podle bank je však klient odpovědný za nutnost lustrace účtu, a proto se má podílet i na úhradě vzniklých nákladů. Poplatek si účtuje např. ČSOB (250 Kč), Fio banka (250 Kč) či ZUNO Bank (280 Kč).

Poplatek za účetní položku

Velmi nenápadný a matoucí poplatek, u kterého není jednoznačně jisté, čeho se vlastně týká. Každá banka si pod tímto pojmem představuje něco jiného, a tak může jít v podstatě o cokoliv.

Poplatek za vedení kontokorentu v době nečerpání služby

V minulosti si banky účtovaly poplatek za vedení kontokorentu a to i v době jeho nečerpání. Dnes si tento poplatek účtuje pouze minimum bankovních společností (např. Česká spořitelna).

Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta (v době dědického řízení)

Některé banky uplatňují stejně vysoký poplatek až do zrušení účtu v rámci dědického řízení. Strhávají jej z účtu zemřelého klienta nebo jej dokonce uplatňují po jeho dědicích.

Poplatek za změnu osobních údajů u běžného účtu (např. změna příjmení po sňatku, trvalého bydliště a další)

Klient je povinen bance nahlásit každou změnu osobních údajů a banky provedení těchto změn zpoplatňují i přes minimální náklady. Pokud by klient změnu neohlásil, dopustil by se přitom porušení smluvních podmínek. Tento poplatek si dosud účtuje například Poštovní spořitelna.

Poplatek za uzavření smlouvy (stavební spoření, hypotéka, apod.)

Poplatek je stále poměrně rozšířený a je účtován zejména u hypotečních úvěrů. Za zpracování a vyhodnocení žádosti o úvěr si například Komerční banka účtuje 490 Kč u osobní půjčky a 2 900 Kč u hypotéky, ČSOB 3 900 Kč u hypotéky a Raiffeisenbank si účtuje 0,5 % z půjčené částky, nejméně však 3 000 Kč.

Poplatek za rezervaci zdrojů

Banky účtují poplatek klientům i za to, že jim musí rezervovat domluvenou částku úvěru (např. u kontokorentu), aby měl peníze kdykoliv k dispozici. Například Raiffeisenbank si za rezervaci prostředků účtuje 3 % z celkové částky úvěru, Komerční banka pak 100 Kč.

Poplatek za převod z účtu ke kreditní kartě na jiný účet

I v tomto případě se jedná o velmi zajímavý poplatek. Kreditní karta není určená pro běžné převody a pro výběr hotovosti. Účtováním poplatku to banky dávají velmi jasně najevo. Například Komerční banka si účtuje poplatek ve výši 1 % z převedené částky, ČSOB jednorázový poplatek ve výši 150 Kč a Česká spořitelna dokonce 290 Kč.

Poplatek za změnu PIN přes bankomat

Klient má právo si změnit PIN u své platební karty. Může tak učinit prostřednictvím bankomatu, což je rychlý a pohodlný způsob. Opět ale existují banky, které si za tento úkon naúčtují poplatek. Je to např. Sberbank (35 Kč), Komerční banka (50 Kč) či Fio banka (20 Kč).

Poplatek za vyčíslení výše dlužné částky u hypotéky

Přijde vám, že tento úkon by měl být samozřejmostí? Některé banky si to nemyslí a za vytisknutí aktuální výše dlužné částky si ihned naúčtují poplatek. Česká spořitelna vidí hodnotu tohoto úkonu na 500 Kč, Sberbank na 750 Kč a Fio banka dokonce na 1 000 Kč.

Poplatek za výměnu opotřebované platební karty

Častým používáním může dojít k opotřebení platební karty natolik, že je nutné ji vyměnit za novou. Za výměnu si některé banky opět účtují poplatek. Fio banka vám naúčtuje 99 Kč, Komerční banka a UniCredit Bank po 200 Kč.

Platba za zpoplatněnou linku např. při blokaci karty (tzv. modré a bílé linky)

Problém modrých a bílých linek je zejména v tom, že nejsou započítávány do volných minut či neomezeného tarifu. V případě, že vám například ukradnou kartu, zaplatíte nemalou částku za hovor kvůli nezbytné blokaci karty. Modrou linku začínající na 844 využívá např. mBank.

O výsledku ankety vás budeme informovat na stránkách Úspory.cz, kde si rovněž můžete porovnat nabídku vybraných bankovních účtů a vybrat si ten nejvýhodnější právě pro vás!