Všichni známe výhody bezkontaktních plateb a stejně tak je znají i zloději, kteří se snaží z takových karet co nejrychleji ukrást peníze. Podle § 116 zákona o platebním styku je klient odpovědný za všechny neautorizované transakce až do celkové výše 150 EUR (tj. něco přes 4 000 korun dle aktuálního kurzu) v případech, kdy byla škoda způsobena:
použitím ztracené či odcizené bezkontaktní platební karty
zneužitím platební karty tehdy, kdy nebyla zajištěna ochrana bezpečnostních prvků (PIN kód)
Ačkoliv vydavatelé karet MasterCard Europe a VISA Europe při spuštění bezkontaktního způsobu placení ujišťovali klienty, že případné zneužití bude reklamováno se 100procentní úspěšností, pokud se nejedná o trestný čin držitele karty, některé banky si zákonnou spoluúčast účtují.
Výše uvedeným zákonem se řídí důsledně a částku 150 EUR naúčtují klientovi jako spoluúčast například Citibank Europe, Cetelem, Expobank, GE Money Bank, Home Credit, mBank, Oberbank, Sberbank či UniCredit Bank. Existují však i banky, které neuznávají žádnou spoluúčast a klientovi vrátí veškeré zneužité prostředky (Air Bank, Česká spořitelna, Equa bank, Fio banka, Komerční banka a Raiffeisenbank).
ČSOB banka, J&T Banka a Zuno Bank řeší každou nastalou situace individuálně jako reklamaci. Vždy záleží na včasném oznámení ztráty a zneužití karty. Peníze vrací téměř vždy, došlo-li ke zneužití karty bez zadání PINu a bez vědomí klienta, a klient sám jedná zodpovědně a ztrátu či odcizení karty nahlásí co nejrychleji.
Počet bezkontaktních plateb bez zadání PINu není neomezený
Zneužití platebních karet mají zamezit tzv. sublimity. Aktivují se tehdy, kdy dojde k překročení limitu počtu provedených plateb nebo celkového objemu transakcí do 500 korun v jeden den. V takovém případě je zadání PINu požadováno i při platbě do 500 korun. Tyto sublimity mají všechny české banky, ale z bezpečnostních důvodů je nechtějí zveřejňovat.
Jedinými bankami, které své limity prozradily, jsou Zuno Bank a Cetelem. Zuno banka požaduje autorizace v případě po sobě jdoucích bezkontaktních plateb ve výši 1 500 korun. Zloděj tedy nemůže ukrást více, než je právě tato částka. U Cetelemu nelze bez autorizace provést během 60 minut 3 transakce ve výši do 500 korun. Poté je nutné zadat PIN, a pokud se tak nestane, klienta ihned zkontaktuje pracovník call centra a ověří oprávněnost provedených transakcí.
Nechcete bezkontaktní čip? Deaktivujte jej nebo si pořiďte pouze kontaktní kartu
Bezkontaktní čip je již standardní součástí všech vydávaných karet. V případě nezájmu o tento čip je možné jej deaktivovat. Ne každá banka však deaktivaci provádí. Například Česká spořitelna je ochotná bezkontaktní čip zcela vypnout. Zdarma je tento úkon prováděn u vydání nové karty či výměny staré. V případě platné karty je to možné pouze za poplatek 200 korun. U Air Bank je možné nastavení denního limitu na 0 korun. Poté lze bezkontaktně platit pouze při offline platbách a to do výše 500 korun. Citibank je ochotná bezkontaktní čip zablokovat pouze na kreditní kartě, u debetní karty to možné není.
Stále však můžete zažádat o čistě kontaktní kartu, která bezkontaktní platby neumožňuje vůbec. Na požádání vám ji vydá Cetelem, ČSOB banka, GE Money Bank, Komerční banka, mBank, Oberbank a Raiffeisenbank. Poplatek si účtuje pouze ČSOB, Oberbank a Raiffeisenbank a jeho výše se odvíjí od typu karty a pohybuje se od 20 do 350 korun. Era bank kontaktní karty dokonce vůbec nevydává.
Zajímáte se o platební karty, jejich výhody a nevýhody? Sledujte Úspory.cz a veškeré novinky se dozvíte ihned! Navíc si zde můžete vybrané kreditní karty porovnat a vybrat si tu nejvýhodnější.
Probíhá přesměrování
V případě, že nedojde k přesměrování klikněte zde.
Nastavení cookies: k čemu Vám poslouží?
Správné fungování našich stránek zajišťují nutné cookies. Abychom mohli stránky vylepšit a Vy se
na nich
lépe orientovali, potřebujeme statistické cookies. Díky marketingovým cookies připravíme reklamu
přímo pro
Vás. Svůj souhlas udělujete společnosti Elephant Orchestra, s.r.o. a můžete ho kdykoliv odvolat.
Vlastní nastavení
Nutné
Vždy aktivní
Nutné cookies potřebujeme ke správnému fungování stránek na počítači a mobilu,
bezpečnosti nebo
funkčním formulářům. Z tohoto důvodu je nemůžeme vypnout.
Statistické
Statistické cookies nám pomáhají zjistit, odkud k nám lidé přicházejí a jak se na
stránkách
chovají. Díky tomu vylepšujeme naše stránky, abyste se na nich i Vy lépe
orientovali. Tyto
cookies zpracováváme na základě Vašeho souhlasu, který ale můžete kdykoliv odvolat.
Marketingové
Díky marketingovým cookies Vám můžeme ukázat nabídky, které jste si už prohlíželi, i
mimo naše
stránky. Pokud tyto cookies nepřijmete, reklam bude pořád stejně, ale na věci, které
Vás
nezajímají. Tyto cookies zpracováváme na základě Vašeho souhlasu, který ale můžete
kdykoliv
odvolat.
Použití souborů cookies
Co jsou cookies?
Cookies jsou malé datové soubory, které navštívená webová stránka
odešle do
Vašeho prohlížeče.
K čemu cookies používáme?
Cookies pomáhají k Vašemu efektivnímu prohlížení webových stránek,
jejich rozvoji
a zobrazování adekvátních reklamních sdělení.
Cookies zejména slouží k:
Zajištění správné funkčnosti našich webových stránek, aby Vaše
činnosti
při vyplňování formulářů a v klientské sekci byly maximálně přívětivé.
Zajištění bezpečného přihlášení, Vašemu ověřování, prevenci
podvodného
přihlašování a ochraně Vašich dat před neautorizovaným přístupem.
Uložení Vašich přihlašovacích údajů, takže je nemusíte pokaždé
znovu
zadávat.
Zajištění vzhledu webových stránek vzhledem k Vašim
preferencím a
požadavkům.
Analýze návštěvnosti, chování, Vašich preferencí a zájmů.
Nabízení reklamy u všech našich partnerů.
Které typy cookies používáme?
Webová stránka srovnejto.cz používá následující typy cookies z hlediska jejich
funkce:
Nutné – jedná se o cookies nezbytné pro fungování webových
stránek.
Statistické – jedná se o cookies zajišťující informace o tom,
odkud
přicházíte, jaké vyhledávací zařízení využíváte, dobu návštěvy na webové stránce, způsob
využívání
webové stránky, případně Vaše chování.
Marketingové – shromažďují informace za účelem přizpůsobení
nabízené
reklamy Vašim zájmům, umožňují propojení se sociální sítí, zobrazování nabídek inzerentů
třetích stran,
hodnocení efektivity reklamy napříč webovými stránkami, hlášení kroků na webové stránce,
výpočet
kliknutí na reklamu partnera či inzerenta.