Úspory.cz >> Úvěrové společnosti úmyslně protahují administrativu spojenou s vyřízením půjčky
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Někteří poskytovatelé půjček při získávání zákazníků používají ne zrovna férové praktiky. Přesvědčili se o tom pracovníci serveru bankovnipoplatky.cz, kteří testovali 17 bankovních a nebankovních společností. Některé společnosti odmítají novému zákazníkovi poskytnout smlouvu k přečtení nebo jim vnucují finanční produkty, které nepotřebují a hlavně nejsou nijak výhodné.

Na co má žadatel o půjčku právo?

„Během testu výzkumná agentura mimo jiné narazila na bankovní dům, který klienta namísto běžného úvěru nutil do kreditní karty. Ta měla být údajně výhodnější a snáze dostupná. Klient přitom nijak do té doby neuvažoval o kreditní kartě, nemohl tedy dopředu hledat ostatní nabídky, aby si udělat představu o výhodnosti,“ přibližuje jednu ze současných praktik Patrik Nacher, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com.

Právě v případě kreditních karet se vyplatí být opatrný při výběru. Pozor je třeba dát si na poplatky, které se týkají zejména výběru hotovosti z bankomatů. Ty totiž nejsou součástí bezúročného období a výběr se tak může značně prodražit.

Vyřízení předčasného splacení či odstoupení od smlouvy trvá příliš dlouho

Dle zákona mají zákazníci právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů ode dne podpisu smlouvy. Testující pracovníci však při testu zjistili, že někteří poskytovatelé půjčky tuto dobu zcela záměrně protahují.

„To je jedna z dalších oblíbených praktik: klienti jsou doslova zavaleni administrativní náročností u úkonů, které finanční instituce nechce příliš řešit. V jednom případě se tak žádost o vrácení půjčky protáhla o osm dnů, za které klient musel uhradit úrok. Prodlení způsobené bankou jej tak přišlo na několik desítek korun u úvěru na 30 tisíc korun. V případě vyšší půjčky by se ale mohlo jednat i o několik set korun,“ vypočítává Patrik Nacher.

Banky si sice neúčtují poplatek za předčasné uhrazení či odstoupení od smlouvy, ale nechají si zaplatit úroky. U průměrné půjčky ve výši 100 000 korun může úrok za 14 dní vyjít až na 500 korun. „Některé kontrolované instituce navíc proces odstoupení od smlouvy úmyslně protahují, aby se tak úročená částka uměle zvětšila. Zatímco úvěrovou smlouvu chtějí podepsat ihned na místě, k vyřízení odstoupení od smlouvy musí klienti na pobočky mnohdy opakovaně,“ dodává na závěr Zdeněk Soudný, mluvčí Navigátoru bezpečného úvěru.

Zákazník má právo si smlouvu odnést domu za účelem prostudování

Poskytovatelé půjček své pracovníky školí tak, aby co nejvíce klientů přesvědčili k podpisu smlouvy na místě. Důvod je zřejmý. “Vědí, že pokud si klient vezme smlouvu domů, hrozí, že si půjčku jako takovou rozmyslí, nebo že si bude vybírat, případně že jej zarazí něco ve smlouvě, co jej od dané společnosti odradí. Proto se snaží vysvětlit vše na místě. Zdržení klienta na pobočce má navíc ještě jeden vedlejší efekt: klientovi je následně hloupé půjčku odmítnout, když se mu pracovník tak dlouho věnoval, a je potom náchylnější si půjčku na místě a bez řádného promyšlení vzít,“ popisuje Zdeněk Soudný.

Zákazník má však právo si smlouvu před jejím podpisem odnést domu, kde má dostatek času a hlavně klidu si ji důkladně prostudovat. Poskytovatelé půjček by tak měli činit standardně a tuto možnost zákazníkovi přímo nabídnout. Bohužel však nejsou neobvyklé případy, kdy tak dokonce odmítnou učinit. Jeden bankovní úředník dokonce testujícímu pracovníkovi řekl, že by smlouvě stejně nerozuměl. Záleží tedy pouze na klientovi, zda podlehne cílené manipulaci či nikoliv.

Vyberte si nejlepší půjčku na trhu na Úspory.cz!