Stále více lidí propadá nakupování online. Na internetu si mohou v klidu nejen prostudovat zboží, ale také porovnat ceny v různých obchodech a nechat si zboží poslat přímo k sobě domů. Nakupování a zejména placení na internetu však má i své stinné stránky. Nechcete-li v letošním roce prožít smutné svátky, zopakujte si zásady, jak na internetu platit bezpečně a bez obav.
Alarmující zprávou je, že téměř 55 procent Čechů stále platí online bez 3D Secure zabezpečení. Vystavují se tak riziku, že naletí podvodníkům, nebo obchodníkům poskytnou příliš mnoho informacím o svých platebních kartách. K placení také často využívají počítač, k němuž mají přístup další lidé nebo nemá aktualizovaný software s antivirovou ochranou.
Chcete-li na internetu nakupovat bezpečně a zároveň si chránit soukromí, nikdy nenakupujte u obchodníků, kteří nepodporují 3D Secure zabezpečení. 3D Secure zajišťuje komunikaci mezi obchodníkem a platební bránou v šifrované podobě, aby se k němu nedostaly žádné údaje o zákazníkovi. Navíc kupující každou platbu musí potvrdit SMS klíčem, který mu přijde na mobilní telefon.
Se zvyšující se oblibou nakupování na internetu e-shopy doslova rostou jako houby na dešti. Zdaleka ne každý se přitom může pochlubit nejen bohatou nabídkou zboží a nízkými cenami, ale také kvalitními službami. Předtím, než se rozhodnete kliknout na tlačítka “objednat” a “zaplatit”, vyhledejte se reference k vybranému e-shopu.
Spokojenost zákazníků je při nakupování online velmi důležitá. Nejde pouze o to, zda vám zboží dorazí včas, ale zda vám dorazí vůbec. Bohužel i mezi e-shopy můžete poměrně snadno narazit na podvodníky. Zboží nemusíte obdržet vůbec, může být poškozené nebo vám doručí úplně něco jiného.
"Lidé často podceňují bezpečnostní rizika. Při výběru obchodníka je pro ně rozhodující pouze cena, navíc si o obchodníkovi dopředu nic nezjistí, proto se může snadno stát, že naletí na podvodný e-shop, který je naláká na neobvykle nízké ceny," upozorňuje na možné riziko Petr Vosála, manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB.
Špatné zkušenosti se spotřebitelům nevyhýbají ani v případě nakupování na internetu. Zákazníci si nejčastěji stěžují na nedodržení slíbené dodací lhůty nebo dodání poškozeného zboží. Problémy bývají také s reklamací poškozeného nebo nefunkčního zboží. Bohužel se vyskytují i případy, kdy kupujícím nedorazilo zaplacené zboží vůbec.
Prvním krokem řešení problému je komunikace s obchodníkem, u něhož jste si zboží objednali, a který platbu přijal. Pokud to nepomáhá a obchodník se brání nebo vůbec nereaguje, pomoci může banka. Jedná se o službu známou jako chargeback, kdy má zákazník právo v určitých případech žádat vrácení peněz na kartu. Podle bank lidé této služby využívají stále častěji.