Úspory.cz >> ERÚ pomáhá: Desatero obrany před šmejdy v energetice
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Na konci léta letošní roku zveřejnil Energetický regulační úřad dokument nazvaný “Desatero obrany před šmejdy v energetice”. Tento dokumenti si vzal za cíl informovat spotřebitele, jak se ubránit nátlaku ze strany dodavatelů a zprostředkovatelů energií. Při přípravě dokumentu ERÚ spolupracovalo s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Českou obchodní inspekcí.

 

„Sepsali jsme několik nejdůležitějších postřehů, jimiž by se měl řídit každý spotřebitel, který přijde do styku se zprostředkovatelem či obchodníkem s energiemi. I když našich rad je deset, ta nejdůležitější a nejzásadnější zní: nikdy nepodepisujte nic, co jste si důkladně nepřečetli a úplně nepochopili. Pokud vás někdo osloví po telefonu, doporučujeme veškeré nabídky odmítnout a nechat si návrh smlouvy zaslat písemně. Vyvarujete se tak do budoucna mnohým problémům," uvedl Vladimír Outrata, předseda Rady ERÚ a dodal: „Cílem ERÚ je prostřednictvím desatera varovat veřejnost a přispět ke zvýšení obecného povědomí o praktikách, k nimž se někteří obchodníci a zprostředkovatelé uchylují."

 

Všechny tři instituce se krátce předtím domluvily, že budou společně postupovat proti neetickým praktikám a neustále se zvyšující se agresi “šmejdů v energetice” vůči běžným spotřebitelům. Momentálně se chystá změna legislativy v podobě novely energetického zákona.  

Desatero proti šmejdům v energetice

  1. Nenechte se do ničeho nutit. Cesta za levnější elektřinou či plynem by měla začít vlastní aktivitou, nikoliv iniciativou obchodníka. Jestliže se rozhodnete s ním jednat, udělejte si rámcovou představu o tom, čeho chcete dosáhnout.

  2. Poznejte rozdíl mezi dodavatelem a zprostředkovatelem. Pro každého platí jiné právní předpisy (např. rozdílné lhůty pro odstoupení od uzavřených smluv). Dodavatel má licenci na dodávky energií, zprostředkovatel pouze přeprodává nabídky jednoho či více dodavatelů. Zprostředkovatel může požadovat exkluzivitu ke správě odběrného místa. Pokud mu ji udělíte, vzdáte se práva vlastní volby pod hrozbou sankce.

  3. Požadujte doklad. Úřady energie na “návštěvy” nechodí, neprodávají a nekontrolují faktury podomním způsobem. To platí pro zástupce distributorů, kteří maximálně kontrolují měřidla, energii neprodávají. Cokoliv vám podomní prodejce, musí dokázat. Nekorektní prodejci se za velké dodavatele pouze vydávají.

  4. Zjistěte, zda není podomní prodej omezený vyhláškou. Pokud podomní prodejce zákaz poruší, obraťte se na (městskou) policii.

  5. Bez vašeho souhlasu vám nesmí psát ani volat. Zeptejte se, odkud mají kontakt a zda disponují vaším souhlasem pro zasílání obchodního sdělení. Jestliže souhlas nemají, hlaste jednání podnikatele na Úřad pro ochranu osobních údajů.

  6. Neberte si žádné pochybné dárky a služby. Známým příkladem dárku jsou LED žárovky a neplacené poradenství. Vypovíte-li smlouvu dříve, prodejce či zprostředkovatel „dárky" ihned zpoplatní.

  7. Nezavazujte se k ničemu před podpisem smlouvy. Do telefonu neříkejte ano, jelikož smlouvu lze uzavřít i telefonicky.

  8. Nikdy nepodepisujte nic, co jste si důkladně nepřečetli a nepochopili. Ptejte se. Teprve až všemu porozumíte, rozhodněte se, zda podepíšete.

  9. Nebuďte pasivní! Spory neodkládejte a řešte je okamžitě. Jestliže dodavatel nereaguje nebo s navrhovaným řešením nesouhlasíte, obraťte se na ERÚ. V případě problémů se zprostředkovatelem se obraťte na Českou obchodní inspekci. Pokud nevíte, s kým jednat, obraťte se na jeden z úřadů, podnět si vzájemně předají.  

  10. Znejte svá práva. Od smlouvy uzavřené mimo provozovnu držitele licence lze bez sankcí odstoupit do 14 dní od uzavření nebo ji můžete vypovědět do 15 dní od zahájení dodávek.