Mezi zabezpečovací systémy do aut patří různá mechanická zařízení jako zámky na řadicí páky a volant, tajné vypínače, imobilizér, alarmy či systémy napojené na bezpečnostní služby a agentury apod. Liší se způsobem instalace, mírou zabezpečení a samozřejmě i náklady.
Většina lidí se shoduje, že nejmenší smysl mají páky na volant. Jejich hlavní výhodou je pouze nízká cena. Zámky na řadicí páky a volant vyjdou řádově na pár set korun či tisícikorun. Otázkou je, zda se taková “investice” vůbec vyplatí. Uzamykací systém odradí nejvýše zloděje-amatéry. Profík si s nimi hravě poradí. Navíc i auto uzamčené v jedné rychlosti lze s vyšlápnutou spojkou bez problémů dotlačit do přistavené dodávky.
Instalovat jej do levného auta s nízkou hodnotou je vcelku bezvýznamné, protože riziko krádeže je tak jako tak nulové. V případě dražšího auta není pro zloděje nic jednoduššího než zámek vypáčit, rozlomit nebo demontovat. Lepší volbou jsou zámky řadících pák, kde je situace pro zloděje komplikovanější. Řidiči jsou však obtěžováni neustálým zamykáním a odemykáním zámku, což nakonec vede k nevyhnutelnému - řadící páku přestanou zamykat.
Na českém trhu patří mezi oblíbené produkty Medvěd blok, jehož robustní a odolný závorový zámek řazení je založen na blokování mechanismu řadicí páky v poloze zpětného chodu u manuální převodovky (u automatu v poloze parking). Známá značka Defend má podobný systém pod názvem Pin Lock.
Tajné vypínače slouží k přerušení důležitých kabelů, čímž znemožní nastartování. Pro zloděje však neexistuje žádné opravdu tajné místo. Alespoň trochu zkušený zloděj velmi dobře ví, kam sáhnout, a ona tajná místa zkouší jako první. Zvolit pro tajný vypínač opravdu netradiční místo, které zloděj neobjeví, vyžaduje dostatek trpělivosti a času.
Jenom si představte, že před každou jízdou otevíráte kufr, odstraňujete veškeré čalounění, abyste dokázali nahmatat tajný vypínač umístěný hluboko v útrobách auta. A to samé byste samozřejmě museli absolvovat i po zaparkování auta. Jak dlouho byste něco takové vydrželi, než byste tajný vypínač přestali používat? Den dva?
Podobně jako tajné vypínače funguje imobilizér. Také on rozpojí více než jeden obvodů (obvykle cívky startéru, vstřikovací jednotky či palivového čerpadla), aby případnému zloději znemožnil krádež. Ovládání imobilizéru má na rozdíl od tajného vypínače v rukou řidič. Buď je zakomponován v klíči nebo ho vlastní v podobě samostatného dálkového ovladače. Pro zkušenější zloděje však imobilizér nepředstavuje žádnou velkou překážku.
Krátce se můžeme zmínit o alarmech. Jsou relativně levné a v případě ohrožení začnou vydávat hodně hlasitý a také hodně nepříjemný zvukový signál. Nicméně nic víc nenabízí a ještě majitele auta a jeho okolí mohou znervózňovat časté falešné poplachy.
Asi nejlepší, a bohužel i nejdražší možností je zaplatit si zabezpečovací systém, který je napojený na soukromou bezpečnostní službu nebo agenturu. O případné krádeži jsou vlastník auta (pasivní systémy) či přímo agentura (aktivní systémy) informovaní okamžitě a dle situace spustí akci. V extrémní situaci do terénu vyrazí speciální motorizovaná jednotka, která obvykle spolupracuje s policií. Na českém trhu jsou nejznámější systémy Defend či Sherlog.