Úspory.cz >> Končící STK už si řidiči nemusí pamatovat. Registr vozidel je včas upozorní
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Nová služba se tedy týká pouze těch řidičů, kteří mají a využívají datovou schránku. Ti ostatní si budou muset na datum konce STK u svého vozidla myslet sami. Některé stanice STK už nyní nabízí extra službu, že jim pošlou upozornění e-mailem. S výmluvami na špatnou paměť však u policejní hlídky neuspějí. Upozornění od registru vozidel je rozhodně lepší než hrozba finanční pokuty, trestné body a zákaz řízení až na 1 rok 

Kdy jít na STK a emise a platnost evidenční prohlídky

Bez platného povinného ručení a technické prohlídky (STK) nesmí být vůz vůbec provozován. Proto by si měl na obnovu STK myslet. Lhůta se liší u nového auta, kde je první technická prohlídka nutná až po 4 letech provozu. Poté se lhůta zkracuje na 2 roky. Povinnost provést technickou prohlídku platí také při prodeji vozidla a převodu vlastníka. Součástí technické prohlídky je kontrola emisí.

 

Nepřeplácíte havarijní pojištění?
Porovnejte si ceny v naší kalkulačce.

Srovnat havarijní pojištění

Co vše se kontroluje na STK v roce 2019?

4 tipy, jak projít technickou bez potíží:

  1. Sebou si vezměte řidičský průkaz, malý technický průkaz (osvědčení o registraci), velký technický průkaz, protokol o měření emisí a případně doklady o homologaci doplňků

  2. Před STK odvezte auto do servisu, nechte zkontrolovat jeho technický stav a případně provést doporučené opravy. Zkontrolujte únik kapalin, funkčnost světel a stav pneumatik.

  3. Auto před návštěvou STK umyjte. Čisté auto vždycky působí lépe.

  4. U STK neprojde například jiný rozměr pneumatik, nehomologovaná mračítka a spojlery, různé ochranné rámy, přídavná světla, nefunkční stěrače, upravený výfuk atd.

Zákaz řízení na 1 rok a pokuta až 10 000 korun

Za jízdu s vozidlem s prošlou STK řidiči hrozí zákaz pokračování jízdy, pět trestných bodů, zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok a finanční pokutu od 5 000 až do 10 000 korun. Do ještě větších problémů se řidič dostane, způsobí-li s takovým vozem dopravní nehodu. Pojišťovna sice škodu poškozenému uhradí, ale minimálně nějakou část bude po viníkovi vymáhat. To platí zejména v případech, kdy měl technický stav vozidla vliv na vznik nehody.

 

„Pojišťovny se k propadlé technické staví různě. Nicméně podle zákona o odpovědnosti z provozu vozidel má pojistitel proti pojištěnému právo na náhradu toho, co za něho plnil, jestliže prokáže, že pojištěný porušil základní povinnost týkající se provozu na pozemních komunikacích tím, že provozoval vozidlo, které svojí konstrukcí nebo technickým stavem neodpovídá požadavkům bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nebo jehož technická způsobilost k provozu vozidla nebyla schválena,“ vysvětluje právník Daniel Sekanina.

Upozornění na končící STK i stav bodového konta

Nová služba od registru vozidel je hodnocena velmi pozitivně. Alespoň řidiči, kteří svůj vůz udržují v dobrém technickém stavu a STK tak pro ně nepředstavuje žádný problém. Ti jistě ocení, že jim registr zašle upozornění na ve lhůtě 60 dní před datem konce stávající technické. Tato služba je určená všem vlastníkům osobních automobilů a motocyklů, kteří mají datovou schránku. 

 

To však není jediná novinka, kterou ministerstvo dopravy ve spolupráci s registrem vozidel přináší. Majitelé datových schránek mohou využít další dvě nové služby. Prostřednictvím tzv. Portálu občanu si snadno ověří konec platnosti svého řidičského průkazu a také aktuální stav bodového konta.

 

Jednu žhavou novinku má registr vozidel také majitele elektromobilů. Ti si mohou zažádat o speciální registrační značku pro auta s alternativním pohonem (elektromobily, auta s hybridním pohonem nebo vodíkovým pohonem).  Výměna registrační značky není povinná, je to na rozhodnutí majitelé automobilu. Vydání speciální SPZ je však zcela zdarma a přináší řadu výhod.

 

Majitelé vozidel se speciální značkou “EL” nejsou povinni platit silniční daň a elektřina používaná na dobíjení elektromobilů nepodléhá spotřební dani. V Praze nemusí majitelé elektromobilů platit parkovné. To platí pro obyvatele Prahy i návštěvníky hlavního města. V budoucnosti by majitelé elektromobilů neměli platit ani za dálniční známku a mohli by využívat vyhrazené jízdní pruhy ve městech.