Na první pohled by se mohlo zdát, že asistenční služby jsou nejvíce vytížené z důvodu dopravních nehod. Realita je však jiná. Až v 80 procentech se jedná o poruchy a dopravní nehody tvoří něco málo kolem 20 procent všech dotazů. Zbylých procenta zahrnují vandalismus a krádeže.
Pojišťovna Wüstenrot uvádí, že poruchy tvoří 63 procent všech hlášení a Česká podnikatelská pojišťovna hlásí dokonce 80 procent. „Až v osmdesáti procentech případů totiž volají naši řidiči ze zahraničí asistenční službu právě kvůli poruše svého vozidla. Nejčastějším problémem, kvůli kterému řidiči volají pomoc asistenční služby, bývá porucha motoru, defekt pneumatiky a potíže se spojkou či řazením,“ potvrzuje tuto informaci Miloš Velíšek, ředitel úseku pojištění vozidel České podnikatelské pojišťovny.
Povinné ručení je zákonné odpovědnostní pojištění vztahující se na škody způsobené majitelem vozidla. Havarijní pojištění je dobrovolné a kryje škody vzniklé v důsledku havárie, živelné události, vandalismu či krádeže. Tolik k vysvětlení základních typů pojištění vozidel. Rozsah asistenčních služeb je totožný.
„Při sjednání povinného ručení či havarijního pojištění pro osobní vozidlo získává motorista jako součást pojištění zdarma asistenční služby. Zatímco u povinného ručení jsou tyto služby poskytovány v případě havárie a živelní události, při uzavření havarijního pojištění je to i v případě poruchy, vandalismu a krádeže či pokusu o krádež. Navíc si lze sjednat i asistenční služby rozšířené na poruchy způsobené pochybením řidiče. Asistenční služby se poskytují nejen řidiči vozidla, ale i osobám, které v době pojistné události cestují v autě,“ říká Petr Hájek z pojišťovny Wüstenrot.
Zástupci pojišťoven upozorňují na fakt, že velké procento řidičů se za hranice vydává i bez sjednaného havarijního pojištění. Při poruše, dopravní nehodě či krádeži jsou pak bezradní a veškeré náklady nesou na svých bedrech. Přitom havarijní pojištění je možné sjednat i na kratší dobu. Rozsah asistenčních služeb je přirozeně omezený, a proto se nezapomeňte zeptat, na co konkrétně se vztahuje. Sjednat si totiž můžete i rozšířené asistenční služby.
Typickým příkladem je příběh pana Petra. V loňském roce se mu při cestě po německé dálnici porouchala olejová pumpa a musel auto odstavit. Odtahová služba byla na místě velmi rychle, vozidlo odtáhla na bezpečné místo a provedla diagnostiku. Na základě výsledku bylo vozidlo odtaženo zpět do České republiky. Kdyby pan Petr neměl uzavřené havarijní pojištění, musel by ze své kapsy uhradit 20 000 korun.
Pokud patříte mezi Čechy, kteří jezdí na dovolenou vlastním autem, nezapomeňte na důkladnou přípravu. Nejedná se přitom pouze o znalost dopravních pravidel a povinností v konkrétních zemích, ale především o technický stav auta. Pokud toho nejste schopni sami, nechte vozidlo důkladně zkontrolovat v servise. Tímto způsobem snížíte pravděpodobnost vzniku poruchy na minimum.
„Řidiči by měli před cestou věnovat větší pozornost komplexní kontrole auta. A při cestě samotné by měli z hlediska bezpečnosti dbát na pravidelný odpočinek a dělat přestávky. Výrazně tím sníží riziko potenciální nehody,“ radí motoristům Petr Hájek.
Mnohem jistěji se Vám také pojede, bude-li vaše auto i posádka kvalitní pojištěné. Povinné ručení je základ. Nemáte-li havarijní pojištění, sjednejte se jej alespoň po dobu dovolené. Posádka by zase měla mít uzavřené cestovní pojištění, které minimalizuje možná rizika spojená s náklady za léčbu.