Podomní prodej je oblíbenou praktikou mezi některými prodejci, kteří tímto způsobem získávají méně zkušené a odolné zákazníky. Ti pod vidinou ušetřených peněz za elektřinu podepíší nevýhodné smlouvy a s první fakturou se nestačí divit. Podomní prodejci přitom neváhají využít nekalých praktik a lidem do očí bez výčitek svědomí lžou.
Mnoho lidí nechápe, jak někdo může nevýhodnou smlouvu podepsat. Je přeci zcela zřejmé, že se jedná o podvodníky. Bohužel si tyto firmy vybírají zejména starší lidi, kteří v této oblasti nemají žádné zkušenosti a znalosti. Prodejci jsou vždy slušně oblečení, působí důvěryhodně a oklamaní lidé nedokáží pochopit, že by je někdo takový podvedl.
Se svým zážitkem s podomním prodejcem elektřiny se nám svěřila paní Zdena z Ostravy. "Vracela jsem se od lékaře, jelikož jsem měla nějaké zdravotní problémy, a na schodech mě zastavil sympatický výmluvný muž. Tvrdil, že je z ČEZu a kontroluje smlouvy. Prý mi určitě přišel minulý týden dopis o změnách, a vysvětloval mi, že by potřeboval zkontrolovat, zda máme vše správně nastavené,” vypráví.
Paní Zdeně se celá situace nezdála a tázala se jej, zda je opravdu z ČEZu. Muž ji ukázal ceníky a tarify a paní Zdena se nechala uchlácholit. Když jí předložil papíry k podepsání, zarazilo ji logo jiné společnosti. Muž jí hbitě vysvětlil, že se jedná pouze o název produktové řady. Teprve po podpisu si všimla stejného loga vedle podpisu, kde byl uvedený zcela jiný poskytovatel. “Řekla jsem milému muži, „vy mě tady pěkně houpete, celou dobu mi lžete, že jste z ČEZu a nejste, tady je XYZ s.r.o., to není produktová řada, ale firma!“,“ vzpomíná paní Zdena a dodala, že dané společnosti ihned zaslala písemné odstoupení od smlouvy, a vrátila se ke stávajícímu dodavateli.
Podobnou zkušenost mají desítky ne-li stovky dalších spotřebitelů. Zdaleka ne všichni dokáží reagovat a podomním prodejcům se odpovídajícím způsobem bránit.
Podomní prodejci jsou velmi dobře proškolení a vybírají se pouze takové lidi, u kterých mají velkou šanci uspět. Spotřebitelé by si proto měli uvědomit, že dodavatelé energií neobchází domácnosti, aby kontrolovali nastavení tarifů a elektroměrů a navíc bez předcházejícího upozornění. Veškeré kontroly jsou vždy ohlášené a provádí je konkrétní distribuční společnost.
Nejčastěji se u podomních prodejců můžete setkat s tvrzením, že jsou od velkého dodavatele (ČEZ, RWE, E.ON a další) nebo z Energetického regulačního úřadu a přišli zkontrolovat elektroměr, nastavení tarifů, distribuční sazby, nebo že vás přišli upozornit na zajímavou slevu. Samozřejmostí je podpis nové smlouvy.
Současně s tím se bude domáhat posledního vyúčtování za elektřinu a bude chtít vidět smlouvy se stávajícím dodavatelem. Cílem podomního prodejce je získat údaje, které nutně potřebuje pro svou vlastní smlouvu. Jakmile je získá, má téměř vyhráno. Známé jsou případy, kdy si prodejci smlouvy tajně ofotí nebo si ji dokonce “odnesou” sebou.
Pokud vám podomní prodejce zazvoní u dveří a začne vás milým hlasem přesvědčovat o svých dobrých úmyslech, nestyďte se mu zabouchnout dveře doslova před nosem. Jakmile jej necháte mluvit déle, zvyšujete tím šanci, že vás nakonec přece jen přesvědčí. Pokud uděláte tu chybu, nikdy ale opravdu nikdy mu neukazujte žádné smlouvy a už vůbec je nedávejte z rukou. Milého podomního prodejce rychle vyprovoďte pryč.
Bezvýchodná není ani situace, kdy jste nevýhodnou smlouvu již podepsali. Podle energetického zákona máte právo odstoupit od podepsané smlouvy do pěti dnů před zahájením dodávky. Odstoupení však musíte zaslat v písemné podobě a vždy doporučeně, abyste měli v rukách příslušný doklad.