Co se týče energií, lze Čechy považovat za velmi loajální zákazníky. Více než polovina českých domácností je více než 15 let věrná jednomu dodavateli energií. Změnu nikdy neplánovali, a v blízké budoucnosti ani neplánují. Nejčastěji se jedná o klienty velkých dodavatelů, jako je ČEZ Prodej, E.ON Energie a Pražská energetika. Společně zajišťují dodávky energií téměř 60 procentům všech domácností.
Z výsledků průzkumu vyplývá, že o změně uvažuje nejméně pětina českých domácností. Nejčastějším důvodem je nespokojenost s cenami energií. Zpravidla se jedná o ty, kteří změnu dodavatele alespoň jednou absolvovali a nevadí jim svůj krok opakovat.
„Největší ochotu změnit dodavatele vyjadřují ti spotřebitelé, kteří při předchozí změně využili služeb internetových srovnávačů. Většinou jsou to lidé v produktivním věku, kteří jsou schopní si sami aktivně vyhledat výhodnější nabídku – využívají internetové srovnávače nebo se zapojí do aukce dodavatelů energií,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace d´Test.
Nejméně ochoty ke změně projevují domácnosti, které energie od jednoho dodavatele odebírají více let. Podobně jsou na tom také lidé, kteří mají špatné zkušenosti s podomním prodejem a změny se jednoduše obávají. Prostě už se nechtějí znovu spálit, a tak raději setrvávají u stejného, byť dražšího, dodavatele.
Demotivující je také nepřehledná nabídka. Dodavatelů energií je velké množství, a lidé se špatně orientují. Netuší, jak správně si vybrat, a bojí se “háčků”, které mohou na první pohled výhodné nabídky ukrývat. Samozřejmě se najdou i lidé, kteří o změnu prostě nemají zájem, protože se tím vůbec nechtějí zabývat.
Většina domácností dodavatele energie mění na základě vlastního popudu. Jsou schopné porovnat si více společností a vyhledat si tu nejvýhodnější. Zejména mladší generace při hledání často využívají stále populárnější internetové srovnávače. V této věkové generaci podomní prodejci nemají šanci, to však neplatí u starší generace.
Podomní prodejci a jejich praktiky bohužel nevymizeli a zaměřují se především na seniory. 94 procent jejich zákazníků je starší 55 let. Stále platí doporučení s podomními prodejci nevyjednávat vůbec. Nebojí se lhát a seniorů podstrkovat k podpisu úplně jiné dokumenty, než jim tvrdí. „Mému 83-letému sousedovi byla podstrčena smlouva na jiného dodavatele na dobu určitou – dva roky, s tím, že podepisuje doklad, že nic nechce měnit. Jiný dodavatel byl samozřejmě dražší než ten stávající,“ vypráví nepříjemnou zkušenost jeden z respondentů průzkumu.
Informace jsme získali z výsledků průzkumu největší české spotřebitelské organizace d'Test, který proběhl letos v únoru.