Nikde není psáno, že jakmile se upíšete jednomu operátorovi, musíte u něho zůstat na věky věků. I zde panuje velká konkurence mezi operátory a vy si tak můžete vybrat, komu a hlavně kolik budete za ne zrovna levné mobilní a datové služby platit. My jsme vám situaci zjednodušili a zjistili jsme za vás, kdy a za jakých podmínek můžete smlouvu vypovědět, abyste v ideálním případě nemuseli platit žádné poplatky. Na vás už zbude jenom rozhodnutí, pro kterou možnost se rozhodnete.
Zásadní rozdíl v podávání výpovědi panuje u smluv uzavřených na dobu určitou a neurčitou. Lepší a svobodnější variantou je v tomto případě smlouva na dobu neurčitou. Podat výpověď můžete kdykoliv se vám zachce. Počítejte pouze s výpovědní lhůtou, která obvykle trvá měsíc až dva měsíce.
V případě smlouvy na dobu určitou lze podat výpověď bezplatně pouze k datu výročí (tj. datum, kdy byla smlouva podepsána). Výpověď však musíte podat předtím, než dojde k automatickému prodloužení smlouvy. Pak byste museli čekat další rok nebo vás to bude něco stát.
Každý operátor pak prodlužuje smlouvy v jiném termínu a výjimkou nejsou ani dva měsíce před datem výročí. Nezapomeňte si proto na svém pravidelném vyúčtování hlídat informaci o tom, kdy váš operátor plánuje prodloužení provést. Počítejte s tím, že půjde o velmi nenápadnou informaci klidně až na druhé straně vyúčtování. Někteří operátoři zasílají informativní sms zprávy, jejich povinností to ale není.
Velkou příležitostí, jak od operátora odejít ihned a bez hrozby poplatků, je změna smluvních podmínek. K těm dochází relativně často. Stačí si tedy číst veškeré informace, které vám operátor zaslal. O změně smluvních podmínek vás totiž operátor musí s předstihem jednoho měsíce písemně informovat. Výpověď poté můžete podat až do doby, dokud nová pravidla nevejdou v platnost. Pozor ale, tuto oznamovací povinnost má pouze tehdy, pokud se jedná o změnu zhoršující postavení zákazníka. Studovat musíte samozřejmě každé vyúčtování, jinak vám plánovaná změna může snadno proklouznout mezi prsty.
Pozor na unáhlená rozhodnutí. Pokud byste se rozhodli ukončit smlouvu s mobilním operátorem okamžitě a bez ohledu na smluvní podmínky, ať už jsou vaše důvody jakékoli, čeká vás placení. Dle zákona může operátor požadovat uhradit až jednu pětinu zbývajícího paušálu či minimálního měsíčního plnění za dobu do konce původní platnosti smlouvy. A pokud jste navíc využili telefon za zvýhodněnou neboli dotovanou cenu, může po vás chtít operátor uhradit i doplatek až do jeho plné ceny v době pořízení.
Mnoho lidí odmítalo měnit operátora z jednoho prostého důvodu. Nechtěli si měnit telefonní číslo. To již několik let neplatí a číslo si tak můžete ponechat a “přenést” si jej k novému operátorovi. Původní operátor je povinen vám vydat doklad s číslem výpovědi opouštěného poskytovatele (tzv. ČVOP) a o přenos čísla se již postará nový operátor, kterému doklad předáte. Nemělo by to trvat déle než čtyři pracovní dny.