Dlouhá léta byly české banky zvyklé na konkurenci pouze mezi sebou. Ta však nebyla nijak výrazná. Banky nabízely víceméně stejně produkty a klienti platili poplatky u kterékoliv z nich bez rozdílu. Tyto zvyklosti se však velmi rychle změnily s příchodem moderních bank. Sebou přinesly novou strategii v podobě jednoduchých finančních služeb a především bezpoplatkovou politiku. Tradiční banky začaly velmi rychle přicházet o nespokojené klienty.
Tradiční banky si rychle uvědomily, že zaběhlé zvyky se jim nepodaří dlouhodobě udržet. Rozhodly se jednat a jejich výraznější aktivita se projevila jako první i hypotečních úvěrů, v jejichž případě začaly snižovat a nakonec i rušit poplatky za vedení hypotečních úvěrů. Velký vliv v tomto případě měla také iniciativa PoplatkyZpět.cz, která usilovala o zrušení poplatků dle vzoru sousedních zemích.
To však byl pouhý začátek. Dalším krokem byly změny u běžných účtu. Banky začaly vycházet vstříc klientům, kteří hrozily odchodem z důvodu placení nejrůznějších poplatků. Proto tradiční banky začaly inovovat běžné účty a především poplatky související s jejich správou. Klienti právě tento poplatek považují za neakceptovatelný vzhledem k tomu, že banka s jejich penězi hospodaří a manipuluje na finančních trzích. Klienti tak za určitých podmínek měli právo získat běžný účet bez poplatků.
Jako první s touto novinkou přišla UniCredit Bank s běžným účtem U Konto. Klientům s obratem nad 12 000 korun byl poplatek zrušen. Bance se tento krok vyplatil a rázem jí přibylo nových klientů. Nové strategie se rychle chytily další banky. GE Money Bank přišla s účtem Genius Gratis, Raiffeisenbank nabídla eKonto KOMPLET. Všem bankám se velmi rychle zvýšil počet nových klientů.
Vývoj počtu klientů a ziskovosti:
Banka | Počet klientů v 1. čtvrtletí 2015 | Meziroční změna počtu klientů | Zisk v roce 2014 v Kč |
Česká spořitelna | 5 035 000 | – 4 % | 15,07 mld. |
ČSOB | 2 908 000 | – 1 % | 13,6 mld. |
Komerční banka | 1 626 000 | + 1,8 % | 13,0 mld |
GE Money Bank | 1 030 000 | nezveřejněné | 4,3 mld. |
mBank | 534 000 | + 9,9 % | 240 mil. |
Raiffeisenbank | cca. 500 000 |
nezveřejněné |
2,05 mld. |
Fio banka | 480 000 | + 33 % | 81 mil. |
Air Bank | 343 000 | + 42 % | 312,7 mil. |
UniCredit Bank | 325 000 | + 7,6 % | 4,9 mld. |
Equa bank | 125 000 | + 50 % | - 359 mil. |
Sberbank | 86 000 | + 28,8 % | 383 mil. |
J&T Banka | 45 000 | nezveřejněné | 1,342 mld. |
Expobank | 30 000 | nezveřejněné | 590,8 mil. |
Zdroj: Stránky bank, veřejné informace o hospodářském výsledku
Dalším významným krokem bylo zjednodušení ceníků a sazebníků. Nové sazebníky jsou jednodušší, přehlednější a srozumitelnější. Časy rozsáhlých několikastránkových sazebníků, ve kterých se nedalo nic dohledat, naštěstí skončily.
Ve změně politiky tradičních bank nehledejme zázraky. Je to zcela logický vývoj. Nové banky přinesly nový vítr a klient se stává středem jejich pozornosti. Klienti se více zajímají o podmínky, a pokud je banka nesplní, jednoduše přejdou k jiné bance. Pokud by se tradiční banky nepřizpůsobily, časem by zanikly.
Konkurence mezi bankami má nyní skutečný smysl. Banky hledají další a další možnosti, jak přitáhnout nové klienty. Ruší poplatky a vymýšlí nové a zajímavější produkty či takové produkty, které alespoň zdokonalují ty stávající. K běžným účtům tak klienti mají možnost získat více platebních karet či pojištění. Český trh se v rámci evropského srovnání stává více specifickým a to ve prospěch klientů. Více než 61 procent klientů je v současné době spokojeno se svou bankou. Celoevropský průměr však činí pouze 48 procent.