Některé typy pojištění zahrnují spoluúčast ze strany pojištěného. Přitom platí, že čím vyšší spoluúčast si zvolí, tím méně zaplatí na pojistném. Co se však při sjednávání pojištění může zdát jako výhoda, se při řešení pojistné události může ukázat jako značná nevýhoda.
Jak je patrné, spoluúčast je tak trochu chytrým tahem ze strany pojišťovny. Pojištění ji “neobtěžují” s hlášením drobných událostí a častěji řeší spíše zásadnější škody. Každý vlastník vozidla, který se pro havarijní pojištění rozhodne, by se tak měl nad výší spoluúčasti důkladně zamyslet.
Opravy drobných škod stojí také peníze a v případě dražších vozidel nejde zrovna o nízké částky. Před uzavřením pojištění by si měl pojištění uvědomit, jakou hodnotu pro něho vozidlo má. Drobné nehody se stávají mnohem častěji a peníze utracené za opravy škrábanců se pomalu nasčítají.
Například pan Petr z Prahy nechal své vozidlo přes noc na veřejném parkovišti. Ráno zjistil, že jeho vozidlo zaujalo nenechavé ruce zlodějů. U krádeže je však pravděpodobně někdo vyrušili a zloději od rozdělané "práce" utekli. Vozidlo se jim sice ukrást nepodařilo, ale mělo poničené zámky, odpojenou řadicí páku a vypáčenou spínací skříňku. Způsobená škoda však nebyla vyšší než spoluúčast a panu Petrovi tak nezbylo nic jiného, než opravu uhradit ze svého. A to i přesto, že si řádně zaplatil havarijní pojištění.
Stanovit spoluúčast byste měli s ohledem na hodnotu vozidla. Například u garážovaného vozidla hrozí riziko krádeže a škrábacnů způsobených ostatními parkujícími méně. Zde je možné uvažovat o vyšší spoluúčasti. V opačném případě je někdy lepší zaplatit vyšší pojistného a mít uhrazené vše včetně podobných drobností.
Vozidla se kradou a ne zrovna málo. Máte-li vozidlo značky Škoda, Volkswagen a Audi pak vám krádež v České republice hrozí nejvíce. Mnohem bezstarostněji se mohou cítit majitelé japonských značek Suzuki, Mazda a Honda.
Kradou se především starší vozidla a to na náhradní díly. “Z celkového počtu odcizených aut připadá 52 procent na auta ve věku 5 až 8 let, 22 procent krádeží se týká vozidel ve věku 10 až 15 let, naopak vozy do 4 let se na celkovém počtu loni podílely „jen“ z 13 procent. Zájem zlodějů míří již několik let na starší vozy, a to zejména kvůli náhradním dílům. Na ty jsou kradená auta v drtivé většině případů téměř okamžitě rozmontována a díly jsou dále rozprodávány,“ vysvětluje Ivana Buriánková, tisková mluvčí České pojišťovny.
Mnohé pojišťovny se právě z těchto důvodu nabízí havarijní pojištění určené starším vozidlům. Jejich majitelé získají kvalitní pojistnou ochranu za rozumnou cenu. Například v případě České pojišťovny je toto havarijní pojištění určené pro vozidla starší šesti let a kryje škody způsobené nejen krádeží, ale také vandalismem, havárií a samozřejmě živelným událostmi.