Podle výsledků průzkumů společnosti KPMG více než 70 procent Čechů rádo nakupuje „úsporně“ prostřednictvím slevových portálů. To však neznamená, že se na trhu uplatní každý slevový portál. Naopak. Dobám, kdy na trhu působilo více než 200 různých slevových portálů, dávno odzvonilo. V uplynulých letech krachli nejen malí, ale i velcí hráči.
Základním předpokladem úspěšného obchodování je stálá a vracející se klientela. A chce-li si obchodník klienty nejen získat, ale především udržet, nesmí je NIKDY podvést. "Zásadním problémem slevových portálů je jejich neschopnost udržet si stálou klientelu. Většina návštěvníků na nich totiž nakupuje jednorázově," uvedl Michal Bareš z KPMG. Neschopnost udržet si zákazníky vede k nestálým a nižším ziskům a rostoucí nervozitě. Odtud je jen malý krůček k prvnímu podvodu.
A proto v roce 2012 vznikl tzv. Bloklist.cz neboli černá listina partnerů slevových portálů. Právě zde si zákazníci vyměňovali negativní i pozitivní zkušenosti s různými obchodníky. Bloklist.cz umožňoval pravidelnou monitorizaci situace, vyřazování neseriózních obchodníků i podvodných slevových portálů. Bloklist.cz poskytoval rady, jak vymoci zpět své peníze od neseriózních portálů, či jak mají uplatnit poukázky v případě, že s nimi portál odmítá komunikovat.
Právě tato snaha měla vliv na ukončení činnosti kdysi velkého slevového portálu Hypersleva.cz. Jako jedni z prvních upozornili na nekalé praktiky a připojili jej na blacklist Asociace portálů hromadného nakupování. Dnes již Bloklist.cz a Asociace nejsou aktivní, protože nemusí. Čeští zákazníci se naučili využívat ověřené slevové portály a ty neseriózní velice rychle ukončují svou činnost, protože se na trhu neosvědčí.
1. Ověřte si poskytovatele
Před tím, než nákup uskutečníte, si poskytovatele důkladně proklepněte. Nebojte se zavolat přímo na jejich linku nebo zaslat svůj dotaz prostřednictvím e-mailu. Pokud se vám komunikace s vybraným portálem nebude zdát důvěryhodná, jděte raději jinam. Odpovědný portál se zajímá o své zákazníky a klade důraz na jejich spokojenost. Proto jim nabízí několik možností ke komunikování, jako je telefon, e-mail, chat, a také jich využívá.
2. Přečtěte si reference a hodnocení
Internet je bezedným zdrojem informací. Obětujte trochu svého času a přečtěte si několik recenzí a zkušeností s nakupováním přes vybraný portál. Jednotlivé názory berte s nadhledem a dejte na většinový názor. Vulgární, nevhodné příspěvky a věčně nespokojené klienty totiž najdete všude. Samotné portály mají i vlastní hodnocení obchodníků, s nimiž spolupracují. I to vám může při rozhodování, zda nakoupit či nikoliv, pomoci.
3. Sledujte platební možnosti
Lepší slevové portály nabízí nejen ohromné množství nabídek ke koupi, ale také několik platebních možností. Tou základní by měla být možnost placení on-line prostřednictvím platebních karet. Pokud tuto možnost některý z portálů nenabízí, je téměř jisté, že nepůjde o příliš důvěryhodný portál, takže ruce rychle pryč.