Říkáte si, proč tedy vůbec platební karty přijímají? Musí. Důvodem je konkurenční boj o zákazníky. Obliba plateb kartami je stále vyšší a Češi na tom nejsou jinak. Naopak pro většinu Čechů je samozřejmé, že za nákup v jakékoliv hodnotě mohou zaplatit rychle bezkontaktní platební kartou, aniž by u sebe museli mít hotovost.
Obchodník, který karty nepřijímá, se dostává do značné nevýhody. Kvůli odmítnutí platebního terminálu může velice rychle přijít o klienty. Za každou bezhotovostní platební transakci však musí zaplatit poplatek bance. Tento poplatek je označován jako tzv. interchange fees a banky si jej účtují za všechny provedené bezhotovostní transakce.
„Platební terminál jsme v obchodě zavedli už dávno, abychom obstáli v konkurenci. Kdybychom ho neměli, lidé by k nám chodili méně nebo vůbec. Musíme si i hodně hlídat ceny, kvůli velkým řetězcům, třeba v době různých akcí. To nám nedovolilo ani kvůli poplatkům zvednout ceny, všechno platíme z vlastní kapsy,” podobné názory se ozývají stále častěji mezi drobnými obchodníky.
Na konci loňského roku, konkrétně 9. prosince, začala platit nová pravidla pro účtování mezibankovních poplatků ve všech zemích Evropské unie. Banky si od tohoto dne nemohou účtovat libovolné částky. U plateb debetními kartami je nastavený limit 0,2 procenta z uhrazené částky a 0,3 procenta u plateb provedených kreditními kartami.
O snížení poplatku si čeští obchodníci velice často musí žádat sami. „Za každou uskutečněnou platbu kartou v mém obchodě jsem bance platil 2,3 procenta, minimálně však tři koruny, z výše platby. Po mém dotazu v bance, zda se snížení mezibankovního poplatku dotkne i nás, malých obchodníků, mi poplatek snížili na dvě procenta a minimálně dvě koruny,” uvedl majitel menšího papírnictví z Opavy, který si nepřál být jmenován.
Podle nových pravidel se obchodníci mohou rozhodnout, zda budou platební karty přijímat, a od jaké částky. „Prodejce může odmítnout přijetí platební karty pod stanovenou peněžitou hranici. Má totiž povinnost přijímat pouze zákonné peníze, tedy tuzemské bankovky a mince. Přijímání platebních karet je jeho dobrovolnou aktivitou a může si proto určit pravidla. Odmítnutí karet tak není ani diskriminací spotřebitele. Ovšem spotřebitel o tom musí být předem informován,” říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení d´Testu.
Za použití platební karty si mohou obchodníci dokonce naúčtovat poplatek přímo od zákazníka. A někteří obchodníci tak udělali. Je to jeden ze způsobů, jak eliminovat náklady, které musí bankám uhradit. Bohužel tento krok zákazníci vnímají velice negativně. Mnozí obchodníci od toho raději opouští, aby nepřišli o zákazníky, kteří raději půjdou do obchodu, kde po nich žádný poplatek chtít nebudou.