Úspory.cz >> Nákupní šílenství a Černý pátek - opravdu ušetříte nebo jde jen o marketingový tah
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Letos Černý pátek připadl na 26. listopad. Na tento den se těší spousta lidí, kteří doufají, že za výhodné ceny nakoupí úžasné vánoční dárky pro celou rodinu. Kvůli slevám jsou ochotni čekat hodiny a dokonce se i fyzicky poprat. V podstatě lze tento den povazovat za neoficiální začátek vánočních nákupů.

Smutnou pravdou je, že spousta obchodníků se na tomto dni snaží vydělat. Při podrobném zkoumání a porovnání cen před a po Černém pátku se ukazuje, že nabízené slevy nejsou takové, jak slibují. Narazit lze i na “slevy”, které jsou stejně nebo dokonce vyšší než cena o pouhý den dříve.

Odkud pochází název Black Friday 

Jako “černý” se označují pátky, kdy došlo k nějakému finančnímu krachu. Prvním takovým pátkem byl krach na burze se zlatem v USA dne 24. září 1869. A takových pátků bylo více, takže tak trochu jde i o “vtip”.

Jako Black Friday byl v USA označen také poslední pátek v listopadu, kdy město Filadelfii zaplnili turisté a fanoušci, kteří přijeli na velký sobotní zápas amerického fotbalu. Mnoho lidí na malém prostoru přinášelo nejen velké zisky, ale také zvyšovalo krádeže a kriminalitu

Negativní vnímání Černého pátku ukončili američtí obchodníci v 80. letech minulého století. Označili jej za zlomový den, kdy začínají vydělávat a z minusových červených čísel přechází do plusových “černých” hodnot. Své nové nadšení neváhali doprovodit zajímavými slevami, což jim před Vánoci přineslo ohromné množství zákazníků. Nový Black Friday byl na světě.

Dnešní Černý pátek trvá déle než jeden den 

Současní obchodníci musí na boj o nové zákazníky vynaložit mnohem více síly. Konkurence je mnohem větší, zákazníci chytřejší a přidat k ceně nálepku “sleva” už dávno nestačí.

Někteří obchodníci nabízí slevy v rámci Černého pátku i po dobu více dní. Na slevové akce označované jako Černý pátek tak lze narazit už na začátku listopadu. Jiní obchodníci nabízí slevy postupně ve vlnách už od konce léta.

Část obchodníků však akci Černý pátek využívá pouze jako marketingový tah a osvědčený trik, jak zvýšit prodeje. Ti nejdrzejší neváhají ceny zvýšit a inzerovat je jako slevy století. 

Na co o Černém pátku dávat “bacha”

Pokud o Černém pátku plánujete roztočit úspory určené na vánoční dárky, buďte obezřetní a peníze do světa nevypouštějte příliš unáhleně. Uvedené ceny si raději ověřte, aby vás slevy nakonec nevyšly draho. Pojďme si shrnout základní praktiky, po kterých obchodníci v tento den rádi sahají.

Počítají slevy s nadsazených cen

Na Černý pátek se obchodníci připravují i týdny dopředu. U vytipovaného zboží několik dní předem skokově zvýší ceny a na Černý pátek je sníží “až o parádních” 50 %. Rozdíl mezi původní cenou a zlevněnou cenu tak nakonec nebývá nijak výrazný. 

Uvedené slevy nesedí

Se správnými počty si někteří obchodníci také hlavu zrovna nelámou. Ke zboží bez uzardění napíší normální cenu 500 Kč, slevu o 50 % a nová cena na Černý pátek činí 350 Kč. Že to vůbec nesedí? Nevadí. On už se někdo chytí.

Omezená nabídka zlevněného zboží

Problém představuje nabídka zboží. Do slev na Černý pátek obchodníci zařadí nezajímavé zboží, které se nijak extra neprodává, a obchodníci doufají, že se svezou na vlně slev a konečně ho udají, nebo si zákazník vybere jiné nejlépe nezlevněné zboží. Černý pátek tak slouží jako kouzelné slůvko, jak do obchodu nalákat potenciální zákazníky.

Zbavují se nekompletního zboží

V rámci slev na Black Friday se může objevit také zboží nabízené za výjimečnou cenu. Po otevření ale kupující zjistí, že v balení chybí různé příslušenství. Obchodníci se vymlouvají na neúplné nebo špatné popisky, případně univerzální doprovodné obrázky neodpovídající skutečnosti. Kupující má nárok na vrácení peněz. Forma nabídky je pro všechny obchodníky závazná.

Výhodně dnes lze nakoupit v podstatě po celý rok, stačí tu a tam sledovat ceny u vybraného zboží. Naopak na Černý pátek spíše narazíte na falešné slevy a předražené zboží. Nejde o opravdové slevy, ale především o marketingový tah, jak zákazníky donutit utrácet.