Na jednu stranu to nezní úplně nemožně. Je přece pravda, že bezkontaktní kartu stačí přiložit k platebnímu terminálu vybavenéhobezkontaktní technologií(což jsou dnes téměř všechny) a peníze se strhnou bez zadání PIN kódu či podpisu. Je vcelku logické, že zmiňovaná fotografie vzbudila mezi lidmi zděšení a to nejen v ČR, ale i po celém světě. Než však podlehnete panice a začnete své platební karty obalovat speciálními odstíněnými kryty, ujistěte se, že nejde pouze o planý poplach.
Podléhat panice je ztrátou času?
Opravdu se domníváte, že by bezkontaktní placení bylo natolik mizerně zabezpečené, že by stačilo přiložit terminál poblíž kabelky či kapsy? Britská organizace UK Cards Association uvádí, že dosud neevidovala žádné zneužití platební karty tímto způsobem, a vzniklý rozruch tudíž považuje za zcela zbytečný. Ani v České republice není žádný takový případ znám.
Podívejme se tedy blíže na to, jak bezkontaktní platby fungují. Aby bylo možné strhnout peníze z bankovního účtu, jen nutné nejen vlastnit bezkontaktní platební terminál, ale také mít terminál propojený s některou bankou. A takový podvod by byl velice snadno vystopovatelný, protože veškeré platby jsou patřičně kontrolovány. Každá provedená bezkontaktní platba je vystopovatelná až k cílovému bankovnímu účtu. Jakákoliv podezřelá transakce je okamžitě evidována a vyšetřována. Zloděj, který by se o tento krok pokusil, by byl velice snadno a rychle odhalený.
Reálnější způsobem okrádání lidí spočívá v modifikovaném platebním terminálu nebo mobilním telefonu. Napadení tímto způsobem se demonstrovalo již na několika hackerských konferencích, ale zatím nebylo zaznamenáno v reálném životě. Další pozitivní zprávou je fakt, že u bezkontaktních karet nelze strhnout bez zadání PIN kódu vyšší částku než 500 korun.
Přečtěte si údaje z vlastní karty
Hodně se diskutuje o technologií NFC. Máte-li mobilní telefon, který tuto technologii podporuje, můžete si sami přečíst informace o své bezkontaktní platební kartě. Kromě mobilního telefonu budete potřebovat pouze mobilní aplikaci pro Android Credit Card Reader. Aplikaci jednoduše nainstalujete, zapněte a telefon přiložte ke kartě.
Přiložením telefonu ke kartě získáte následující informace:
16místné hlavní číslo
Datum expirace (platnost)
Typ a vydavatele karty
Zbývající počet pinů
Výpis posledních plateb kartou
Co však nezískáte, a co je při provedení plateb na internetu zásadní, je PIN kód a CVV, tedy třímístný kód napsaný na zadní straně platební karty.
Na konferencích bývají předváděny příklady útoků. Typický příklad vypadá následovně: Zloděj se do mobilního zařízení dostane pomocí aplikace, která umí pracovat s uváděnou technologií NFC. K napadenému zařízení se připojí pomocí dalšího telefonu, přičemž předpokládá, že se napadený telefon nachází poblíž platební karty (kabelka, kapsa, apod.). Tímto způsobem by “šlo” provádět bezkontaktní platby stejně, jako by měl kartu v ruce. Ve skutečném životě tento útok nikdo nepotvrdil.
Jak je patrné, technologických překážek bránícím zneužitím platebních karet, je více. Zařízení by muselo mít opravdu silný signál a muselo by být propojené s platebním systémem. Riziko je opravdu minimální a výrazně nižší než kamery umístěné na bankomatech, jejichž cílem je přečíst PIN kód. Pokud se však i nadále cítíte ohrožení, nic vám nebrání v použití speciálních stínících pouzder či peněženek.
Platební karty, debetní i kreditní, dnes již z velké části fungují bezkontaktně. Platby jsou díky této technologii rychlejší. S kreditními kartami můžete získat i další výhody, podívejte se na Úspory.cz, kde si vybere každý!
Probíhá přesměrování
V případě, že nedojde k přesměrování klikněte zde.
Nastavení cookies: k čemu Vám poslouží?
Správné fungování našich stránek zajišťují nutné cookies. Abychom mohli stránky vylepšit a Vy se
na nich
lépe orientovali, potřebujeme statistické cookies. Díky marketingovým cookies připravíme reklamu
přímo pro
Vás. Svůj souhlas udělujete společnosti Elephant Orchestra, s.r.o. a můžete ho kdykoliv odvolat.
Vlastní nastavení
Nutné
Vždy aktivní
Nutné cookies potřebujeme ke správnému fungování stránek na počítači a mobilu,
bezpečnosti nebo
funkčním formulářům. Z tohoto důvodu je nemůžeme vypnout.
Statistické
Statistické cookies nám pomáhají zjistit, odkud k nám lidé přicházejí a jak se na
stránkách
chovají. Díky tomu vylepšujeme naše stránky, abyste se na nich i Vy lépe
orientovali. Tyto
cookies zpracováváme na základě Vašeho souhlasu, který ale můžete kdykoliv odvolat.
Marketingové
Díky marketingovým cookies Vám můžeme ukázat nabídky, které jste si už prohlíželi, i
mimo naše
stránky. Pokud tyto cookies nepřijmete, reklam bude pořád stejně, ale na věci, které
Vás
nezajímají. Tyto cookies zpracováváme na základě Vašeho souhlasu, který ale můžete
kdykoliv
odvolat.
Použití souborů cookies
Co jsou cookies?
Cookies jsou malé datové soubory, které navštívená webová stránka
odešle do
Vašeho prohlížeče.
K čemu cookies používáme?
Cookies pomáhají k Vašemu efektivnímu prohlížení webových stránek,
jejich rozvoji
a zobrazování adekvátních reklamních sdělení.
Cookies zejména slouží k:
Zajištění správné funkčnosti našich webových stránek, aby Vaše
činnosti
při vyplňování formulářů a v klientské sekci byly maximálně přívětivé.
Zajištění bezpečného přihlášení, Vašemu ověřování, prevenci
podvodného
přihlašování a ochraně Vašich dat před neautorizovaným přístupem.
Uložení Vašich přihlašovacích údajů, takže je nemusíte pokaždé
znovu
zadávat.
Zajištění vzhledu webových stránek vzhledem k Vašim
preferencím a
požadavkům.
Analýze návštěvnosti, chování, Vašich preferencí a zájmů.
Nabízení reklamy u všech našich partnerů.
Které typy cookies používáme?
Webová stránka srovnejto.cz používá následující typy cookies z hlediska jejich
funkce:
Nutné – jedná se o cookies nezbytné pro fungování webových
stránek.
Statistické – jedná se o cookies zajišťující informace o tom,
odkud
přicházíte, jaké vyhledávací zařízení využíváte, dobu návštěvy na webové stránce, způsob
využívání
webové stránky, případně Vaše chování.
Marketingové – shromažďují informace za účelem přizpůsobení
nabízené
reklamy Vašim zájmům, umožňují propojení se sociální sítí, zobrazování nabídek inzerentů
třetích stran,
hodnocení efektivity reklamy napříč webovými stránkami, hlášení kroků na webové stránce,
výpočet
kliknutí na reklamu partnera či inzerenta.