Úspory.cz >> Budou pojišťovny vyplácet škody i za vozidla v polopřevodu?
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Ministerstvo dopravy na konci června evidovalo téměř 700 000 vozidel v tzv. polopřevodu. U těchto vozidel nejsou uvedení aktuální majitelé, což způsobuje řadu problémů (např. při řešení pojistných událostí, dopravních přestupků, apod.). Ačkoliv tato vozidla byla automaticky vyřazena z registru, a tudíž jim bylo zneplatněno také povinné ručení, pojišťovny mají v plánu škody vyplácet.

"Jestliže stále platí povinné ručení a se svým vozidlem i nadále jezdí, mohou s ním logicky způsobit škodu. Ochranný štít povinného ručení se jim proto Allianz rozhodla zachovat i nadále, aniž by je jakkoliv sankcionovala," uvedl Tomáš Klofát z pojišťovny Allianz.

Důvodem je ochrana poškozených. "Jde o dohodu všech členů České kanceláře pojistitelů. Je ve veřejném zájmu, aby osoby poškozené provozem takových vozidel, která zanikla pouze z tohoto důvodu, nebyly v horším postavení než ostatní poškození," potvrdilo slova pojišťoven také ministerstvo financí.

Sjednejte si nejvýhodnější povinné ručení na trhu na Úspory.cz a získejte dárky zdarma!

Vozidla přestanou existovat pouze administrativně, říkají pojišťovny

Podle pojišťoven je zavádějící uvádět, že stovky tisíc vozidel přestanou existovat ze dne na den. Vozidla budou sice vyřazena, ale stovky řidičů vozidla provozují i po 30. červnu. Obzvláště tehdy, mají-li platnou technickou kontrolu i pojištění. Pro pojišťovny je také důležité především to, zda jejich klient řádně platí pojistné. V takové případě nevidí důvod, proč by měly klienta sankciovat a nevyplatit poškozenému pojistné plnění v případě zaviněné škody.

"Pokud jsou řádně plněny smluvní povinnosti včetně platby pojistného, postavíme se za naše klienty a škody z povinného ručení způsobené jejich vozidly v polopřevodu budeme hradit i po 30. červnu. Nezbytná je přitom technická způsobilost vozidla k provozu a informace o dalším postupu klienta, zda vozidlo přihlásí, či přestane provozovat úplně," řekl Jiří Cívka, mluvčí pojišťovny Generali.

To však neznamená, že pojišťovny s provozem vozidel v polopřevodu souhlasí. Naopak apelují na všechny řidiče, aby si zkontrolovali registraci svého vozidla. Za nedodržení zákona mohou být sankciovány ze strany pojišťovny i policie.

"Pro poškozeného se v takovém případě nic nezmění. To znamená, že pokud mu škodu způsobí viník, jehož vozidlo v polopřevodu bylo na konci června vyřazeno z evidence, vyplatíme mu plné pojistné plnění, které mu náleží. Nicméně provozovatel vozidla, které nemá na silnici co dělat, se v případě způsobené škody vystavuje možným sankcím ze strany pojišťovny," uvedl Milan Káňa, mluvčí pojišťovny Kooperativa. Upozorňuje tím na fakt, že vozidlo v polopřevodu dnem 1. července ztratilo technickou způsobilost. Dle zákona řidiči s takovým vozidlem již nesmí vyjet na české silnice a dálnice. Vozidla by měla být odstavena mimo veřejné komunikace a ekologicky zlikvidována.

Ministerstvo dopravy však očekává, že lidé budou s neregistrovanými vozidly jezdit i nadále. Odpovídající tresty tak budou na policii, která případné nesrovnalosti odhalí při běžných kontrolách i za jízdy. Za provoz auta v polopřevodu bude řidiči hrozit vysoká finanční pokuta a dokonce i ztráta řidičského průkazu.

"Z registrů můžeme u těchto vozidel vyčíst, že jsou vyřazena a na silnici nemají z administrativního hlediska co dělat. Z faktického hlediska je to pro nás auto, které je v tu chvíli technicky nezpůsobilé a nesmí být vůbec provozováno na komunikaci. Řidiči hrozí obligatorně i zákaz řízení," potvrdil Tomáš Lerch, šéf dopravní policie.