Úspory.cz >> Kreditní karta jako jízdenka
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Kreditní karta jako jízdenka

Dopravní podniky v Praze a Brně začaly testovat rychlé placení jízdenek pomocí bezkontaktních platebních karet přímo ve vozidlech MHD. Úplně první tuto možnost zákazníkům MHD nabídl Dopravní podnik v Liberci a Jablonci nad Nisou. Provoz byl spuštěn v září 2014. V Praze je možnost platit jízdné platební kartou pouze v lince na letiště Václava Havla.

Brno zahájilo pilotní provoz na počátku letošního roku a další rozšíření je plánované. „Plánujeme nainstalovat čtečky bezkontaktních karet do 16 autobusů, mimo jiné do vozů, které obsluhují letiště. Očekáváme, že nákup jízdenky platební kartou bude pro zahraniční cestující ideální varianta,“ uvedla Linda Hailichová, mluvčí brněnského dopravního podniku (DPMB).

Jízdenka za pár sekund

Stejně jako v případě bezkontaktních plateb v obchodech bude nákup jízdenky do MHD velmi jednoduchý a zabere pouze pár sekund. Bezkontaktní platební kartu postačí přiložit ke speciálními terminálu. Žádná bezpečnostní rizika přitom údajně nehrozí. „Každé použití bezkontaktní karty generuje jednorázový záznam srovnatelný s elektronickým podpisem, který potvrdí danou transakci. Pro další použití je však bezcenný. Dopravci navíc nebudou znát skutečné číslo karty, ale číslo náhradní, které nelze využít pro placení například na internetu,“ popsal Martin Procházka, koordinátor pracovní skupiny.

Martin Procházka má na starosti celý projekt. Ten sdružuje další provozovatele veřejné dopravy, kteří mají zájem bezkontaktní platby jízdenek zavést. Kromě uvedených měst se jedná také o Plzeň, Ústí nad Labem, Jihomoravský a Moravskoslezský kraj.

„Bezkontaktní platební karty jsou v Česku nejnovější trend, do kterého banky hodně investují. Díky užívání karet ve veřejné dopravě předpokládáme, že si lidé drobné částky lépe zvyknou platit přiložením karty i v obchodech. Už dnes přes platební terminály protečou miliardy korun a částka ještě poroste,“ uvedla Lenka Bukalová ze společnosti Sonet, která platební terminály dodává v České republice i zahraničí.

Dopravní podniky se přitom nemusí obávat, že jim budou lidé dlužní za jízdenky, pokud nebudou mít na platební kartě dostatek peněz. Banky garantují proplacení jízdenky i v tomto případě a dlužnou částku budou vymáhat po cestujícím. „Dlužnou částku bude vymáhat banka cestujícího a nikoliv dopravce. Už během cesty bude navíc karta ověřena u vydavatele, a tak v případě nedostatku financí či jiných problémů bude karta zařazena na seznam zakázaných karet pro veřejnou dopravu,“ doplnil Martin Procházka.

Přibudou automaty na zastávkách

V současné době se také rozšiřuje možnost koupit si jízdenku v automatu na zastávkách a zaplatit ji platební kartou. V Praze jsou tyto automaty zatím pouze na Národní třídě, na Hlavním nádraží a na Letišti Václava Havla. „Dopravní podnik připravuje plošnou modernizaci jízdenkových automatů v Praze. Cílem těchto pilotních projektů je ověření možné modernizace stávajících automatů a také možností nových technologií. Chceme také shromáždit názory cestujících, čímž budeme schopni co nejlépe určit další plány,“ uvedla Aneta Řehková. V Brně jsou tyto automaty tři.