Úspory.cz >> Přišli jste o platební kartu nebo nálepku? Jednejte rychle
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Můžete být sebeopatrnější, a přesto se někdy neubráníte nenechavým rukám zlodějů. Proto si peněženku nejen dobře hlídejte, ale také pravidelně kontrolujte, že je v ní vše. Hlavní roli hraje čas. Čím dříve krádež (případně ztrátu) oznámíte své bance, tím o méně peněz přijdete. Pokud vůbec.

Od letošního roku totiž klesla míra spoluúčasti a banky nesou veškerou zodpovědnost za ztracené peníze od momentu, kdy krádež nahlásíte. Podle nového zákona o platebním styku spoluúčast klienta banky klesla ze 150 EUR na pouhých 50 EUR (tj. cca 1 250 Kč) bez ohledu na rozsah škod.

 

Pozor na vlastní nedbalost a pozdní oznámení krádeže

Zásadní podmínkou je fakt, že spotřebitel nezavinil zneužití platební karty vlastní chybou či nedbalostí. To znamená, že například PIN kód nesmí být uvedený v blízkosti karty. Bohužel spousta lidí má PIN napsaný na lístečku v peněžence nebo přímo na kartě. Banka samozřejmě nenese odpovědnost za škody, pokud prokáže, že se jednalo o podvod ze strany majitele platební karty.

Obáváte se krádeže a zneužití své karty či nálepky? Sjednejte si pojištění škod způsobených zneužitím platební karty včetně spoluúčasti u bezkontaktních transakcí. Výhodou pojištění je i to, že obvykle zahrnuje pojištění osobních věcí. Pokud vám zloděj ukradne celou kabelku (batoh, kufřík), banka vám uhradí také odcizený telefon, tablet a výdaje související s vydáním nových dokladů.

Důležité je také ztrátu či krádež karty oznámit co nejrychleji. Pokud v době mezi krádeží a nahlášením dojde k jejím zneužití, spotřebitel má smůlu a o peníze definitivně přijde. Ještě jednou důrazně opakujeme, že banka vrátí pouze peníze, o které klient přišel po nahlášení krádeže. Některé banky přitom trvají na spoluúčasti, jiné peníze vratí do poslední koruny.

 

Jak správně postupovat při blokaci

V momentě, kdy ztrátu či krádež platební karty (nálepky) zjistíte, je nutné provést blokaci. Tu lze provést různými způsoby. Každá banka má pro tyto případy speciální telefonní linku, která je v provozu 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Telefonní číslo mějte uložené, abyste jeho hledáním neztráceli čas. Stačí nahlásit jméno, datum narození nebo rodné číslo a banka kartu neprodleně zablokuje. Telefonní blokace je nevratná. Pokud kartu později najdete, už ji nelze obnovit. Původní kartu je nutné vrátit nebo zničit a počkat si na vydání nové.

Druhou možností, která bývá rychlejší, je blokace platební karty prostřednictvím internetového nebo mobilního bankovnictví. Stačí se přihlásit a kartu zablokovat nebo snížit denní limit čerpání na nulu. Některé banky nabízí možnost kartu zablokovat dočasně. Pokud kartu najdete, lze blokaci zrušit. Blokaci lze odvolat například u České spořitelny či ČSOB. V tomto případě však banka nenese odpovědnost za provedené transakce. Jistější je tedy blokace trvalá.