Úspory.cz >> Na co si Češi stěžují u energetického úřadu?
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Na co si Češi stěžují u energetického úřadu?

Jen za loňský rok evidoval Energetický regulační úřad celkem 8 205 stížností. Nejčastěji si spotřebitelé stěžovali na změnu dodavatele a výši cen za energie. Ne všechny stížnosti ovšem byly oprávněné. V některých případech nejsou na vině dodavatelské společnosti, ale samotní spotřebitelé.

zvonek

Energetický regulační úřad (ERÚ) je vládní úřad a zabývá se především ochranou spotřebitelů a podporou hospodářské soutěže. Svou činnost zahájil v roce 2001 a jeho sídlo je v Jihlavě. Diskontované pracoviště má rovněž v Praze. Mezi jeho hlavní činnosti patří:

  • regulace cen,
  • podpora využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie a kombinované výroby elektřiny a tepla,
  • ochrana zájmů zákazníků a spotřebitelů,
  • ochrana oprávněných zájmů držitelů licencí,
  • šetření soutěžních podmínek,
  • spolupráce s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže,
  • podpora hospodářské soutěže v energetických odvětvích,
  • výkon dohledu nad trhy v energetických odvětvích.

Zdroj: ERÚ

Stížnost lze u ERÚ podat buď písemně, telefonicky nebo osobní návštěvou. Celkem si lidé za rok 2012 stěžovali 8 205x. Podání spotřebitelů se nejčastěji týkaly především změny dodavatelů. Takových stížností byla celá polovina. Často lidé také tímto způsobem vyjadřovali nesouhlas s cenami za elektrickou energii nebo plyn. Asi 10 % stížností se týkalo případů, jako jsou neoprávněné odběry energie, pozemkové spory či narušení ochranného pásma.

Graf: Jakým způsobem spotřebitelé kontaktují ERÚ

Jakým způsobem spotřebitelé kontaktují ERÚ

Zdroj: peníze.ihned.cz

Zdaleka ne všechny stížnosti byly skutkového charakteru. Velká část podání má pouze informativní charakter. Spotřebitelé v naší zemi se nejčastěji zajímají o konkrétní dodavatele energií a jejich produkty služby. Zajímají se také, jak mohou odstoupit od smlouvy.

„Smlouvu o dodávkách energie pečlivě uschovejte. Může se Vám hodit!“

Všechny tyto informace by ovšem zákazník měl mít přímo obsažené ve smlouvě. Tu si ovšem někteří spotřebitelé nenechají, nebo ji dokonce vyhodí či ztratí. Nemají tak možnost poskytnou ERÚ relevantní informace o službách jednotlivých dodavatelů.

V těchto smlouvách, konkrétně ve všeobecných obchodních podmínkách, můžete najít všechny důležité informace ohledně vypovězení smlouvy. Tu totiž nelze zrušit jen tak. Spotřebitel musí dodržet dohodnutou výpovědní lhůtu a další podmínky. V opačném případě mu hrozí pokuta.

Jde to i jinak

Pro získání konkrétních cenových informací nemusíte kontaktovat Energetický regulační úřad. Stačí nezávazně vyplnit formulář o srovnání cen elektřiny nebo plynu a naše online porovnání Vám okamžitě vygeneruje nejlevnější dodavatele vybrané energie ve Vašem kraji.

Na našich webových stránkách najdete také užitečné informace, které Vám usnadní přechod od jednoho dodavatele k druhému. A nemusíte kvůli tomu nikam chodit nebo někam volat.