Evropská komise vydala nařízení platné pro všechny členské země EU. Mobilní operátoři v České republice proto nemají na výběr a v souvislosti s novou evropskou regulací musí bez výjimky zlevnit roamingové služby. Jaké konkrétní novinky si připravili O2, T-mobile a Vodafone?
Nejstarší český operátor ukončí oblíbený Eurotarif, místo něhož nabídne dva nové roamingové tarify - Volání bez hranic a Svět Basic. Součástí prvního tarifů bude od léta i cestovní pojištění. V souvislosti s novým nařízením O2 nabídne tarif Svět Basic, který bude v zemích EU účtován stejně jako v České republice pouze s příplatkem za spotřebovanou jednotku - tj. 1,60 Kč za minutu hovoru a 1 MB dat a 0,65 Kč za 1 SMS.
Podobně upraví ceny i operátoři T-mobile a Vodafone. T-mobile si k minutě volání a 1 MB dat přičte 1,65 Kč a 0,65 za 1 SMS. Vodafone si k minutě volání a 1 MB přičte rovněž 1,65 Kč, za 1 SMS zaplatíte stejně jako u ostatních operátorů 0,65 Kč.
Jakkoliv úpravy ceníků u roamingových služeb vypadají příznivě, stále platí, že mobilní služby v České republice patří k nejdražším v rámci zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Ukázalo se tak na základě výsledků každoročního srovnání cen prováděného společností Strategy Analytics. Analýza porovnává celkem jedenáct kategorií tarifů. Jednotlivé tarify zahrnující nabídky pro firemní i nefiremní zákazníky jsou přitom rozděleny podle počtu hovorů, poslaných SMS a vyčerpaných mobilních dat.
Čeští mobilní operátoři O2 a T-mobile skončili nejhůře s nabídkami pro méně náruživé telefonisty, kteří však tvoří 80 procent Čechů. A to i přesto, že ceny mobilních a datových služeb na konci roku 2015 poklesly. V rámci zemí OECD však zlevnění bylo výraznější u ostatních zemí. Česká republika se naopak ve většině případů ještě více propadla a “obsadila” 30. místo z celkových 34 zemí.
„Snížení cen je víc než úpravou tarifních nabídek českých operátorů zapříčiněno posilováním dolaru vůči české koruně na měnových trzích. Meziročně koruna vůči dolaru oslabila přibližně o deset procent, což se projevilo právě u cenového srovnání měřeného nominálními směnnými kurzy,“ komentoval výsledky průzkumu Český telekomunikační úřad.
Zákazníci síťových operátorů mohou při nesouhlasu s cenovými nabídkami využít služeb některého z virtuálních operátorů. Ti si však stěžují, že je síťoví operátoři drží zkrátka vysokými neregulovanými velkoobchodními cenami a nemohou tak nabídnout ceny, jaké by si představovali. „Sečteme-li poplatky a ceny minut, balíčků a aktivací, nakupujeme mnohem dráž než živnostník se dvěma zaměstnanci,“ upozorňuje Pavel Humpolík, šéf Asociace českých virtuálních operátorů.
Přitom mobilních virtuálních operátorů v Česku každým rokem přibývá. V loňském roce Český telekomunikační úřad evidoval celkem 167 operátorů, v jejichž čele stojí O2 Family, BLESKmobil a Tesco Mobile ČR. Z aktivních mobilních čísel však virtuální operátoři drží pouze 9 procent, což je zhruba 1,251 milionů všech zákazníků. Podle odborníků by jejich počet měl v příštích letech narůstat. Úspěšní budou zejména ti, kteří ke svým službám nabídnou další přidanou hodnotu (např. dodávku energií).