Úspory.cz >> Odmítla Vám pojišťovna vyplatit plnění? Víme, jak se bránit
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Situace, kdy pojišťovna z různých důvodu odmítne vyplatit pojistné plnění, nebo jej pokrátí, nejsou vůbec neobvyklé. Většina klientů se s nečekanou zprávou nakonec smíří, byť tomu předchází nejprve pocit nepochopení “Jak nevyplatí?”, po kterém následuje hněv a rozčilení “To si ze mě snad dělají srandu?”. Bránit se rozhodne pouze mizivé procento pojištěných, a tak se tato neférová hra pojišťovnám stále vyplácí.

Neznalost nikoho neomlouvá

Držíte-li v ruce přesně takový dopis, zhluboka se nadechněte a nenechte se unést hněvem. Prvním krokem je ujištění o tom, zda pojišťovna jedná v právu či nikoliv. Jak moc znáte své pojištění a pojistné podmínky? Sáhněte do šuplíku nebo kamkoliv, kde máte uložené důležité dokumenty. Důležitá je ta část, v níž se píše o předmětu pojištění, vyplácení pojistného plnění a seznamu výluk.

Máte kvalitní pojištění za výhodnou cenu?
Nechte si od nás doporučit tu nejlepší pojišťovnu.

Srovnat ceny pojištění

Oprávněné důvody však mají pouze dva - nedodržení pojistných podmínek a výluky. Pokud porušíte pojistné podmínky a pojišťovna to může dokázat, máte problém. To samé platí u výluk, jejichž výčet najdete v pojistných podmínek. Nejčastěji se jedná o nehody způsobené pod vlivem alkoholu a dalších omamných. Mezi výlukami najdeme také vnitrostátní nepokoje, válečné události či teroristický útok. To ale v našich končinách není příliš častý jev.

Krácení z důvodu amortizace

Výmluva pojišťoven na amortizaci je jedna z nejčastějších. Vlastně už je to dost ohraná písnička a lidé by již dávno měli vědět, že na to pojišťovny nemají žádné právo. Bohužel tomu tak není. Pojišťovny rády krátí plnění u havarijního pojištění i povinného ručení. Pojištěným jednoduše napíšou, že instalací nových dílů došlo ke zhodnocení vozidla, což je důvod k pokrácení pojistného plnění.

 

Poškozený nebo řádně pojištěný člověk se dočte, že na tom, že má nabourané vozidlo, vlastně vydělal. Úplně nejlepší je stav, kdy jste nehodu nezavinili, ale opravu si musíte doplatit, protože podle pojišťovny jste na tom lépe než před nehodou. Zdá se vám to “padlé na hlavu”? Máte pravdu, a pokud toto pojišťovna použije na vás, braňte se. Každá nehoda hodnotu vozidla automaticky snižuje a instalace nových dílů to nezachrání. Navíc již v roce 2007 v podobném případě Ústavní soud rozhodl, že takové jednání pojišťoven je v rozporu s dobrými mravy.

Příčiny nehody jsou jiné, než nám tvrdíte

Také tento argument patří mezi oblíbené hlášky pojišťoven, která vám nechce vyplatit peníze. Pojišťovna událost prošetří a dojde k závěru, že k ní nedošlo tak, jak pojištěný tvrdí. A to i přesto, že se na tom shodli všichni účastníci nehody, a jejich slova potvrzuje nejen podepsaný zápis o dopravní nehodě či dokonce policejní zpráva. Závěr? Nenechte si to líbit a proti rozhodnutí pojišťovny se důrazně odvolejte.

Méně obvyklým důvodem ke krácení plnění je údajný vztah mezi viníkem a poškozeným. Pojišťovna tvrdí, že se účastníci nehody znají, a na nehodě se domluvili nebo něco podobného. Pokud však pojišťovna neprokáže, že šlo o pojistný podvod, nemá absolutně žádné právo krátit či odmítnout vyplatit pojistné plnění. Také v tomto případě platí, braňte se.

Jak postupovat?

Nejste-li spokojeni s výši pojistného plnění, ihned se odvolejte. Pojišťovně zašlete nesouhlasné stanovisko a žádejte o nové prošetření pojistné události. Pokud pojišťovna na svém stanovisku trvá, obraťte se na právníka. Potvrdí-li vaše právo, nebojte se jít se svou stížností k soudu. Čím více lidí se bude proti neoprávněnému krácení pojistného plnění ze stran pojišťoven bránit, tím méně se o to budou pokoušet.