Proč byste vůbec měli měnit dodavatele? Proč ne! Na českém trhu s energiemi působí více než padesát velkých i malých dodavatelů energií - elektřiny i plynu. Vás by mělo zajímat především to, v čem se jejich nabídky liší. Rozdíly bývají značné. Nejčastěji se dodavatelé liší v cenách, ve službách a v kvalitě servisu.
Pokud si nového dodavatele energií najdete a rozhodnete se pro změnu, pozor byste si měli dát na správné načasování výpovědi. Důležité je vědět, zda máte se stávajícím dodavatelem podepsanou smlouvu na dobu neurčitou nebo určitou. Pokud na dobu určitou, tak si ve smlouvě zjistěte datum, k němuž lze smlouvu ukončit.
Výpověď smlouvy na dobu neurčitou
V tomto případě zákazník nemá žádný problém. Bez hrozby sankcí má právo podat výpověď a přejít k novému dodavateli, kdykoliv si umane. Nový dodavatel navíc vyřídí veškerou administrativu spojenou se změnou dodavatele.
Výpověď smlouvy na dobu určitou
Zákazník má právo smlouvu vypovědět pouze k datu výročí smlouvy. Navíc musí písemnou výpověď doručit do určité doby před tímto datem. Pokud by se zákazník rozhodl smlouvu vypovědět dříve, čeká jej nemalá pokuta za předčasné ukončení smlouvy. Ta může činit stovky až tisíce korun, takže změna dodavatele by se nevyplatila ani trochu.
Příklady finančních sankcí u největších dodavatelů energií v ČR:
Dodavatel elektřiny/plynu |
Finanční sankce |
ČEZ |
70-150 Kč za každý předčasně ukončený měsíc |
PRE |
|
E.ON |
5 500 Kč |
Bohemia Energy |
6 050 Kč |
Existují ale situace, kdy si někteří dodavatelé energií sankci nenaúčtují. „Chápeme, že předčasné ukončení dodávkové smlouvy bývá velmi často způsobeno změnou životních potřeb zákazníka, například stěhováním, úmrtím nebo demontáží měřidla například při změně technologie vytápění. Pokud zákazník tuto skutečnost doloží, žádnou smluvní sankci neuplatňujeme,“ uvedla Hana Novotná, mluvčí společnosti Bohemia Energy.
Proč tedy vůbec klienti souhlasí se smlouvou na dobu určitou? Důvody jsou zřejmé. Někteří dodavatelé energií se nové klienty snaží nalákat na nejrůznější výhody (např. nižší cenu) při podpisu smlouvy na dva roky a déle. „Jde i o férovost vůči těm zákazníkům, kteří nemají fixované produkty. Bylo by vůči nim nespravedlivé, pokud by fixovaný zákazník využívající nižší ceny měl stejnou volnost jako ten nefixovaný,“ upozorňuje na hlavní rozdíl Roman Gazdík, mluvčí ČEZ.
Existují však situace, kdy má zákazník právo ukončit smlouvu na dobu určitou bez hrozby finanční pokuty. Učinit tak může tehdy, když dodavatel změní smluvní podmínky nebo zvýší cenu. O změně je povinen zákazníka informovat 30 dní před účinností změny. Zákazník poté musí podat výpověď 10 dní před účinnosti změny. Pokud by zákazník ale nebyl informován předem, prodlužuje se jeho právo na výpověď na 3 měsíce od účinnosti změny.