Na trhu dnes působí zhruba šedesátka dodavatelů energií. Jádro tvoří stálice na českém energetickém trhu RWE, E.ON, ČEZ či Pražská energetika. Těmto velkým korporacím se rozhodli konkurovat menší alternativní dodavatelé, kteří českým zákazníkům nabídli nižší cenu. Výhodných nabídek se chytly stovky tisíc spotřebitelů, a tak je současný trh rozdělen mezi energetické giganty i drobné dodavatele.
Počet lidí měnících dodavatele elektřiny postupně klesá. V loňském roce to bylo přes 250 tisíc domácností. Hlavním důvodem je téměř vždy nižší cena. Na konečném rozhodnutí se však také podílí další služby, jako je zákaznický servis či reference ostatních klientů. Změna dodavatele navíc nemusí být tak snadná, jak se zdá na první pohled.
Než začnete jednat, nejprve si prostudujte podmínky smlouvy se stávajícím dodavatelem elektřiny. V případě smlouvy na dobu neurčitou, máte právo podat písemnou výpověď. Ta zpravidla mívá tříměsíční lhůtu. Mezitím získá zákazník dostatek času na provedení změny dodavatele. “Vzhledem k tříměsíční výpovědní lhůtě u smluv na dobu neurčitou je dostatek času na snížení nákladů pro zimní měsíce,“ potrvrzuje Michal Eisner, nezávislý konzultant a energetický odborník.
To však neplatí u smluv na dobu určitou. Ta končí stanoveným datem, což bývá jádro problému. „Smlouvu na dobu určitou je proto nutné vypovědět k datu, které je stanovené v obchodních podmínkách. Tento typ smlouvy většinou nekončí uplynutím doby určité, ale automaticky se prodlužuje,“ vysvětluje Jana Poncarová z projektu EnergetickaPoradna.cz.
V takovém případě si musí zákazník toto datum dostatečně včas ohlídat. Pokud by na svém odchodu trval před tímto datem, musel by uhradit finanční pokutu, která bývá značně nevýhodná. Určitou formou šťastné náhody může být zvýšení cen ze strany dodavatele. V takovém případě má zákazník právo podat okamžitou výpověď nebo odstoupení od smlouvy. Odstoupit od smlouvy může zákazník vždy, když dodavatel změní obchodní podmínky.
O této možnosti však údajně neví přes 50 procent zákazníků. „Naše statistiky ukazují, že o této možnosti ví jen 48 procent zákazníků. Celých 21 procent odběratelů se domnívá, že na tento krok právo nemá,“ upozorňuje Vladimír Vácha ze společnosti E.ON Energie.
Toto právo mají všichni zákaznicí energetických společností na základě novely zákona z roku 2011. „Obchodník by měl o chystané změně zákazníka poučit nejpozději 30 dní před zvýšením cen nebo úpravou obchodních podmínek. Během této doby, respektive ještě 10 dnů před tím, než změny nabydou účinnosti, může odběratel od smlouvy odstoupit,“ dodala Jana Poncarová. Pokud dodavatel neoznámí změnu obchodních podmínek včas a na jeho adresu, je lhůta pro odstoupení prodloužena na další 3 měsíce.
Dodavatelé energií se obávají velké ztráty zákazníků, a proto stále častěji přichází se zajímavými akčními nabídkami. Některé jsou určené pro stávající zákazníky, jiné pro nové. Stávající mohou získat lepší podmínky zakoupením dalšího produktu nebo sjednáním nového a výhodnější tarifu. Novým zákazníkům jsou zase nabízeny výhodnější ceny. Podmínkou však bývá podpis smlouvy na dobu určitou a to až na dva roky, což se v budoucnu může ukázat jako velmi nevýhodné.