Úspory.cz >> Povinné ručení opět podraží
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Pojišťovny se opět chystají navýšit cenu u povinného ručení. Důvodem je zrušení garančního příspěvku, který přestal platit ke dni 15. ledna 2015. Garanční příspěvek byl vymáhán po řidičích, kteří provozovali své vozidlo bez platného povinného ručení, a byl ukládán do tzv. Garančního fondu. Tento fond je spravován Českou kanceláří pojistitelů a jsou z něj hrazené škody, které způsobí právě vlastníci nepojištěných vozidel.

I nadále budou škody nepojištěných vozidel hrazeny z Garančního fondu

Co se však změní, budou pravidla. Až dosud totiž tvořily příspěvky od nepojištěných řidičů podstatnou část Garančního fondu. Škody způsobené nepojištěným vozidly byly díky tomu uhrazeny ze 70 procent a 30 procent se dařilo získávat od viníků škod.

Nyní však budou muset tento zrušený zdroj financí nahradit přímo pojišťovny, kterým tak výrazně narostou náklady. Tyto náklady budou logicky promítnuty do výsledné ceny povinného ručení. Podle pojišťoven o této chystaně změně netuší více než 41 procent českých motoristů.

„Garanční fond bude zachován a budou z něho nadále hrazeny nepojištěné škody, změní se ale zdroje jeho financování. Po roce 2009 došlo k omezení příspěvků pojišťoven do Garančního fondu. Redukce nákladů povinného ručení měla vliv na pokles ceny pojištění, které postupně zlevnilo o více než 30 procent. Pokud budou muset pojišťovny opět přispívat na nepojištěné škody, pak bude ze zákona nutné tento dodatečný náklad pochopitelně zohlednit v pojistném. Scénáře o vývoji počtu a výši nepojištěných škod ukazují, že by povinné ručení mohlo v důsledku zrušení příspěvku nepojištěných zdražit v řádu stovek korun," vysvětluje Jakub Hradec, ředitel České kanceláře pojistitelů.

„Téměř polovina Čechů bude zdražením překvapena. Řidiči budou kriticky hodnotit, zda mají sjednané povinné ručení za výhodných podmínek," sděluje Petr Hájek, vedoucí úseku vývoje pojistných produktů ve finanční skupině Wüstenrot.

V Česku se pohybují dvě procenta nepojištěných vozidel

V posledních letech byl zaznamenán nárůst počtu pojištěných vozidel. V současné době má pojištění sjednáno zhruba sedm milionů vozidel, přičemž registrovaných je přibližně o 0,6 milionů více. Vinou zrušení garančního příspěvku je možné, že dojde k nárůstu nepojištěných vozidel. Nyní nepoctivým řidičům hrozí postih v podobě finanční pokuty až do výše 40 tisíc korun a nevratné vyřazení vozidla z registru.

Češi vybírají povinné ručení podle rozsahu a ceny

Je to právě cena a rozsah pojištění, které jsou pro české motoristy nejdůležitějšími kritérii při výběru povinného ručení. Až 40 procent Čechů si povinné ručení uzavře s pojišťovnou, která mu nabídne nejnižší cenu a 49 procent se rozhoduje podle rozsahu pojištění. Pojišťovací specialisté zdůrazňují, že cena by neměla nikdy být rozhodujícím kritériem.

„Hlavním kritériem by neměla být samotná cena pojištění. Čeští řidiči a zájemci o povinné ručení by měli v první řadě vzít v úvahu limity pojistného plnění, tedy výši ochrany, kterou v případě škody na majetku a na zdraví pojišťovna na sebe přebírá. Cenový rozdíl bývá poměrně malý a mnohdy za příplatek několika desetikorun získá žadatel o povinné ručení limit o desítky milionů vyšší," zdůrazňuje Petr Hájek.