Tento poplatek se “účastní” již jedenáctého ročníku Ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek a je jedním ze žhavých kandidátů na vítěze. Jednoduše řečeno se jedná o poplatek za vedení účtu v exekuci a banky jej naúčtují klientovi, na jehož bankovní účet se dotazuje úřední osoba, nejčastěji policie, soud či exekutor. Klient o tomto kroku není informován, není v jeho silách jej ovlivnit, a přesto za něj musí zaplatit.
„Jednoho dne koukám na výpis z účtu u své banky a nestačím se divit. Banka mi strhla třikrát 250 korun, aniž bych věděl za co. Při urgenci u banky mi bylo sděleno, že mi byl naúčtován poplatek za vyřízení dotazu úřední osoby, která se dotazovala ve třech případech na mé účty u této banky,“ popisuje nepříjemnou zkušenost se svou bankou a úřady pan Petr z Jihlavy. Zjištění bylo velice zajímavé. „Po dlouhém ‚vyšetřování jsem zjistil, že vůči mně vykonával exekutor neoprávněnou exekuci, a to na základě chyby v návrhu na nařízení exekuce, kde si spletli, podle shody jmen, moji osobu s osobou dlužníka, který bydlí ve stejném městě. Samozřejmě jsem tak o žádné exekuci ani problému nevěděl, a přesto mi byla stržena částka, aniž bych toto nějak zavinil. S bankou se teď dohadujeme o možnostech vrácení částky, ale moc ochoty tam není.”
Klienti s poplatkem nesouhlasí. Banky tvrdí, že na něj mají nárok
Klienti, kteří se s tímto poplatkem setkali osobně, jsou výslovně proti. Domnívají se, že banky nemají právo požadovat úhradu něčeho, co nezpůsobili nebo nepožadovali. Na účet se může úřední osoba dotázat i v případě, kdy se klient banky žádného prohřešku nedopustil. Navíc ani nemusí vědět, z jakého důvodu byl dotaz veden.
Banky zase tvrdí, že se dotaz týká klientova účtu, a proto má právo naúčtovat mu náklady, které se vznesením dotazu souvisí. Banka je povinna každý úřední dotaz vyřídit a stejně jako klient odmítá platit “ze svého” úkony, které nezpůsobila ani nezavinila. Názory obou stran - bank i jejich klientů, jsou oprávněné. Jak by měla vypadat ideální situace, aby se ani jedna ze stran necítila být poškozená? A jak řešit situaci, do které se dostal například pan Petr?
Náklady by měla nést dotazující se osoba, tedy stát
Není pochyb o tom, že současný systém je značně nedokonalý. Poplatek za dotaz úřední osoby účtovaný klientovi není v žádném případě správný a už vůbec ne spravedlivý. Poplatek by se měl řešit na úrovni banky a dotazující se úřední osoby, nikoliv mezi bankou a klientem, který se vznesením dotazu nemusí mít nic společného.
Právě o existenci těchto případů svědčí příběh pana Petra a jemu podobné. V ideálním případě by náklady na tyto služby, měla nést osoba, která si je vyžádala. V tomto případě by to byl úřad, který dotaz vznesl. O tomto řešení se vedou diskuse, zatím to však nevypadá na jeho brzkou aplikaci.
Který poplatek v anketě zvítězí?
V anketě o Nejabsurdnější bankovní poplatek za rok 2015 se účastní například:
Poplatek za autorizační SMS
Výše poplatku za vklad na účet na přepážce třetí osobou
Poplatek za účetní položku
Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta po dobu dědického řízení
Poplatek za vedení kontokorentu i v době nečerpání služby
Poplatek za změnu osobních údajů u běžného účtu (např. změna příjmení po sňatku, trvalého bydliště a další)
Poplatek za výměnu opotřebované platební karty
Poplatek za změnu PIN přes bankomat
Poplatek za převod z účtu ke kreditní kartě na jiný účet
Poplatek za vyčíslení výše dlužné částky u hypotéky či stavebního spoření
Novinky a zajímavosti ze světa bankovních účtů vám přinášíme na Úspory.cz, kde si můžete porovnat běžné účty on-line.
Probíhá přesměrování
V případě, že nedojde k přesměrování klikněte zde.
Nastavení cookies: k čemu Vám poslouží?
Správné fungování našich stránek zajišťují nutné cookies. Abychom mohli stránky vylepšit a Vy se
na nich
lépe orientovali, potřebujeme statistické cookies. Díky marketingovým cookies připravíme reklamu
přímo pro
Vás. Svůj souhlas udělujete společnosti Elephant Orchestra, s.r.o. a můžete ho kdykoliv odvolat.
Vlastní nastavení
Nutné
Vždy aktivní
Nutné cookies potřebujeme ke správnému fungování stránek na počítači a mobilu,
bezpečnosti nebo
funkčním formulářům. Z tohoto důvodu je nemůžeme vypnout.
Statistické
Statistické cookies nám pomáhají zjistit, odkud k nám lidé přicházejí a jak se na
stránkách
chovají. Díky tomu vylepšujeme naše stránky, abyste se na nich i Vy lépe
orientovali. Tyto
cookies zpracováváme na základě Vašeho souhlasu, který ale můžete kdykoliv odvolat.
Marketingové
Díky marketingovým cookies Vám můžeme ukázat nabídky, které jste si už prohlíželi, i
mimo naše
stránky. Pokud tyto cookies nepřijmete, reklam bude pořád stejně, ale na věci, které
Vás
nezajímají. Tyto cookies zpracováváme na základě Vašeho souhlasu, který ale můžete
kdykoliv
odvolat.
Použití souborů cookies
Co jsou cookies?
Cookies jsou malé datové soubory, které navštívená webová stránka
odešle do
Vašeho prohlížeče.
K čemu cookies používáme?
Cookies pomáhají k Vašemu efektivnímu prohlížení webových stránek,
jejich rozvoji
a zobrazování adekvátních reklamních sdělení.
Cookies zejména slouží k:
Zajištění správné funkčnosti našich webových stránek, aby Vaše
činnosti
při vyplňování formulářů a v klientské sekci byly maximálně přívětivé.
Zajištění bezpečného přihlášení, Vašemu ověřování, prevenci
podvodného
přihlašování a ochraně Vašich dat před neautorizovaným přístupem.
Uložení Vašich přihlašovacích údajů, takže je nemusíte pokaždé
znovu
zadávat.
Zajištění vzhledu webových stránek vzhledem k Vašim
preferencím a
požadavkům.
Analýze návštěvnosti, chování, Vašich preferencí a zájmů.
Nabízení reklamy u všech našich partnerů.
Které typy cookies používáme?
Webová stránka srovnejto.cz používá následující typy cookies z hlediska jejich
funkce:
Nutné – jedná se o cookies nezbytné pro fungování webových
stránek.
Statistické – jedná se o cookies zajišťující informace o tom,
odkud
přicházíte, jaké vyhledávací zařízení využíváte, dobu návštěvy na webové stránce, způsob
využívání
webové stránky, případně Vaše chování.
Marketingové – shromažďují informace za účelem přizpůsobení
nabízené
reklamy Vašim zájmům, umožňují propojení se sociální sítí, zobrazování nabídek inzerentů
třetích stran,
hodnocení efektivity reklamy napříč webovými stránkami, hlášení kroků na webové stránce,
výpočet
kliknutí na reklamu partnera či inzerenta.