Úspory.cz >> Firmy opouští od pasivního hledání zaměstnanců
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Na přelomu roku se nezaměstnanost pohybovala okolo 3,5 %, což je nejníže v celé Evropě. „Nízká nezaměstnanost je sama o sobě dobrou vizitkou: znamená to, že o produkty dané ekonomiky je enormní zájem. Nezaměstnanost v Česku už je ale pod všemi odhady přirozené nezaměstnanosti,“ uvedl ekonom České spořitelny Michal Skořepa.

Nejvíce lidí chybí v dělnických profesích

Mladí lidé se ženou za vysokoškolských diplomem a manažerskými posty s vidinou snadného zisku. Chybí lidé na technických oborech a v dělnických profesích i bez odborného vzdělání. Na trhu chybí přes 150 tisíc rukou. Většině nezaměstnaných lidí registrovaných na úřadech práce však chybí pracovní návyky nebo jsou pro průmysl zcela nevhodní.

Firmy proto hledají nové zaměstnance, kde se dá. Využívají také nové možností, jak vhodné zaměstnance získat. Jedním z nich jsou nabídky specializovaných pracovních portálů jako například Jenprace.cz, které prosazují aktivní oslovování potencionálních zaměstnanců. Stále však platí, že až 77 % firem hledá zaměstnance vložením standardní poptávky na pracovní portály. Aktivní vyhledávání zatím využívá zhruba 40 % firem.

Největší zájem je o technické profese

Dlouhodobě firmy poptávají zejména kvalifikované techniky a IT specialisty, kterých je na trhu viditelný nedostatek již řadu let. Nyní chybí i řidiči kamionů a autobusů a také pracovníci s nižší kvalifikací. Jedním z možných způsobu řešení je výše zmiňovaný přechod z pasivního hledání zaměstnanců k aktivními oslovování vybraných osob.

Zatímco dříve stačilo vložit na pracovní portál poptávku a hned měli dostatek zájemců, dnes je nutné vybrané zaměstnance oslovit přímo s výhodnou nabídku. Mění se i samotné pracovní portály, které se stále více zaměřují na aktivní oslovování. Portál Jenprace.cz díky vývoji speciálního algoritmu nabízí způsob, jak lépe a efektivněji oslovit vybranou cílovou skupinu potencionálních zaměstnanců.

Velký vliv hraje také správně nastavená marketingová kampaň, která firmu na trhu práce zviditelní jako dobrého a perspektivního zaměstnavatele. Tím, že o sobě firmy dají vědět, mají daleko větší šanci získat kvalifikované zaměstnance. Velmi účinným způsobem se také jeví spolupráce firem se školami či využívání pracovních veletrhů. Na vyhledávání manažerů se zase specializují tzv. headhunters.

Firmy si přebírají klíčové zaměstnance

Nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců firmy řeší po svém. Nové zaměstnance se snaží získat lepšími finančními i nefinančním nabídkami a vzájemně si mezi sebou přetahují klíčové lidi. Na rozdíl od západní Evropy má Česká republika pružnější trh práce. Pracovní místa si firmy dokáží rychle vytvářet i likvidovat s ohledem na její hospodářský růst či naopak pokles.