Od začátku nového roku uběhlo jen pár dní a Česká obchodní inspekce řeší první stížnosti spotřebitelů. Zatímco před Vánoci kontrolovala zábavnou pyrotechniku, nyní si spotřebitelé stěžují na pochybné praktiky při povánočních slevových výprodejích. Nejčastějším předmětem stížností je kontrola slevy. Cena zpravidla neodpovídá výši slevy či tomu, co je uvedeno v inzerci.
„Teprve to začíná. Povánoční výprodeje, slevy a akční ceny jsou tématem celého ledna. Nelze jen uvést původní cenu, tu přeškrtnout a napsal třeba “sleva 40 procent”, cena musí být jasná, konečná a vyčíslená v korunách,“ upozorňuje Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce (ČOI).
Stížnosti a dotazy na pochybné praktiky obchodníků spotřebitelé zasílají také do populární poradně-neziskové organizace d´Test, která se podobnou problematikou zabývá po celý rok. „Od neděle 27. prosince máme v poradně 18 dotazů a stížností, které se týkaly slev, výprodejů a označování výrobku cenou. Triky obchodníků jsou pořád stejné - ten nejjednodušší a nejčastější je lákání na velkou slevu například až 80 procent. Konkrétní zboží, na které se taková sleva údajně vztahuje, ale pak zákazník v regálech těžko hledá,“ říká Miloš Borovička, právní poradce d´Testu.
Nepoctivost při prodeji není bohužel ničím neobvyklým. Zejména nyní se někteří obchodníci snaží nalákat spotřebitele na výhodné slevy. Ve skutečnosti se však o žádnou slevu nejedná. Mezi nejčastěji používané praktiky patří konečná cena, která je jinak uvedená v regálu a jinak ji namarkuje pokladní. K dalším hojně využívaným praktikám patří uvedení slevy pouze v procentech, kterou se však u pokladny obchodník snaží namarkovat jinak. Cena může být špatně přepočítána nebo označená.
Chce-li se spotřebitel vyhnout případným problémům, není nic jednoduššího, než si vzít účtenku a vše ihned zkontrolovat na místě a nejlépe ještě před zaplacením. I pozdější reklamace špatně namarkovaného zboží by však měla proběhnout úspěšně, říká Česká obchodní inspekce. Bohužel ne vždy se spotřebitel uvedené slevy domůže. Ne vždy je totiž špatně uvedená sleva úmyslným krokem.
„Občas se může stát, že někdo cedulku vymění, je to nápadně nízká cena, někdo něco umaže, přepíše číslo, nebo prostě došlo k chybě. V tom případě nejde o vůli prodávajícího věc za dané peníze prodat,“ říká také Miloš Borovička. Pokud nelze obchodníkovi prokázat úmysl, nemůže mu být udělena ani pokuta.
Někdy se vyplatí počkat. To platí také nyní, kdy od Vánoc uběhlo teprve 14 dní. Obchodníci se nechtějí tak rychle vzdát svých vysokých marží. Počítají totiž s tím, že právě v těchto dnech budou přicházet lidé utrácet poukázky na nákup, které dostali jako vánoční dárek. Čas opravdu velkých a vynucených slev tudíž ještě nenastal. Samozřejmě je třeba počítat i s tím, že nejvíce žádané zboží bude již přebrané a vyprodané.