Žádná dopravní nehoda není příjemná. To platí nejen pro fyzické osoby, ale také pro firmy. Ty musí poškozené vozidlo odstavit a nahradit jiným. Mezitím očekávají, že vozidlo, které bylo poškozené chybou jiného řidiče, bude opraveno a oprava bude řádně uhrazená z pojištění viníka. Že by se jich tato záležitost měla dotknout na ceně jejich povinného ručení, by je určitě nenapadlo. Opak je však pravdou.
“Na služební cestě ve Španělsku náš firemní vůz loni na podzim naboural řidič, který nedal přednost na kruhovém objezdu. Policie i pojišťovna uznaly, že je jediným viníkem havárie, nepředpokládali jsme proto žádné komplikace. Dle nového výměru však povinného ručení zdražilo z původních 4 813 korun na 7 913 korun. Na zákaznické lince mi operátorka jako důvod uvedla, že kvůli nehodě již nejsme bezeškodný klient, přestože mi potvrdila, že pojišťovna nás neeviduje jako viníka nehody. Druhý důvod téměř dvojnásobného zdražení povinného ručení podle ní byl nový občanský zákoník, který začal platit od ledna,“ svěřil se nám se svou zkušeností podnikatel ze středních Čech.
Toto nelogické zdražení povinného ručení šokovalo nejen podnikatele a vlastníka poškozeného vozidla, ale také většinu pojišťoven včetně České asociace pojišťoven. „Považuji za nelogické a demotivační to, že v pojistném systému se zdraží pojistka tomu, kdo nehodu nezavinil,“ řekl finanční odborník Patrik Nacher ze serveru Bankovnipoplatky.com.
„Na ceny povinného ručení má historie škod zásadní vliv. Pojišťovny zaznamenávají do databáze České kanceláře pojistitelů údaje, ze kterých je následně vypočítáván bonus, případně malus. Každá pojišťovna se z databáze dozví, jak dlouho byl motorista pojištěný, kolik za tuto dobu způsobil dopravních nehod a v jaké výši. Jak tyto informace pojišťovny vyhodnotí a promítnou do bonusu či malusu, tedy do ceny pojistného, je na každé z nich. Nezaviněná nehoda by neměla mít na pojistné žádný vliv,“ sdělil nám názor České kanceláře pojistitelů její mluvčí Aleš Povr.
Pokud se Vám postup Vaší pojišťovny nepozdává, obraťte se na reklamační oddělení nebo call centrum pojišťovny a požadujte přezkoumání případu. V případě, že pojišťovna uzná svůj omyl, má možnost informace v databázi České kanceláře pojistitelů opravit a cenu pojištění přepočítat a snížit. Pokud ani to nepomůže, můžete se obrátit na ombudsmana pojišťovny, Českou národní banku či soud.
Nemá však smysl kontaktovat Českou kancelář pojistitelů či Českou asociaci pojišťoven. "Česká asociace pojišťoven ani Česká kancelář pojistitelů nejsou nadřízeným orgánem pojišťoven a nemohou nijak zasahovat do konkrétních případů mezi klienty a pojišťovnami. Je proto zcela bezpředmětné obracet se s individuálními stížnostmi na postup pojišťoven na ČAP nebo ČKP," dále upozorňuje Aleš Povr.
Náš tip: Nejlepší povinné ručení od skutečných odborníků najdete pouze na Úspory.cz.
Celkem 60 300 Kč