Takto poškozeni jsou každým rokem stovky lidí. S dobrým úmyslem koupí ojetý vůz, jehož původ je zručně zamaskovaný. Kradené auto tak může ve skutečnosti pocházet z Francie, ale technický průkaz je z italského vraku. Pokud na původ vozidla přijde policejní kontrola, majitel o své vozidlo jednoduše přijde. „O ojetá auta, dovážená k nám z celé Evropy, která prošla evidenční kontrolou v ČR, ale jsou pochybného původu, takto přicházejí ročně stovky českých motoristů,“ potvrdil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se ověřováním původu vozidel zabývá.
Právě to se přihodilo i Petrovi K. z Prahy, který loni v létě vyrazil s rodinou a kamarády na dovolenou do Chorvatska. Své auto spatřil naposledy na hranicích mezi Slovinskem a Chorvatskem. „Po třech hodinách strávených na stanici slovinské pohraniční policie jsme se dozvěděli, že auto je v policejním pátrání ve Francii a že vozidlo zabavují. Dostal jsem jen dokument ve slovinštině, kterému jsem nerozuměl. Museli jsme do hotelu a domů jsme se dostali až další den,“ popisuje svou zkušenost pan Petr. Vozidlo zpět nikdy nedostal. Koupil jej od českého dovozce, který při podpisu kupní smlouvy tvrdil, že vozidlo bylo řádně dovezeno z Francie. Ten poté prostřednictvím právníků tvrdil, že to není jeho chyba, a že ověření původu vozidla je záležitostí kupujícího.
Podle údajů společnosti Cebie každé páté vozidlo zavání podvodem. „Fyzickou prohlídkou Cebia neprojde dvacet jedna procent kontrolovaných vozidel,“ uvedl Martin Pajer. Důvodem je prý nedůsledná kontrola vozidel dovezených ze zahraničí. Vozidla často mají nelegálně upravené VIN a falešné doklady. „Tomu nikdy žádný registr sám o sobě nezabrání, neboť kontrola probíhá jen administrativně, nikoliv fyzicky na vozidle. Dokud nebude při evidenčně-technické prohlídce zajištěna řádná kontrola identity vozidla, budou se motoristé muset spolehnout na firmy, které garance takové kontroly nabízejí,“ vysvětluje dále Martin Pajer.
Celkem 60 300 Kč