Ke schválení novely zákona o platebním styku došlo přesně 24. února a v platnost by měla být uvedena v září letošního roku. Co o novele řeklo Ministerstvo financí, které novelu vytvořilo? “Snahou Ministerstva financí není jen maximálně spotřebitelům usnadnit jejich orientaci v nabídkách jednotlivých bank, ale také zlepšit a posílit jejich postavení. Dnes je běžné, že stejné služby se v obchodních podmínkách bank označují různě, což komplikuje nejen orientaci spotřebitelů v jednotlivých nabídkách, ale také možnost srovnání,“ vyjádřil se k novele Andrej Babiš, ministr financí.
Banky čekají poměrně zásadní změny. Každému novému klientovi budou povinné ještě před uzavřením smlouvy o založení bankovního účtu předložit standardizovaný dokument s výčtem všech účtovaných poplatků za poskytované služby. Podle ministerstva financí to klientovi usnadní porovnání bank. Podle České asociace bank bude implementace této původně evropské směrnice velice nákladná.
“Směrnice očekává, že toto opatření klientům usnadní srovnání podmínek, které banky a další povinné subjekty u vymezených produktů nabízejí, a tuto rétoriku přebírají i tuzemské oficiální komentáře k návrhu novely zákona o platebním styku, jímž se směrnice implementuje. Nepopíráme, že tato úprava srovnatelnost podpoří, ale současně máme za to, že základním faktorem podporujícím transparentnost trhu je v našem případě jeho vysoce konkurenční charakter. Je nutno také dodat, že přizpůsobení bank tomuto požadavku směrnice bude nákladné,“ uvedl Pavel Štěpánek, výkonný ředitel České bankovní asociace.
Bankovní klienti určitě uvítají změnu pravidel pro změnu bankovního účtu (tzv. switching). Změny se týkají zejména lhůty nutné k převedení účtu, ktera se zkrátí ze současných patnácti na dvanáct dní. Klienti si tak budou moci mnohem snáze a rychleji převést účet od jedné k druhé bance. “Spotřebitelům se tak otevře možnost snadno si převést účet do jiné banky, přičemž jim zůstane zachováno nastavení trvalých příkazů a inkas. Cílem je jednoduše změnit dosavadní banku, jestliže v jiné spotřebitel dostane lepší nabídku,“ zdůraznilo Ministerstvo financí.
„Tuto změnu určitě vítáme. Zkrácení dané doby pro změnu banky nám pomůže v lepší komunikaci s ostatními bankami, protože dle tohoto zákona i ony budou muset dodržovat určitá pravidla a určitý časový harmonogram. Právě pozdní odpovědi ostatních bank protahovaly proces změny banky až na patnáct dní," vyjádřila se konkrétně k této změně Milada Veselá, mluvčí GE Money Bank.
Změny pocítí také internetové srovnávače bankovních poplatků, jejich provoz bude nově upraven pravidly uvedených v novele zákona. Ministerstvo financí rovněž tvrdí, že tímto krokem dojde k přizpůsobení českého právního řádu evropskému nařízení o mezibankovních poplatcích. Novela zákona totiž stanoví jejich maximální možnou výši.
A jak se na novelu dívají samotné banky? Pozitivně změny hodnotí například Raiffeisenbank. „Obecně tyto změny hodnotíme jako pozitivní směrem ke klientům. Pro některé klienty bude určitě přínosem sjednocení základních/nejpoužívanějších poplatků. Také tzv. nákladový výpis jistě ocení řada klientů. Asi nejvíce ale klienti ocení to, že v případě změny banky za ně nová banka v rámci tzv. mobility zajistí kontaktování inkasních společností, kterým sama oznámí změnu účtu,“ uvedl Tomáš Zavoral z Raiffeisenbank.
Podle České spořitelny bude novela zákona znamenat zvýšení administrativní náročnosti a s tím spojené i vyšší náklady. Fio banka a mBank tvrdí, že novela pouze zmiňuje věci, které banky již dávno standardně nabízí. „Novela zákona zavede například účty za přiměřenou cenu pro všechny nebo povinný převod účtu z jedné banky do jiné. Jde o věci, které již standardně nabízíme - účty bez poplatků a bez podmínek pro všechny máme již řadu let, stejně tak zájemcům převedeme zdarma osobní účet z jiné tuzemské banky k nám. Proto pro nás novela nepředstavuje žádné zásadní změny ani inovace,“ řekl Zdeněk Kovář z Fio banky.