Úspory.cz >> Čeká nás snazší a rychlejší změna operátora?
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Tvůrci novely zákona o chystané změně informovali již v loňském roce, kdy vešla v platnost. Ještě před pár dny byla změna operátora a převod čísla závislá na typu smlouvy. Zhruba čtyři dny trval převod v případě předplacených karet. U tarifů však bylo nutné dodržet standardní výpovědní lhůtu trvající 30 dní.

 

Víte, že nejvíce telefonních čísle bylo převedeno v roce 2014, kdy se na trhu objevili virtuální operátoři? O převod tehdy zažádalo přes 752 000 zákazníků. V roce 2016 bylo převedeno “pouze” 400 000 mobilních čísel. Celkem je v ČR aktivních přes 14 000 000 mobilních čísel. Část však slouží pro různá zařízení.

Chcete volat levněji? Pomůžeme Vám vybrat ten nejvýhodnější tarif přímo pro Vás

Chci výhodný tarif

Od 1. února musí být převod čísla dokončený do deseti dní. „Délka výpovědní doby nebyla dosud zákonem omezena a každý operátor si ji stanovoval ve smlouvě podle svého uvážení. Nově tedy nesmí být delší než 30 dnů, přičemž den podání výpovědi se do tohoto počtu dnů nepočítá,” uvedl Český telekomunikační úřad a dodal, že: „Pokud zákazník po 1. únoru požádá o přenos čísla, skončí smlouva ze zákona do deseti dnů od podání této žádosti, pokud se operátor a účastník nedohodnou na lhůtě delší. V případech, kdy účastník pouze podal výpověď, ale nepožadoval přenesení čísla, skončí smluvní vztah uplynutím výpovědní doby, která nesmí překročit 30 dnů.”

Skončí automatické prodlužování smluv na dobu určitou

Novela zákona přinesla další změny, které zákazníci mobilních operátorů hodnotí pozitivně. Změní se například pravidla prodlužování smluv uzavřených na dobu určitou. Nově již nebude možné smlouvu prodloužit automaticky. Dosud stačilo, aby zákazník nevyjádřil opačné přání. Nově bude muset zákazník prodloužení prokazatelně potvrdit.

 

„O konci závazku vyrozumívá poskytovatel způsobem, který si spotřebitel zvolil pro zasílání vyúčtování, nejdříve tři měsíce a nejpozději jeden měsíc před skončením závazku. V případě neposkytnutí souhlasu s pokračováním závazku dochází k přenastavení smlouvy na dobu neurčitou, často spojené s navýšením ceny za odebírané služby,” varuje operátory ČTÚ.

 

Zákazník také získal právo odstoupit do smlouvu, změní-li operátor smluvní podmínky. Do konce ledna tak mohl zákazník učinit pouze v případě pro něj nevýhodné změny (např. navýšení tarifu). Platí to jak pro nově, tak i dříve uzavřené smlouvy.

 

„Novela zákona o elektronických komunikacích dává operátorům lhůtu 6 měsíců, aby smluvní podmínky uvedli do souladu se zákonem. Bez ohledu na to, kdy tak v této lhůtě učiní, se však nová pravidla aplikují od 2. září na všechny dosavadní i nové smluvní vztahy. Povinnost totiž plyne přímo ze zákona. Tento právní výklad, který v případě účinků tzv. Husákovy novely ČTÚ dříve zaujal, potvrdil jako správný i Ústavní soud ČR,” zněl argument ČTÚ.