Svatý Valentýn je v první řadě tradičním anglosaským svátkem, který do Evropy pronikl spíše z lehce komerčních důvodů. Ačkoliv můžeme oslavy spojené se svatým Valentýnem považovat za přehnaný kýč, nelze mu zároveň upřít pořádnou dávku kouzla. Zamilované páry si předávají láskyplná přáníčka a drobné dárky, muži své partnerky obdarovávají krásnými kyticemi a náklonnost si vyjadřují i jednotliví členové rodiny či nejlepší kamarádky.
Není pochyby o tom, že se Valentýn stal důležitým dnem v roce. A vítají jej nejen samotní zamilovaní, ale také obchodníci, kteří se na velkolepé oslavy lásky připravují dlouhé týdny dopředu.
Každý má o lásce svou vlastní představu. Některé představy jsou skromnější rázu, jiná vyznání jsou doslova “luxusní”. Nejvíce se na Valentýna těší prodejci květin, výrobci cukrovinek, provozovatelé restaurací, zlatníci a obchodníci se šperky, ale také cestovní kanceláře. Právě u nich Češi nejčastěji nakupují svá valentýnská překvapení.
V takový krásný den se zejména muži rádi plácnou přes kapsu. Asi nejčastějším dárkem je růže, tradiční květina lásky. Za pěknou kytici rudých růží jsou Češi ochotni zaplatit až 1 200 korun. Více než v jiné dny se nakupují čokolády a cukrovinky. Žádané jsou především balení ve tvaru srdíček, jak jinak. Lidé rovněž vyráží do restaurací pochutnat si na netradiční romantické večeři. Ochotni jsou utratit v průměru 600 korun, někteří i více než 2 000 korun.
Den svatého Valentýna bývá ideálním dnem k zásnubám. Vypovídají o tom mnohé statistiky a také zlatníci, kteří před 14. únorem evidují zvýšený zájem o zásnubní prsteny. V kurzu jsou levnější varianty i luxusní prsteny s drahými kameny. Kupují se ale také řetízky s přívěsky, náušnice i celé komplety.
Méně obvyklým ale nikoliv výjimečným jsou dárky v podobě prodloužených víkendů. Zájem je především o víkend strávený v romantické Paříži, Římu i Florencii či exotická dovolená na Maledivách. Podle cestovních kanceláří bývá tento víkend velice žádaný a téměř každý rok mají vyprodáno. „Poptávka po dovolených na valentýnský víkend, od 14. do 16. února, narostla o 32 procent oproti roku 2014," uvedl například v loňském roce Michal Tůma z cestovní agentury Invia.
Češi si svátek svatého Valentýna vskutku oblíbili a dárek své drahé polovičce či jiné osobě nadělí přes 80 procent z nich. Většina je ochotna do dárku vyjadřujícího lásku investovat nejvýše 500 korun. Zhruba 14 procent “investuje” do Valentýna 1 000 korun a pouze 5 procent Čechů utratí vyšší částku.
Oblíbeným místem, kde Češi nakupují, nejsou pouze kamenné obchody a e-shopy, ale také slevové portály. Ty evidují zvýšený zájem až o několik desítek procent. Nabídka je zde velice bohatá a to ve všech možných kategoriích. Mezi oblíbené kategorie každoročně patří pobyty pro zamilované, u kterých je zvýšený zájem o wellness a nabídky z kategorie jídlo.