Ministerstvo dopravy chystá změny v oblasti pravidel o autoškole. Důvodem jsou tragická čísla, která hovoří o tom, že mladí řidiči jsou časými viníky závažných nehod. Mladí řidiči s čerstvě nabitými řidičskými průkazy jezdí méně zodpovědně a impulzivně. Neradi dodržují rychlosti, rádi se předvádí a častá je také jízda pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek. Následkem nezodpovědného jednání jsou tragické nehody a desítky ztracených mladých životů.
Typickým příkladem je nehoda, která se udála na Písecku. „Stala se 2. ledna kolem půl sedmé večer v Písku, kdy jel na mokré silnici po Budějovické ulici mladý 25letý řidič autem VW Polo s největší pravděpodobností příliš rychle. Bohužel si včas nevšiml ženy (76 let), která přecházela komunikaci, a nestihl zastavit. Došlo k silnému nárazu, který žena nepřežila," popisuje tragickou nehodu písecká policejní mluvčí Kamila Čuřínová Ingrišová.
Novela zákona o autoškole, o níž zákonodárci diskutují již řadu let, by měla pomoci při snižování nehodovosti u mladých řidičů - začátečníků. Nyní tvrdí, že novela by měla být v letošním roce konečně dotažena do konce. Vzhledem k dlouhém legislativnímu procesu by však v platnost vešla nejdříve za dva roky. Mezi základními novinkami by měla být jízda pod dohledem zkušeného řidiče či řidičský průkaz na zkoušku.
Právě řidičský průkaz na zkoušku funguje již v mnoha evropských zemích, kde se osvědčil. Ministerstvo dopravy se domnívá, že by stejný přínos měl také pro Českou republiku. Lehce odlišný názor však mají učitelé autoškol. Ti dávají přednost jízdě pod dohledem řidiče. “Zákonem stanovená pravidla se naučí, aby udělali zkoušku, ale když naši školu opustí, chovají se často jinak, protože vidí, že jiní řidiči pravidla nedodržují," upozorňuje Pavel Vainar z autoškoly při Střední zemědělské škole v Písku.
Podobný názor zastávají i někteří odborníci na problematiku dopravy. „Myslím, že by bylo dobře, aby začátečníci jezdili pod dohledem zkušeného řidiče, protože v praxi to už dlouho funguje nejen na západ od nás. Statistika dopravní nehodovosti čerstvých držitelů řidičských oprávnění jasně prokazuje, že patří mezi nejrizikovější řidiče," říká Michal Kovařík, vedoucí píseckého odboru dopravy.
Otázkou však je, jak dlouho by dohled zkušeného řidiče měl trvat. Schopnosti začátečníků jsou velmi rozdílné. Někteří jsou schopnými řidiči téměř ihned, jiní potřebují několikaletou praxi. „Máme například šedesát dětí a z nich je třeba deset šikovných a pět jich má velké problémy řízení zvládnout. Pro slabší žáky by určitě bylo lepší, aby řídili pod dohledem, protože na získání řidičského průkazu mají půl roku a můžou dělat až čtyři opravné zkoušky, takže se jim ho povede získat," doplnil Pavel Vainar.
Teprve osmnáctiletý řidič sedící za volantem výkonného vozidla není nijak neobvyklý pohled. Bohužel právě oni neznají své schopnosti ani hranice a nehody jimi způsobené mají obzvláště tragické důsledky. Ministerstvo dopravy proto chce omezit kubaturu vozidla, které by směl začátečník řídit. Podobně to funguje u motorek. Po získání řidičské průkazu by tak mohl sednout pouze za volant vozidla se slabším výkonem až do doby, dokud si důkladně neosvojí řízení v provozu.
Otázkou je také snížení věkové hranice na 17 let. Odborníci se však domnívají, že by tento krok nebyl rozumný. “Řízení vozidla je složitá věc. I když současná mládež dospívá rychleji, je třeba, aby nejprve každý dozrál, než usedne za volant," říká Michal Kovařík.