Úspory.cz >> Senát plánuje vrátit práva zákazníkům
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Poslední změny proběhly na podzim v roce 2014 a výsledkem bylo provedení řady kontroverzních změn ze strany telekomunikačních operátorů. Autorkou současné novely je senátorka Alena Dernerová, která se poprvé o změnu pokoušela již v listopadu loňského roku. Nově jí podporu vyjádřil také ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, který její předchozí snahu o změnu zamítl a označil ji za “přílepek”.

Obratem ministerstva byla zaskočena a mile překvapena i samotná senátorka Dernerova. „Návrh se zaměřuje na dva body, které jsem sledovala už v pozměňovacím návrhu – jednostranné změny smluv a převedení telefonního čísla,“ vyjádřila se k novele.

Návrh novely je připraven a nyní jej bude čekat nezbytné legislativní kolečko. Alena Dernerová doufá, že celý proces potrvá jen pár měsíců. “Snad to nebude trvat věky, ale bude to v řádu měsíců. Když budu mít podporu ministerstva, kterou mi pan ministr potvrdil, tak by to mělo jít hladce,“ uvedla.

Senátu se nelíbí automatické dokupování datových balíčků a neustálé změny produktů

Změny z roku 2014 protlačil člen sněmovního hospodářského výboru Stanislav Pfléger na základě lobby operátorů. Operátoři mají od této doby právo měnit parametry jednotlivých produktů, staré tarify nečekaně převádí na nové a často méně výhodné. Rovněž se objevila praxe nevyžádaného a automaticky zpoplatněného dokupování datových balíčků. Zákazník může bezplatně odstoupit od smlouvy pouze tehdy, pokud prokáže, že změna je jednoznačně poškozuje. V opačném případě by za odstup zaplatil nemalé sankce.

Stávající nevýhodná pozice zákazníků by se měla změnit a vrátit do podoby tzv. Husákovy novely. Zákazník, který by se změnami nesouhlasil, by mohl bez sankcí odstoupit, pokud by jeho stávající operátor neprokázal zlepšení jeho postavení.

Novela zákona se rovněž zaměřila na přenositelnost telefonního čísla mezi jednotlivými operátory. Zákazník, který chce změnit operátora a ponechat si přitom telefonního číslo, tak může učinit už nyní. V praxi však přenos trvá až 42 dní, což je oproti evropským poměrům příliš dlouhá doba. Podle novely by přenos měl trvat nejdéle 4 dny. „Závažným problémem je například i převoditelnost a vypršení kreditu, ale to je běh na dlouhou trať. Budu ráda, když se zatím podaří alespoň tyhle dvě věci,“ dodala Alena Dernerová na závěr.

Vodafone musel zaplatit milionovou pokutu

Typickým příkladem zneužívání pravomocí ze strany operátorů je případ Vodafonu, který od Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) obdržel pokutu ve výši 1 milionu korun. Důvodem bylo automatické aktivování datových balíčků za poplatek, aniž by zákazníky žádal o souhlas. Zákazníkům se tímto způsobem zvýšily účty, aniž by se k tomu mohli vyjádřit. Podle telekomunikačního úřadu šlo o agresivní obchodní praktiku.

Vodafone sice pokutu uhradil, ale stejnou “službu” nabízí dál byť pod jiným názvem. Vodafone jednoduše změnil tarify a FUP nahradil označením “základní datový objem”. Po jeho vyčerpání mohou zákazníci čerpat data i nadále, přičemž jim tato služba bude účtována po jednotkách podobně jako hlasových služeb. „Kombinace měsíčního paušálu, který již zahrnuje určitý objem služeb, a zpoplatnění služeb odebraných nad rámec tohoto paušálu jednotkovou cenou, pro zákazníky není nové. Jedná se o vyúčtování ceny poskytnutých služeb podle tarifu,“ potvrdila změnu obchodní politiky Markéta Kuklová, mluvčí Vodafonu.

Zavedení nových podmínek je podrobeno novému zkoumání ze strany ČTÚ. „Za klíčové považujeme, zda Vodafone při zavedení nových podmínek splní všechny náležitosti vyžadované zákonem o elektronických komunikacích a občanským zákoníkem a zda v období, ve kterém podle zákona mají účastníci právo se změnou nesouhlasit, opět nedojde k selhání lidského, technického či jiného faktoru,“ řekl Martin Drtina, mluvčí ČTÚ.

Chcete vědět o chystané novele telekomunikačního zákona více? Sledujte Úspory.cz a veškeré informace budete mít zavčasu.