Na rozdíl od zákonného povinného ručení je havarijní pojištění dobrovolné, a jelikož stojí peníze, mnoho řidičů jej úspěšně ignoruje. Výjimkou jsou majitelé nových a dražších aut, pro které má havarijní pojištění smysl. Nemluvě o tom, že finanční stránka pojištění je zpravidla příliš netrápí.
Zbytek havarijní pojištění neřeší a doufá, že jej v ideálním případě nebude nikdy potřebovat. Pro cesty v Česku budiž, při cestách za hranice bychom však měli nějakou tu korunu navíc za pustit pro bezpečí celé posádky. Řešením může být krátkodobé havarijní pojištění.
Krátkodobé havarijní pojištění znají především motorkáři a majitelé úchvatných veteránů. Se svými miláčky na dvou či čtyřech kolech vyráží pouze část v roce a celoroční havarijní pojištění by se jim nevyplatilo. Některé pojišťovny proto nabízí sezónní havarijní pojištění určené právě pro ně.
Vedle toho nabízí krátkodobé havarijní pojištění, které lze uzavřít pouze na pár dní nebo týdnů. Havarijní pojištění si tak mohu sjednat i lidé, kteří se chtějí cítit bezpečněji v zahraničí, kde by případné řešení problému s autem, nehody či poruchy bylo nejen komplikovanější, ale hlavně daleko dražší.
Stačí přejete hranice a vše se mění. Zatímco v Česku byste si jednoduše zavolali servis, v cizině je vše složitější. Zdaleka ne každý ovládá cizí jazyk. S dobrým pojištění je vše mnohem jednodušší a levnější. Pokud vás krátkodobé pojištění zaujalo a uvažujete o něm na letošní letní prázdniny, počítejte s tím, že neuspějete u všech pojišťoven.
Krátkodobé havarijní pojištění nabízí například Allianz pojišťovna, Česká pojišťovna, Direct pojišťovna, Uniqa pojišťovna a Česká podnikatelská pojišťovna. Jednotlivé nabídky mají různé podmínky. Opravdu “krátkodobé” pojištění nabízí Česká pojišťovna, a to od 14 dní. Allianz zase umožňuje pojištění nejméně na 90 dní. Zbyle pojišťovny trvají na minimální lhůtě 30 dní.
Rozdílná je také cena pojištění, kterou ovlivňuje nejen typ a stáří vozidla, ale také věk řidiče a jeho trvalá adresa, dále výše pojistných limitů, územní rozsah, výše spoluúčastí a další kritéria. Nelze tedy uvést jednoznačnou tabulky s příklady cen. Konečnou cenu za pojištění mohou navíc ovlivnit další podmínky. Například Uniqa pojišťovna vyžaduje vstupní prohlídku vozidla za 1 250 Kč. A tu klient v případě krátkodobého pojištění platí ze svého.
Další skupinou jsou lidé, kteří používají jednoduchý fígl. Před plánovanou cestou si sjednají klasické celoroční havarijní pojištění a zaplatí plnou cenu. Po návratu pojištění vypoví v rámci zákonné osmitýdenní lhůty. Pojišťovna jim vrátí nevyčerpané pojistné a je celá “sranda” vyjde na pár desítek korun.
Tento postup je sice možný, ale není úplně čistý. Pojišťovny nejsou hloupé a podobné triky snadno odhalí. Respektive jednou vám to projde bez následků, po druhé už může mít klient s podobným postupem problém. Lepší je mít sjednané řádné havarijní pojištění, které odpovídá situace. Jedině tak budete mít jistotu, že vám poskytne jistotu a ochranu na cestách.