Úspory.cz >> Úřady se připravují na motoristy ignorující povinné ručení
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Stovky motoristů, kteří své vozidlo provozují bez platného povinného ručení, si po 15. lednu oddychlo. Vláda totiž zrušila obávaný garanční příspěvek, který do této doby po majitelích nepojištěných vozidel vymáhala Česká kancelář pojistitelů. Majitele však mohou nově pokutovat příslušné úřady a to až do výše 40 tisíc korun. Ministerstvo dopravy se nyní snaží urychlit systém ověřování platného pojištění, aby mohli úřady zahájit stíhání.

„Česká kancelář pojistitelů sděluje své údaje o pojištění vozidel ministerstvu dopravy. To je porovná s Centrálním registrem vozidel. Výsledek pak zasílá zpět České kanceláři pojistitelů, která vyhodnocuje údaje z hlediska platnosti či neplatnosti pojištění,“ vysvětluje současný systém ověřování pojistek Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy. Informace o nepojištěných vozidel jsou poté předána příslušným registračním místům, kteří předají “černou listinu” majitelů obecním úřadům, kteří zahájí správní řízení.

Ministerstvo chystá urychlení výměny informací mezi ČKP a úřady

Tento proces však trvá poměrně dlouho a výměna informací má značné zpoždění. Všechny zúčastněné strany se oprávněně obávají, že bude docházet k podobným přehmatům jako u již zrušeného garančního poplatku. Proto ministerstvo pracuje na urychlení systému.

„Tato výměna informací se odehrává v měsíčních dávkách. V blízké době ale bude nastaven nový systém výměny dat, kdy již ČKP bude mít informace k jednotlivým dnům. Podstatné je to, že úřady před zahájením správního řízení s majitelem nepojištěného vozidla informaci znovu ověří v registru vozidel. Mohou si tedy potvrdit na konci kolečka aktuálnost údaje,“ dodává Tomáš Neřold.

Správní řízení zahájí úřady s majitelem nepojištěného vozidla poté, co není v zákonné lhůtě sjednáno povinné ručení. Výsledkem správního řízení může být nejen udělení finanční pokuty, ale také nevratné vyřazení vozidla z registru a tedy i z provozu. „Tento mechanismus byl v zákoně již dříve a úřady ho uplatňovaly. Nicméně ČKP měla možnost ještě před tímto krokem úřadů oslovovat vlastníky vozidel a upomínat je o platby do garančního fondu. Nově již má v tomto ČKP omezenou pravomoc,“ uvedl Tomáš Neřold.

Nejhorší přitom je pojistná událost, kterou způsobí právě nepojištěné vozidlo. Způsobenou škodu poškozenému uhradí Česká kancelář pojistitelů z Garančního fondu. Celou škodu poté vymáhá po viníkovi nehody. Výše škody se může v případě zdravotních následků vyšplhat až do výše několika milionů korun.

Pokud tedy majitel vozidla nechce platit povinné ručení, musí jej vyřadit z provozu alespoň na dočasnou dobu. Vozidlo po dobu vyřazení však nesmí v žádném případě provozovat a na veřejných komunikacích nesmí být ani odstaveno.

Nové změny v registraci vozidel platné od 1. ledna 2015

Zdroj: Ministerstvo dopravy