Říkáte si, proč tedy vůbec platební karty přijímají? Musí. Důvodem je konkurenční boj o zákazníky. Obliba plateb kartami je stále vyšší a Češi na tom nejsou jinak. Naopak pro většinu Čechů je samozřejmé, že za nákup v jakékoliv hodnotě mohou zaplatit rychle bezkontaktní platební kartou, aniž by u sebe museli mít hotovost.
Evropská unie nastavila stropy u mezibankovních poplatků
Obchodník, který karty nepřijímá, se dostává do značné nevýhody. Kvůli odmítnutí platebního terminálu může velice rychle přijít o klienty. Za každou bezhotovostní platební transakci však musí zaplatit poplatek bance. Tento poplatek je označován jako tzv. interchange fees a banky si jej účtují za všechny provedené bezhotovostní transakce.
Co znamená interchange fee?
Jedná se v podstatě o odměnu bance, která platební karty vydala, a tvoří jednu ze 3 složek ceny, kterou obchodník za používání platebního terminálu zaplatí. Poplatek si účtuje také karetní asociace a banka, která obchodníkovi poskytla platební terminál a bezhotovostní transakci zprostředkovává. Mezi další služby, které banka obchodníkům běžné poskytuje, je například monitoring podezřelých transakcí, servis, zákaznická linka a další.
„Platební terminál jsme v obchodě zavedli už dávno, abychom obstáli v konkurenci. Kdybychom ho neměli, lidé by k nám chodili méně nebo vůbec. Musíme si i hodně hlídat ceny, kvůli velkým řetězcům, třeba v době různých akcí. To nám nedovolilo ani kvůli poplatkům zvednout ceny, všechno platíme z vlastní kapsy,” podobné názory se ozývají stále častěji mezi drobnými obchodníky.
Na konci loňského roku, konkrétně 9. prosince, začala platit nová pravidla pro účtování mezibankovních poplatků ve všech zemích Evropské unie. Banky si od tohoto dne nemohou účtovat libovolné částky. U plateb debetními kartami je nastavený limit 0,2 procenta z uhrazené částky a 0,3 procenta u plateb provedených kreditními kartami.
O snížení poplatku si čeští obchodníci velice často musí žádat sami. „Za každou uskutečněnou platbu kartou v mém obchodě jsem bance platil 2,3 procenta, minimálně však tři koruny, z výše platby. Po mém dotazu v bance, zda se snížení mezibankovního poplatku dotkne i nás, malých obchodníků, mi poplatek snížili na dvě procenta a minimálně dvě koruny,” uvedl majitel menšího papírnictví z Opavy, který si nepřál být jmenován.
Poplatky zaplatí zákazník
Podle nových pravidel se obchodníci mohou rozhodnout, zda budou platební karty přijímat, a od jaké částky. „Prodejce může odmítnout přijetí platební karty pod stanovenou peněžitou hranici. Má totiž povinnost přijímat pouze zákonné peníze, tedy tuzemské bankovky a mince. Přijímání platebních karet je jeho dobrovolnou aktivitou a může si proto určit pravidla. Odmítnutí karet tak není ani diskriminací spotřebitele. Ovšem spotřebitel o tom musí být předem informován,” říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení d´Testu.
Za použití platební karty si mohou obchodníci dokonce naúčtovat poplatek přímo od zákazníka. A někteří obchodníci tak udělali. Je to jeden ze způsobů, jak eliminovat náklady, které musí bankám uhradit. Bohužel tento krok zákazníci vnímají velice negativně. Mnozí obchodníci od toho raději opouští, aby nepřišli o zákazníky, kteří raději půjdou do obchodu, kde po nich žádný poplatek chtít nebudou.
Platit kartou je rychlé. Některé platební a to zejména kreditní karty navíc přináší výhody, které spotřebiteli ušetří nebo dokonce vrátí část utracených peněz. Najděte si takovou kartu i pro sebe na Úspory.cz!
Probíhá přesměrování
V případě, že nedojde k přesměrování klikněte zde.
Nastavení cookies: k čemu Vám poslouží?
Správné fungování našich stránek zajišťují nutné cookies. Abychom mohli stránky vylepšit a Vy se
na nich
lépe orientovali, potřebujeme statistické cookies. Díky marketingovým cookies připravíme reklamu
přímo pro
Vás. Svůj souhlas udělujete společnosti Elephant Orchestra, s.r.o. a můžete ho kdykoliv odvolat.
Vlastní nastavení
Nutné
Vždy aktivní
Nutné cookies potřebujeme ke správnému fungování stránek na počítači a mobilu,
bezpečnosti nebo
funkčním formulářům. Z tohoto důvodu je nemůžeme vypnout.
Statistické
Statistické cookies nám pomáhají zjistit, odkud k nám lidé přicházejí a jak se na
stránkách
chovají. Díky tomu vylepšujeme naše stránky, abyste se na nich i Vy lépe
orientovali. Tyto
cookies zpracováváme na základě Vašeho souhlasu, který ale můžete kdykoliv odvolat.
Marketingové
Díky marketingovým cookies Vám můžeme ukázat nabídky, které jste si už prohlíželi, i
mimo naše
stránky. Pokud tyto cookies nepřijmete, reklam bude pořád stejně, ale na věci, které
Vás
nezajímají. Tyto cookies zpracováváme na základě Vašeho souhlasu, který ale můžete
kdykoliv
odvolat.
Použití souborů cookies
Co jsou cookies?
Cookies jsou malé datové soubory, které navštívená webová stránka
odešle do
Vašeho prohlížeče.
K čemu cookies používáme?
Cookies pomáhají k Vašemu efektivnímu prohlížení webových stránek,
jejich rozvoji
a zobrazování adekvátních reklamních sdělení.
Cookies zejména slouží k:
Zajištění správné funkčnosti našich webových stránek, aby Vaše
činnosti
při vyplňování formulářů a v klientské sekci byly maximálně přívětivé.
Zajištění bezpečného přihlášení, Vašemu ověřování, prevenci
podvodného
přihlašování a ochraně Vašich dat před neautorizovaným přístupem.
Uložení Vašich přihlašovacích údajů, takže je nemusíte pokaždé
znovu
zadávat.
Zajištění vzhledu webových stránek vzhledem k Vašim
preferencím a
požadavkům.
Analýze návštěvnosti, chování, Vašich preferencí a zájmů.
Nabízení reklamy u všech našich partnerů.
Které typy cookies používáme?
Webová stránka srovnejto.cz používá následující typy cookies z hlediska jejich
funkce:
Nutné – jedná se o cookies nezbytné pro fungování webových
stránek.
Statistické – jedná se o cookies zajišťující informace o tom,
odkud
přicházíte, jaké vyhledávací zařízení využíváte, dobu návštěvy na webové stránce, způsob
využívání
webové stránky, případně Vaše chování.
Marketingové – shromažďují informace za účelem přizpůsobení
nabízené
reklamy Vašim zájmům, umožňují propojení se sociální sítí, zobrazování nabídek inzerentů
třetích stran,
hodnocení efektivity reklamy napříč webovými stránkami, hlášení kroků na webové stránce,
výpočet
kliknutí na reklamu partnera či inzerenta.