Celkem bylo společnostem, u kterých bylo zjištěno porušení zákona, uděleny pokuty ve výši přesahující 7 milionů korun. Oproti loňskému roku bylo porušení zákona zjištěno u více než poloviny kontrolovaných společností, což je více než v předešlém roce, kdy byly uděleny pokuty ve výši 5,6 milionů korun 132 společnostem.
"Poměr prokázaných porušení meziročně vzrostl a přesáhl polovinu kontrolních zjištění, a to přesto, že se počet kontrol oproti roku 2013 snížil," uvedla ČOI ve své tiskové zprávě.
Celkem bylo provedeno 269 kontrol, přičemž ve 205 případech šlo o právnické osoby a v 64 o osoby fyzické. Uděleno bylo 160 pokut ve výši 7 028 500 Kč. 118 pokut ve výši 6 040 000 Kč se týkalo porušení zákona o spotřebitelském úvěru a 30 pokut ve výši 506 500 Kč porušení zákona o ochraně spotřebitele. 12 pokut ve výši 482 000 Kč se týkalo porušení jiných zákonů.
Česká obchodní inspekce nejčastěji evidovala porušení zákona v oblasti reklamy, ve kterých společnosti neuvádí základní informace o půjčce. „Nejčastější byly nedostatky v oblasti reklamy na zprostředkování spotřebitelského úvěru. Zejména reklamy nabízející úvěr spotřebitelům prostřednictvím webových stránek zákonné požadavky často nesplňovaly a zájemci o úvěr neměli možnost seznámit se s informacemi důležitými pro jejich další rozhodnutí,” sdělil Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.
Internetové reklamy na půjčku velmi často neobsahují uvedenou roční procentní sazbu nákladů (RPSN), výši úrokové sazby, konečnou cenu půjčky a v mnoha případech spotřebitelé neobdrží žádné předsmluvní informace. ČOI spotřebitele upozorňuje, aby nepodepisovali smlouvu o půjčce, pokud nebudou znát všechny podstatné informace. "Smluvní podmínky by si spotřebitelé měli pozorně přečíst a všemi dostupnými způsoby ověřit dříve, než jakoukoliv smlouvu podepíší," doplnil Mojmír Bezecný.
Stížnosti na nebankovní společnosti mohou podávat samotní spotřebitelé, pokud se cítí poškozeni nebo se domnívají, že porušují zákon. V roce 2014 ČOI obdržela celkem 440 stížností od nespokojených klientů. Při jejich kontrole bylo zjištěno pochybení u každé páté společnosti. Některá šetření nebyla dosud ukončena.
Nejčastěji si spotřebitelé stěžují na nesprávný výpočet RPSN, porušení informačních povinností, výši smluvních pokut či užití nekalých obchodních praktik. Méně byly zastoupené stížnosti týkající se neposkytnutí úvěru, vysokého RPSN u krátkodobých úvěrů či práva odstoupení od smlouvy.