Úspory.cz >> Na povinném ručení platíme čím dál víc
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Na povinném ručení platíme čím dál víc

Problémoví řidiči, kteří více bourají, zdražují povinné ručení všem ostatním až o tisíce korun za rok. Přitom přibližně 70 procent motoristů jezdí dlouhodobě bez dopravních nehod. Nezávisle na sobě to potvrdilo několik českých pojišťoven.

Naprostá většina českých řidičů jezdí bezpečně. Podle statistik ale existuje také skupina řidičů, kteří způsobují dopravní nehody svým nevhodným stylem jízdy – a nezáleží na tom, jestli jezdí příliš rychle nebo příliš pomalu. Tito řidiči, jež media často označují za piráty silnic, jsou často viníky dopravních nehod s extrémně vysokými škodami. Takových řidičů je přibližně 5 %.

Nebezpeční řidiči nás vyjdou draho

Proč doplácí většina řidičů na malou skupinu notorických bouračů? Důvodem je konkurenční boj mezi pojišťovnami, které se přetahují o každého klienta, a proto mnoho pojišťoven láká své klienty na bonus za bezeškodný průběh. Mnohdy je ale bonus uznán, přestože klient nehodu v minulosti měl. Bonus tak dostávají i lidé, kteří nehodu zavinili. Pojišťovnám tak klesají příjmy, ale musí vykázat zisk. A pak už je jen krůček k tomu zdražit pojistné všem.

„Téměř žádný řidič v ČR neplatí tzv. malus (přirážka za častější nehody). Jestliže pak změní pojišťovnu, zase dostane bonus. Zde je prostor, kde by se mohlo pracovat s lepší cenou pro motoristy, kteří nemají nehody,“ tvrdí odborníci.

„Nehody se musí zatloukat, zatloukat, zatloukat!“

V praxi to často vypadá tak, že si tento nezodpovědný řidič nechá vyplatit po nehodě škodu a okamžitě přejde k jiné pojišťovně. Původní pojišťovna by mu totiž zavedla zvýšené pojistné (tzv. malus) za časté nehody. Nové pojišťovně však často stačí čestné prohlášení, že klient neměl v minulosti nehody. Toto prohlášení už pojišťovna neověřuje v centrální evidenci škodných událostí. Řidiči tak klidně lžou a poškozují tak ostatní poctivé řidiče.

„Je asi 5% řidičů, kteří mají čtyři až pět nehod do roka. Často bourají s drahými vozy, kde jdou i zdánlivě drobné škody do statisíců. Museli by platit desetkrát až dvacetkrát dražší pojištění, aby se jejich riziko krylo, ale místo toho je ostatní řidiči subvencují,“ tvrdí experti. Systém malusů v České republice téměř nefunguje, ačkoli se nehoda zapisuje do registru škodných událostí, do kterého má každá pojišťovna přístup.

Pojišťovnám došla trpělivost - zdražují klientům, kteří lhali

Pojišťovny začínají tuto situaci řešit. Kontrolují, zda jsou čestná prohlášení pravdivá, a pokud ne, jsou nekompromisní. Nepoctivý klient obdrží dopis, ve kterém ho pojišťovna stroze informuje, že neuvedl pravdivé informace o nehodovosti. Díky tomu nemá nárok na snížené pojistné a je mu zvýšeno pojistné.

S problémovými řidiči na silnicích se vypořádat neumíme, zato ale dokážeme srazit cenu povinného ručení na minimum. Využijte našeho porovnávače cen povinného ručení jednotlivých pojišťoven a najděte optimální řešení.