Úspory.cz >> Na schválení půjčky mají vliv už i sociální sítě
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Největší obavu mívali lidé z tzv. registrů dlužníků, které shromažďují a uchovávají pozitivní i negativní informace o dlužnících a jejich platební morálce. Dnes, aby se člověk bál přihlásit i na Facebook. Banky totiž sledují chování klientů i na sociálních sítích a toto poměrně osobní “proklepávání” se pomalu stává samozřejmou byť neoficiální součástí skóringu. Pro banky i vybrané nebankovní úvěrové společnosti je nyní důležité, jak se jejich klienti chovají i to, jak se o nich vyjadřují jejich “přátelé“. Tento trend již “letí” v některých asijských zemích i USA.

Není důležitý počet přátel, ale četnost aktivity a chování

"Na rozdíl od klasického skóringového modelu, který klade důraz na platební historii a úřední informace, sociální model zdůrazňuje osobní rysy, dosažené úspěchy a společenské souvislosti," říká Nataliya Soldatyuk, úvěrová analytička ve společnosti Creditinfo Solutions. Společnost Creditinfo Solutions provedla analýzu více než 300 000 osobních a veřejně přístupných profilů na nejpoužívanější síti Facebook. Na základě získaných informací poté vyvinula model, na základě kterého se banka či jiná úvěrová společnost dozví, zda bude mít takový člověk problém se splácením půjčky či nikoliv.

Využívání informací z profilů na Facebooku a profesní sítě LinkedIn potvrdil také Home Credit, největší nebankovní poskytovatel úvěrů v ČR. “Nezajímá nás, jestli má člověk dva přátele, nebo tisíc a jaké zveřejňuje fotky. Důležité pro nás je, jak je na síti aktivní. A jednoduše řečeno, jestli má vedle toho ještě vůbec čas vydělávat peníze. Na druhou stranu sociální sítě nám mohou prozradit i pozitivní věci, například jakým je člověk expertem ve svém oboru, jaké má profesní kvality, co umí i jak si ho cení jeho okolí,” vysvětluje Martin Řezáč, ředitel risk divize.

Jste na Facebooku aktivní během pracovní doby? Půjčku vám mohou zamítnout

Říkáte se, že je vaše věc, jak často jste na Facebooku? Banky a další úvěrové společnosti to vnímají jinak. Aktivita na sociálních sítích v zaměstnání je vnímána negativně stejně jako chlubení se častým popíjením po hospodách. Naopak pozitivně je hodnoceno, zda píšete správně a umíte používat například CAPS LOCK. Jednoduše řečeno na sociálních sítích se dá zjistit leccos a lidé tomuto trendu nahrávají tím, že jsou na sebe ochotni prozradit téměř cokoliv.

Může být opravdu Facebook důvodem, proč vám banka zamítne půjčku? Stále častější jsou případy zamítnutí žádosti o půjčku bez sdělení konkrétního důvodu. "To pak navozuje dojem, že si banka žadatele prověřila do většího detailu prostřednictvím netradičních či neoficiálních kanálů," vyjádřil se k trendu využívání sociálních sítí také Pavel Nacher, provozovatel serveru Bankovnipoplatky.com. Samotné banky sice přiznávají, že se zajímají o jiná data o klientech, a  však tuto teorii potvrdit odmítají.

O chování člověka v krizových situacích napoví psychometrické testy

“Jako zásadní nedostatek se jeví možnost ověřování pravdivosti informací na sociálních sítích, například z důvodu existence falešných profilů. Sledujeme však a analyzujeme oblast psychometrického skóringu, Zde vidíme větší přidanou hodnotu než v případě sociálních sítí,” uvedl Michal Teubner z Komerční banky, která se zajímá spíše o psychometrické testy.

Psychometrické testy jsou vedle sociálních sítí druhým velkým trendem, jak zjistit o klientech co nejvíce informací. O jejich možném budoucím chování, jako je například ochota splácet půjčku. Prostřednictvím vhodných otázek mají ukázat, na kolik je člověk zodpovědný. Podobné dotazníky se již nyní využívají ve Velké Británii.

Na Úspory.cz vám nabízíme bezpečné půjčky od ověřených poskytovatelů. Porovnejte si půjčky online a vyberte si nejvýhodnější půjčku na trhu již dnes!