Podle pojišťoven je v České republice trvale obydlených 4 miliony bytů a 1,5 milionu rodinných domů. Pojištění domácnosti má přitom sjednáno pouze 50 % všech majitelů nemovitostí. Časté chyby se Češi dopouští už jenom v tom, že zaměňují pojištění domácnosti s pojištěním nemovitosti.
„Pojištění nemovitosti kryje škody způsobené na nemovitosti jako takové. Jde tedy o zdi, podlahu, stropy, zárubně a další věci, které jsou k ní napevno přidělané. Naproti tomu pojištění domácnosti kryje její vybavení. Jednoduše řečeno, kdybychom byt nebo dům obrátili vzhůru nohama, tak vše, co vypadne, patří do této skupiny,“ vysvětlil Zbyněk Kočiš ze společnosti Poutko.
Ale ani ti, kteří jsou pojištění, nemají často oprávněný důvod, proč se usmívat. Jejich pojistné smlouvy bývají plné závažných chyb a nedostatků. Mezi ty nejčastější patří nesprávně zvolená pojistná rizika, podpojištění nebo přepojištění, žádné zabezpečení či špatné údaje ve smlouvě.
1. Nesprávný pojistník
Pojištění nemovitosti by měl zajišťovat její vlastník na základě katastru nemovitostí. O pojištění domácnosti by se měl starat ten, kdo v ní bydlí. Může to být vlastník, ale také nájemce nebo podnájemce.
2. Nesprávná pojistná rizika
Důkladně si promyslete, jaká rizika vám opravdu reálně hrozí, a jaká jsou zbytečná. Na kopci vás povodeň neohrozí. Ujistěte se také, že rozumíte definici jednotlivých rizik. Například povodeň není to samé, co záplava, krádež není vandalismus apod.
3. Špatně zvolené pojistné částky
Jednou z nejpodstatnějších věcí při sjednávání pojištění majetku je správný odhad ceny a stanovení pojistné částky. Ve většině případů pojištění majetek podhodnotí, aby ušetřili na pojistném. Existují ale také případy je nadhodnocení majetku a vybavení domácnosti. V případě pojistné události jim pojišťovna stejně vyplatí způsobenou škodu.
„Klienti svůj majetek nezřídka podhodnotí a poté jsou překvapeni menším pojistným plněním. S takovými smlouvami se u pojištění domácnosti setkáváme až u 20 % pojistných událostí,” vysvětluje Vanda Kýpeť ze Slavia pojišťovny.
4. Staré a neaktualizované pojistné smlouvy
Pojistná smlouva stará 10 let těžko bude odpovídat aktuálnímu stavu vybavení domácnosti. Za tuto dobu přibylo nové vybavení, vyměnily se staré spotřebiče za nové, proběhnout mohla i nějaká ta rekonstrukce. Jednoduše řečeno, hodnota majetku a vybavení většinou vzrůstá, a proto je doporučeno pojistnou smlouvu každé dva až tři roky aktualizovat. Aktualizace pojistné smlouvy je vhodná také vždy, když pořídíte dražší vybavení nebo provedete nákladnější rekonstrukci.
5. Chybějící dokumentace
Schovejte si každou účtenku, doklad a fakturu k vybavení, které chcete mít zahrnuté v pojistné smlouvě. Těžkou můžete očekávat, že vám pojišťovna zaplatí za věci, jejichž vlastnictví nemáte jak dokázat.